معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس در آیین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید روابط عمومی و امور بین الملل استانداری فارس، بیان کرد: روابط عمومی نقطه اتصال حاکمیت و مسئولان به مردم و همچنین مردم به مسئولان و حاکمیت است.

اسماعیل محبی پور افزود: در سال‌های گذشته در سیستم اداری، روابط عمومی معطوف به روابط عمومی رئیس دستگاه‌ می‌شد؛ یعنی روابط عمومی در اصل پیام‌رسان رییس دستگاه بود و کار روابط عمومی یک سویه بود اما در حال حاضر نگاه به روابط عمومی تغییر کرده است و روابط عمومی نقطه اتصال حاکمیت و مسئولان به مردم و همچنین مردم به مسئولان و حاکمیت است و این رابطه به صورت دوسویه شکل گرفته است.

او با اشاره به سیاست دولت سیزدهم در زمینه تحول نظام اداری و فرایندها به نفع مردم، گفت: این هنرمندی روابط عمومی‌ها است که بتوانند ارتباط منطقی خود را با تمام رسانه‌ها حفظ کنند و از ظرفیت آنها به نحو مطلوب به سود مردم استفاده کنند.

معاون استاندار فارس در ادامه عنوان کرد:‌در دولت انقلابی سیزدهم همه اقشار جامعه با تفکرات و ادیان و رویکردهای مختلف سیاسی و اقتصادی و فرهنگی را اقشار خودی فرض می‌کنیم مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

او خاطرنشان کرد: با چنین نگاهی، ارتباط فراگیر مجموعه روابط عمومی استانداری فارس با تمام رسانه‌ها از جمله رسانه ملی، نشریات و مطبوعات و خبرگزاری قطعا مورد نیاز است.

محبی‌پور گفت: روابط عمومی از اهمیت بسیاری برخوردار است که این بخش در استانداری در سه عبارت اداره‌کل، روابط عمومی و امور بین‌الملل قابلیت بحث دارد.

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری فارس ادامه داد: مسئول روابط عمومی و تیم همراهشان چه در استانداری و چه بیرون از استانداری دارای جایگاه بااهمیتی هستند. شأن روابط عمومی به عنوان مدیران، کارشناسان و مسئولین مجموعه شأن بزرگی است و مسئولین روابط عمومی باید قدردان این موقعیت باشند و به جایگاهی که در آن قرار گرفتند شأن و منزلت بدهند.

او عنوان کرد: امور بین الملل برای روابط عمومی استانداری فارس معنای خاصی پیدا می‌کند چرا که ما در استان فارس از امکانات و فرصت‌هایی در تعاملات بین‌المللی برخوردار هستیم که می توانیم از این امکانات برای بهتر شدن جایگاه روابط عمومی بهره ببریم.

محبی‌پور گفت: با ارتباطاتی که با گردشگران خارجی و مهمانان موقت برقرار می کنیم در واقع ماموریت و رسالت خود را انجام می‌دهیم و در عین حال می‌توانیم از روابط عمومی برای توسعه روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس در بخش توریست درمانی، گردشگری و تجاری استفاده کنیم.

معاون استاندار فارس گفت: در سال‌های گذشته در سیستم اداری، روابط عمومی معطوف به روابط عمومی رییس دستگاه‌ می‌شد؛ یعنی روابط عمومی در اصل پیام‌رسان رییس دستگاه بود و کار روابط عمومی یک سویه بود اما در حال حاضر نگاه به روابط عمومی تغییر کرده است و روابط عمومی نقطه اتصال حاکمیت و مسئولان به مردم و همچنین مردم به مسئولان و حاکمیت است و این رابطه به صورت دوسویه شکل گرفته است.

او ادامه داد: اتفاق دیگری که در بخش روابط عمومی افتاد این بود که ما مقاطعی را پشت سر گذاشتیم که رسانه‌ها در اختیار حاکمیت بودند و مردم و جامعه صرفا شنونده بودند. اما در یک حرکت جهشی و باورنکردنی فضای رسانه متفاوت شد.

محبی‌پور یادآور شد: امروزه ارتباط مردم با حاکمیت و ناقلین پیام متفاوت شدند و رسانه ها در عرصه زندگی به گونه‌ای گسترش پیدا کردند که از مرحله دیپلماسی سنتی خارج شدیم و وارد مرحله دیپلماسی عمومی شدیم.

او بیان کرد: در دیپلماسی عمومی افکار و اراده‌های عمومی است که برای مردم تصمیم‌سازی می‌کنند و بایدها و نبایدها را تعریف می‌کنند و این افکار عمومی است که عرصه کار را برای مسئولان محدود یا گسترده می‌کند. چه بسا فعالیت‌هایی که مسئولان به دلیل مطالبه گری عمومی مجبور به انجام آنها می‌شوند و حتی اقداماتی که به دلیل همین افکار عمومی متوقف خواهند شد.

محبی‌پور اظهار کرد: در حال حاضر این پرسش‌ها مطرح می‌شود که وظیفه و رسالت روابط عمومی در چنین شرایطی چیست و آیا دستگاه حاکمیت می‌تواند منفعلانه با این موضوع برخورد کند؟

او گفت: رسالت روابط عمومی این است که در کنار ارتباط گیری، دریافت و انتقال پیام بین حاکمیت و مردم، به توانمندی و ظرفیت توجیه ایده‌ها و برنامه‌ها و طرح‌هایی برای افکار عمومی رسیده باشد و از آنها طلب همکاری کند.

این مقام مسئول افزود: کارشناسان باید تدابیر لازم را برای تأثیرگذاری بیشتر در جامعه اتخاذ کنند. امروز فضای مجازی و رسانه ها می‌تواند باعث آغاز جنگ یا جلوگیری از جنگ شود. رسانه ها می توانند برای مسئولین تصمیم سازی کنند.

او گفت: مأموریت اصلی مسئولان نیز که از وجود روابط عمومی در مجموعه خود بهره می برند اقناع کردن و همسو کردن افکار عمومی برای انجام اقدامات است.

محبی‌پور عنوان کرد: فضای مؤثر روابط عمومی نیاز به نیروهای هوشمند، بیدار، پای کار، رصدگر و تحلیلگر دارد و از روابط عمومی استانداری فارس این انتظار می‌رود که خود را به علم و تجهیزات روز مجهز کند و هنرمندانه از ظرفیت موجود برای پیشبرد اهدافش استفاده کند.

به گزارش ایسنا، هادی بستام به عنوان مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری فارس معرفی شد. وی از مهرماه ۱۴۰۰ سرپرستی این اداره کل را برعهده داشت.

هادی بستام پیش از این مدیر مسئول و سردبیر ماهنامه آوای فارس، مسئول بسیج رسانه شهرستان شیراز، عضو هیئت رئیسه شورای اطلاع رسانی شهرستان شیراز و مسئول روابط عمومی دانشگاه فنی حرفه ای استان و کشور بوده است.

/پایان متن/