رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران در دیدار با وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین مواد غذایی برزیل با بیان اینکه برزیل بزرگ‌ترین شریک تجاری ایران در آمریکای لاتین است به اهمیت گسترش روابط دو کشور در سطوح سیاسی، پارلمانی و بخش خصوصی تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از دفتر نماینده، محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط‌زیست در مجلس شورای اسلامی از افتتاح دفتر بازرگانی ایران و برزیل در سن‌پائولو را به عنوان یک نمونه بارز توانمندی‌های بخش خصوصی دو کشور در حوزه کشاورزی خبر داد و در این زمینه مطرح کرد: روابط دیرینه و پایدار دو کشور ایران و برزیل، سرمایه‌ای برای گسترش همکاری‌ها و تحکیم روابط دوجانبه است که جمهوری اسلامی ایران برای روابط خود با برزیل به عنوان کشوری بزرگ و مستقل و دارای ظرفیت‌های فراوان سیاسی، فرهنگی و اقتصادی، اهمیت زیادی قائل است.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تحولات بین‌المللی مانعی بر سر راه گسترش روابط فیمابین ایجاد نکرده و روابط جمهوری اسلامی ایران و برزیل همواره مثبت و رو به پیشرفت بوده است، بیان کرد: همکاری‌های پارلمانی نمادی از ابراز تمایل دولت‌های ایران و برزیل برای ادامه دوستی و تحکیم روابط در مسیر منافع دو کشور است.

عسکری، برزیل را کشوری مهم و تأثیرگذار در عرصه سیاست جهانی دانست و با ابراز خرسندی از تشکیل گروه‌های دوستی پارلمانی دو کشور، گفت: گروه‌های دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران و برزیل نقش قابل توجهی در ارتقای روابط فیمابین داشته و تقویت کننده مناسبات دو کشور خواهند بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: ارتباطات پارلمانی تسهیل کننده تعاملات در حوزه‌های مختلف بوده و به رشد و ارتقای مراودات و منافع دو ملت کمک شایانی خواهد کرد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، تحریم‌های اعمال شده آمریکا در قبال مردم ایران را ظالمانه خواند و گفت: تحریم‌های ضد حقوق بشری آمریکا با مقاومت و ایستادگی مردم ایران سیاستی شکست خورده است.

عسکری تاکید کرد: تقویت روابط دوجانبه به ویژه در بخش‌های کشاورزی، صادرات و واردات با کشور‌های مستقلی همانند برزیل، تاثیر تحریم‌ها را کم‌رنگ کرده است.

وی ظرفیت‌های فراوانی را برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور برشمرد و با تاکید بر اجرایی شدن توافقات صورت گرفته، تصریح کرد: صادرات محصولات پتروشیمی، نفتی و غذایی ایران به برزیل و خریداری محصولات کشاورزی از آن کشور به ارتقای مراودات و توسعه ارتباطات فیمابین منجر خواهد شد.

محمدجواد عسکری به عنوان نماینده مردم در خانه ملت، اظهار داشت: در قالب تهاتر کالا علاوه بر واردات محصولات کشاورزی از برزیل، ظرفیت‌های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران هم در نظر گرفته شود.

وی گفت: در واقع در مقابل وارد کردن نهاده‌های دامی، کود اوره و سایر محصولات پتروشیمی و همچنین خشکبار مثل پسته، انجیر، خرما و مویز را صادر خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در رابطه با حمل و نقل کالاهای میان دو کشور، بیان داشت: بالغ بر ۱۲۰ کشتی قاره‌پیما داریم که متعلق به شرکت شستا است که صحبت‌های اولیه را با آن مجموعه انجام دادیم و در این زمینه اعلام آمادگی کرده‌اند.

عسکری به گردشگری کشاورزی و کشت فراسرزمینی اشاره کرد و گفت: تجار و سرمایه گذاران ما این آمادگی را دارند که هم در زمینه گردشگری کشاورزی اقدام نمایند و هم در کشور برزیل کشت فراسرزمینی را دنبال کنند.

ترزا کریستیانا، وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین مواد غذایی برزیل هم در این دیدار با اشاره به تمایل کشورش برای تحکیم روابط با جمهوری اسلامی ایران، گفت: برزیل و ایران از ظرفیت فراوانی برای گسترش همکاری‌ها در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و کشاورزی برخوردار هستند.

خانم ترزا کریستیانا افزود: برزیل معتقد به توسعه روابط اقتصادی، کشاورزی و فناوری با ایران است و از هرگونه اقدامی در راستای افزایش تعاملات در زمینه‌های مختلف با جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کند.

وزیر کشاورزی، دامپروری و تامین مواد غذایی برزیل تقویت روابط دو کشور در حوزه‌های گوناگون به ویژه اقتصادی و تجاری را مهم دانست و گفت: تسهیل فعالیت بازرگانان و توجه به بخش‌های خصوصی و تعاونی می‌تواند به ارتقای سطح مراودات فیمابین کمک کند.

/پایان متن/