وزیر کشاورزی برزیل، سفیر کشور برزیل در ایران و هیات همراه با همراهی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم مرودشت، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و جمعی دیگر از مسئولان استانی و شهرستانی از معماری منحصربه‌فرد مجموعه جهانی تخت‌جمشید بازدید کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار، ترزا کریستینا، وزیر کشاورزی برزیل در سفر به استان فارس و در حاشیه بازدید از تخت جمشید درباره این سفر اظهارداشت: ما در وزارت کشاورزی برزیل شریک خیلی خوب ایران هستیم و بسیاری از اجناس را به ایران صادر و اجناس بسیاری نیز از ایران وارد کردیم.

وی درباره تخت جمشید و بازدید از این بنای تاریخی گفت: ایران یک کشور و استان فارس خیلی خوب است، وقتی با کشور برزیل که ۵۰۰ سال سابقه دارد، مقایسه کنیم این تفاوت خیلی قابل توجه است.

کریستینا با بیان اینکه این استان ۲۵۰۰ سال پیش کشاورزی مدرنی داشتند، آب را به صورت هدفمند هدایت می‌کردند و کشاورزی خوبی انجام شده است، افزود: برزیل می‌تواند کشاورزی ایران را تکمیل کند چون ما کشوری هستیم که می‌توانیم سه بار در سال از زمین بهره‌برداری کنیم.

وی عنوان کرد: ما کشوری هستیم که اوره زیاد لازم دارد می‌توانیم اوره شما را وارد کنیم و ذرت و دیگر محصولات به شما بدهیم پس برزیل می‌تواند تکمیل کننده کشاورزی ایران باشد‌

وزیر کشاورزی برزیل مشکل اصلی کشاورزی ایران را خشکسالی و کمبود آب دانست و گفت: ایران کشاورزی خوبی دارد اما مشکل خشکسالی است ما در برزیل این مشکل را نداریم چون یک منطقه استوایی است و باران زیادی داریم و از این رو کشاورزی برزیل می‌تواند تکمیل‌کننده کشاورزی ایران باشد.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، خاک، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در بازدید هیئت برزیلی از تخت جمشید با بیان اینکه در گذشته کشور برزیل وارد‌کننده غذا بود اما اکنون جزء صادرکنندگان اصلی محصولات کشاورزی است، گفت: امروز برزیل به اندازه ۱.۵ میلیارد نفر غذا صادر می‌کند که این نشان می‌دهد کشور برزیل در روند تولید محصولات کشاورزی جایگاه خوبی پیدا کرده و باید از ظرفیت و قابلیت‌های کشور برزیل استفاده کنیم.

 

وی با بیان اینکه یک بحث کشت فراسرزمینی است که باید سرمایه‌گذاران داخلی را برای این منظور ترغیب و اعزام کنیم، افزود:  نکته دیگر این است که کشور برزیل به تولیدات ما به طور خاص محصولات پتروشیمی و به صورت ویژه‌تر کود اوره نیازمند است.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به سفر به کشور برزیل و برخی توافقات در این سفر بیان کرد:  مقرر شد در مقابل نهاده‌های دامی کود اوره را به کشور برزیل صادر کنیم و برزیلی‌ها در ملاقات اولیه پیشنهاد دادند برای یک دوره میان مدت ۴۵ میلیون تن کود اوره، مشتقات نفتی و میعانات گازی نیاز دارند و در کنارش به خشکبار نیازمند و علاقه‌مند هستند.

 

عسگری اظهارداشت: بررسی‌ها نشان داد که در حوزه تهاتر کالا یک فضای مطلوبی وجود دارد که می‌توانیم نهاده‌‌های دامی بگیریم و در مقابل کود اوره دهیم اما ایرادی که وجود داشت این بود در بحث تهاتر کالا ما با برزیلی‌ها فضای برابری نداشتیم بنابراین داریم تلاش می‌کنیم این فضا را برابر و تعدیل کنیم.

وی با بیان اینکه براساس توافق مقرر شد در مقابل کود اوره یا خشکبار که به برزیل می‌دهیم نهاده‌های دامی به صورت خاص گوشت قرمز دریافت کنیم، گفت: توافقات به امضا رسیده و تلاش این است که محقق شود.

عسکری تصریح کرد: در دعوت از وزیر کشاورزی برزیل استان فارس به دلیل اقلیم‌های متنوع و ظرفیت‌هایی که در تولید کود اوره دارد به ویژه در پتروشیمی مرودشت مورد توجه قرار گرفت تا در قالب تهاتر کالا از ظرفیت‌های دو جانبه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه کشور برزیل یک کشور کشاورزی است و ما نیز ظرفیت‌های خوبی در حوزه نیروی انسانی داریم، گفت: ۷ هزار مدرس دانشگاه، ۳ هزار محقق در مراکز تحقیقاتی و بالغ بر ۲۵۰ هزار فارغ التحصیل بخش کشاورزی داریم که ظرفیت خوبی است و در صورت توافق در حوزه اعزام نیروی کار هم اطلاعاتی خواهیم داشت و امیدواریم بتوانیم آهنگ اعزام نیرو به کشور برزیل بزنیم.

مجتبی دهقان‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم در رابطه با سفر وزیر جهاد کشاورزی برزیل، اظهار داشت: با تلاش کمیسیون کشاورزی مجلس و مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هیئتی از برزیل در ایران حضور پیدا کردند.

وی گفت: ما امیدوار هستیم از این ظرفیت استفاده کنیم تا کمبودها را در مقابل ظرفیتی که در صادرات داریم، جبران کنیم، تهاتر کالا داشته باشیم و به توسعه بیشتر بخش کشاورزی استان و کشور کمک کنیم.

*ظرفیت‌های مرودشت و برزیل برای تقویت کشاورزی ایران استفاده شود*

جلال رشیدی، نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی در رابطه با بازدید وزیر کشاورزی برزیل از تخت جمشید اظهار داشت: شهرستان مرودشت قطب کشاورزی استان فارس و کشور ایران است و بسیاری از محصولات کشور در مرودشت تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه تقاضا داریم این ارتباط و حمایت دو جانبه باشد، گفت: در بسیاری از زمینه‌ها مثل محصولات پتروشیمی و کودهای شیمیایی می‌توانیم به برزیل کمک کنیم و کشور برزیل نیز به ما کمک کند که این کمک می‌تواند در قالب تهاتر باشد بدون اینکه مبالغ مالی رد و بدل شود.

رشیدی کوچی بیان کرد: این سفر در جهت تقویت این مسیر و برای بهره بردن از ظرفیت‌های هر دو کشور برای خدمت به مردم است‌.

/پایان متن/