محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه ۱۷ بهمن‌ماه با حضور در موسسه صبا از چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیدن کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از نرگس صافی خبرنگار و عکاس ستاد خبری چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر؛ در این دیدار محمود سالاری معاون هنری وزیر ارشاد، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر، سید محمود اسلامی معاون توسعه مدیریت و منابع، هادی مظفری رئیس چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و امیر راد دبیر هنری جشنواره حضور داشتند.

اسماعیلی پس از بازدید نمایشگاه درباره رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حمایت از هنرهای تجسمی گفت: یکی از برنامه‌های مهم‌ ما از آغاز به کار دولت سیزدهم توجه ویژه به حوزه هنرهای تجسمی بوده است. من جلساتی به صورت جمعی و انفرادی با بزرگان این حوزه داشتم و تلاش کردم در جشنواره‌های مختلف مرتبط با هنرهای تجسمی حضور داشته باشم و از نزدیک با این عزیزان گفتگو کنم. بنای ما این بود که جشنواره هنرهای تجسمی فجر در این دوره هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی گسترش پیدا کند و درعین‌حال متضمن گزاره‌های اصلی باشد که احساس می‌کنیم در هنر متعهد باید آن را بیشتر ببینیم، مانند امید، ایثار، توجه به مسائل عمومی و اجتماعی کشور و…

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف ما در جشنواره هنرهای تجسمی فجر حمایت از اقتصاد هنر است و در بخش‌های مختلف این وزارتخانه تلاش می‌کنیم تا از حوزه تولید تا عرضه، زنجیره‌ای را تشکیل دهیم تا موجب رونق اقتصاد هنر شود. در حوزه عرضه هنری، هم در داخل و هم در خارج از کشور ما به‌طور جدی از توسعه اقتصاد هنر و معرفی بیشتر هنر ایرانی پشتیبانی می‌کنیم تا هنرمندان در کنار اجر معنوی که از فعالیت‌هایشان به دست می‌آورند، در فضای اقتصادی هم گشایش‌های بیشتری پیدا کنند.

اسماعیلی افزود: ما در داخل و خارج از کشور نزدیک به هشتاد رایزن فرهنگی داریم و این ظرفیت بزرگی است. در این دوره جدید یکی از تکالیف اصلی که من از سازمان فرهنگ و ارتباطات و معاونت هنری ارشاد خواسته‌ام این است که حوزه هنرهای تجسمی را به عنوان کار اصلی و هدف مهم در برنامه‌هایشان بیاورند، به خصوص در حوزه منطقه و جغرافیای فارسی‌زبانان که این آثار هنری به شدت مورد توجه هستند. شرایطی فراهم خواهیم کرد که فضای اقتصادی هنرهای تجسمی گسترش پیدا کند و در داخل کشور هم‌ باید این فضا تقویت شود. من همین امروز از معاون هنری وزارت ارشاد خواهش کردم که بودجه خوبی را برای خرید آثاری که در این جشنواره شرکت کرده‌اند، در نظر بگیرند و با تعیین ارزش هنری آثار، خودمان در خریدشان پیش‌قدم شویم و این را به یک فرهنگ تبدیل کنیم تا مجموعه دستگاه‌های اداری و دولتی یکی از سرفصل‌های اصلی‌ خود را در خرید آثار هنری فاخر و برجسته بگذارند.

اسماعیلی درباره کیفیت آثار جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: قطعا کارها در سطوح متفاوت هست و این تفاوت‌ها است که جشنواره را ایجاد می‌کند. اگر کارها در یک سطح بود اصلا داوری وجود نداشت. اما نظراتی که از اساتید و دوستان دریافت کردم این است که در این دوره جشنواره از نظر کمی و کیفی شاهد پیشرفت هستیم.

او درباره عدم شرکت بعضی از هنرمندان در جشنواره‌های فجر گفت: فکر می‌کنم این اتفاق به‌طور عمومی وجود ندارد زیرا هنرمندان بیشتر ذوقی و دلی کار می‌کنند و ممکن است یک هنرمند مدتی اثر جدید تولید نکند بنابراین نمی‌توان گفت چرا برخی هنرمندان امسال در جشنواره حضور ندارند. ما در این دوره هم تعداد زیادی از برجستگان هنر را در کنار هنرمندان جدید مشاهده می‌کنیم و این‌گونه نیست که جشنواره تنها برای عده خاصی برگزار شود. من در دیدارهایی که با بزرگان هنر دارم هر درخواستی که داشته باشند را در حد توان خود انجام می‌دهم.

گفتنی است چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر تا روز ۳۰ بهمن در موسسه فرهنگی هنری صبا واقع در خیابان ولیعصر، خیابان بزرگمهر، خیابان برادران مظفر برپاست و علاقه مندان می توانند از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ بعدازظهر از نمایشگاه دیدن کنند.

/پایان متن/