محمدعلی رحیمی، مدیرعامل انجمن هنرمندان فارس: متاسفانه نبود استودیو‌های مجهز فیلمسازی و شهرک‌های فیلمسازی مناسب در ایران باعث شده است اغلب فیلم‌ها و سریال‌هایی که با محوریت تاریخ ایران ساخته می‌شود، در لوکیشن‌های اصلی ساخته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار، محمدعلی رحیمی، مدیرعامل انجمن هنرمندان فارس در یادداشتی درخصوص ساخت فیلم سووشون به کارگرانی نرگس آبیار در عمارت تاریخی عفیف آباد شیراز که واکنش های بسیاری از سوی دوستداران فرهنگ و تاریخ شهر شیراز به همراه داشت، گفت: شیراز و فارس از دیرباز مورد توجه فیلمسازان ایران و جهان بوده و است، حتی آهنگسازانی چون کیتارو، یانی و سامی یوسف نیز علاقه مند به حضور در ابنیه‌های تاریخی بودند که تنها لوریس چکناواریان موفق شد سمفونی پرسپولیس را در محیط بیرونی تخت جمشید اجرا کند که خوشبختانه افتخار داشتم جزو گروه اجرایی بودم.

در این یادداشت آمده است:

متاسفانه نبود استودیو‌های مجهز فیلمسازی و شهرک‌های فیلمسازی مناسب در ایران باعث شده است اغلب فیلم‌ها و سریال‌هایی که با محوریت تاریخ ایران ساخته می‌شود، در لوکیشن‌های اصلی ساخته شود. سریال‌های تاریخی مربوط به دوران قاجار در کاخ‌های گلستان و عمارت‌های بزرگ و کوچک قاجاری ساخته شود یا فیلم‌های مربوط به دوران پهلوی سر از کاخ‌های نیاوران و سعدآباد درآورد.
در سینما دایره استفاده از لوکیشن‌های تاریخی حتی فراتر از تلویزیون رفته و فارغ از دوره تاریخی فیلم، لوکیشن‌های تاریخی استفاده شده است. نمونه متأخر آن فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی است که بخشی از لوکیشن آن آثار تاریخی استان فارس بوده است، با وجود این همیشه حضور گروه‌های فیلمسازی در لوکیشن‌های تاریخی بدون ضرر و آسیب نبوده است.

در زمان فیلمبرداری مجموعه «مدار صفر درجه» بخشی از آثار تاریخی تخت جمشید دچار آسیب جدی شد، همچنین زمان فیلمبرداری «معمای شاه» به کاخ سعدآباد آسیب رسید.
با آنکه وزارت میراث فرهنگی از طریق مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ایرانگردی و جهانگردی، با اجاره اماکن تاریخی درآمد دارد و بحث اقتصادی باعث شده است روی حضور گروه‌های فیلمسازی در اماکن تاریخی تساهل و تسامح صورت گیرد، موضوعی باعث انتقاد‌های زیادی شده است.

 

از طرفی حضور فیلمسازان نامدار در شیراز و فارس به حضور گردشگران داخلی یا خارجی کمک می‌کند ولی اگر بخواهیم از این رویداد فرهنگی و هنری استفاده بهینه کنیم باید سازمانی در این خصوص داشته باشیم متشکل از متخصصان رشته‌های مختلف که بتوانند در صورت‌لزوم به بخش تولید کمک کنند جهت تسهیل در امور با رعایت تمام قوانین بدون آسیب.

سریال سووشون به کارگردانی نرگس آبیار با اقتباس از رمانی به همین‌ نام از سیمین دانشور بانوی رمان‌نویس شیرازی است که با توجه به شرایط اتمسفر داستانی تصمیم بر آن شد که در شیراز تصویر برداری شود و پس از حدود یکماه از آغاز ساخت و ساز در محوطه پشتی باغ عفیف آباد که دارای ثبت ملی است، تصاویری منتشر شد پس از پیگیری و بازدید متاسفانه به سبب اینکه کارگرانی که در حال ساخت بودند بیشترین دقت را در ساخت داشتند و اهمیت چندانی به مکان نداده بودند.

هرچند مدیر لوکیشن گروه تولید، جناب داریوش پیرو هنرمند استان فارس توضیحاتی مبنی بر عدم آسیب بنا دادند ولی در مشاهدات عینی، آثار خراشیدگی در کاشی‌ها و سنگ های پایینی بنا در اثر ضربه‌های ناخواسته کارگران محترم ساخت سازه وارد شده است از طرفی نقاشی¬های سقفی و روی چوب باغ عفیف آباد از جمله نقاشی¬های ناب آن دوره درایران است، متاسفانه مورد آسیب جدی قرار گرفته و آن هم با وجود سیمان‌کاری در مجاورت کمتر از ۲۰ سانت آن است. بخاری که از آهک درون سیمان منتشر می‌شود در دراز مدت به نقش و نقاشی آسیب جدی وارد می‌کند و خطرات آهک بر رنگ بر هیچکس پوشیده نیست.

در سال‌های گذشته یکی از بهترین سریال‌هایی که پیرامون وضعیت اجتماعی(اواخر قاجا-اوایل پهلوی اول) استان فارس ساخته شد سریال تلویزیونی روزی روزگاری به کارگردانی و نویسندگی امرالله احمدجو است که در ۱۳۷۰–۱۳۷۱ از شبکه یک تلویزیون ایران پخش شد.

بسیاری از هنرمندان استان فارس در نقش‌های اصلی و فرعی در آن ایفای نقش کردند و از آن سال‌ها به بعد بسیاری از هنرمندان استان فارس همچون زنده یاد مجید افشاریان، زنده یادجمشید اسماعیل‌خانی، زنده یاد احمد علامه دهر، زنده یاد عین الشریعه پران، زنده یاد ابوالقاسم پورشکیبایی، زنده یاد زارعی‌فر، هنرمندانی چون خانم‌ها فلورا سام، گوهر خیرراندیش، زهرا سعیدی، اصغر همت، امین تارخ، مسعود امیر سلمانی، رحیم هودی، کاظم روزی طلب، نادر شهسواری، علیرضا جهاندیده و…دربسیاری از سریال‌ها و فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی پایتخت درخشیدند و باعث رونق اقتصادی و فرهنگی در کشور شدند.

حضور اصغر فرهادی در شیراز و مطرح شدن شیراز در جشنواره‌های بین المللی می‌تواند آغازی باشد برای حرکت به سمت گردشگری هنری در رشته‌های مختلف به خصوص سینمایی و معماری و این نیاز به آن دارد که مسئولان محترم در مقابل نام‌های بزرگ سینمای سُست نشوند و بر مواضع درست و منافع فرهنگی استان بایستند و کوتاهی نکنند.
متاسفانه گروه تولید، مجموعه فیلمسازی سووشون زمانی جهت گرفتن مجوز اقدام کرده بود که زمان تغییرو جا به جایی مدیران ارشد استان بود که با تمام این تفاسیر نمی‌توان از منفعت‌طلبی مدیریت ارتشی مجموعه باغ عفیف‌آباد به سادگی گذشت.

در ۳۰ سال گذشته بسیاری از برنامه‌های موسیقی و سینمایی(آسیاپاسیفیک) و مراسم و مجالس عروسی در این مکان انجام شده و البته بخش بزرگی از محیط باغی این مکان تبدیل به منزل مسکونی شده است.
باتوجه به پتانسیل بالایی که این منطقه شهر شیراز جهت فعالیت‌های فرهنگ، هنری و اجتماعی دارد. متاسفانه هیچ‌اقدام مثبتی در راستای ایجاد تالاری در این قسمت شهر شیراز نشده است.
گردشگری به عنوان بهترین فرصت اقتصادی در جهان است، با توجه به اینکه استان فارس با بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی، باستانی و فرهنگی مهم ترین مقصد گردشگری دنیاست.

حدود ۳۰ تپه و تل باستانی از جمله تل تیموران و غار پیشتازی در منطقه ارسنجان و بسیاری از جنگل‌های استپ و دریاچه‌ها و آبشارها می‌تواند علاوه بر گردشگری هنری مقصد انواع دیگر گردشگری برای توریست داخلی و خارجی برای استان زرخیز فارس باشد.

با احترام به گروه فیلمسازی سووشون و کارگردان نام آشنای این سریال سرکارخانم نرگس آبیار، پیشنهاد می‌شود بجای تمرکز بر روی مکانی خاص و ساخت سازه‌های مخرب در محل اماکن‌ تاریخی، لوکیشن خود را با استفاده از مکان‌های مختلف و خانه‌های قدیمی ضمن معرفی بافت قدیمی شهر شیراز، به عنوان بانوی فیلمساز شهروند افتخاری شیراز نیز بشوند و همبستگی که میان مردم یزد و شیراز است عمق بیشتری پیدا کند.

/ پایان متن/