معاون شهردار و رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه جهاد دانشگاهی جزو مجموعه‌هایی است که فعالیت‌های افتخارآمیزی داشته، گفت: این نهاد نگاه عالمانه و پژوهشی به مسائل روز دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری شیراز، مصطفی مشفقیان در دیدار با رئیس جهاد دانشگاهی استان فارس بر ضرورت همکاری دو سازمان تأکید و اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم باب جدیدی از همکاری مشترک را بین سازمان فرهنگی شهرداری و جهاد دانشگاهی باز کنیم که هر دو سازمان از مجموعه‌های مؤثر فرهنگی سطح شهر هستند.
مشفقیان با بیان اینکه جهاد دانشگاهی فارس از معدود مجموعه‌های علمی ـ کاربردی کشور به شمار می‌رود که فعالیت‌های اثرگذار آن باعث افتخار است، گفت: داشتن نگاه عالمانه و پژوهشی نسبت به مسائل روز، از مبانی اصلی در حرکت جهاد دانشگاهی فارس بوده است.
او با اشاره به زمینه‌های همکاری معاونت فرهنگی شهرداری و جهاددانشگاهی و با یادآوری مباحث مطروحه در خصوص استفاده از ظرفیت این نهاد علمی دانشگاهی در زمینه فناوری‌های نرم و حمایت از طراحی و اجرای المان‌های فرهنگی شاخص، پیشنهاد داد که تفاهمنامه‌ای با در نظر گرفتن بسترهای موجود برای آغاز و توسعه همکاری‌ها بین طرفین آماده و مبادله شده و مبنای همکاری مشترک قرار گیرد.
مشفقیان با تاکید بر اهمیت داشتن همکاری دوجانبه و مطلوب با جهاددانشگاهی، یکی از زمینه‌های همکاری را مبحث هویت بصری فرهنگی شهر شیراز دانست و گفت: در شیراز یک شلختگی و بی نظمی بصری وجود دارد که علت آن نداشتن طراحی مناسب بوده و متاسفانه در این موضوع سیما و منظر شهری و نماها و نمادها، کار جدی انجام نشده است.
او با بیان اینکه از نگاه شهروندان شیراز در مناسبت‌ها، فضای بصری و فرهنگی مناسبی را شاهد نیست، گفت: مستندات گواهی می‌کند که گاه میلیاردها تومان برای یک مناسبت توسط شهرداری هزینه شده اما به دلیل نداشتن طراحی هوشمند و منطقی، برای شهروندان و زائران و مسافران و گردشگران مشهود نیست، لذا در این مبحث میتوان از ظرفیت جهاددانشگاهی برای انجام کار کارشناسی و عالمانه، استفاده مطلوب داشت.
معاون فرهنگی شهرداری شیراز، ضمن یادآوری اینکه در تبلیغات فرهنگی فقط مناسبت‌های ملی و مذهبی مدنظر نیست، گفت: اکنون واقعا مکان مناسبی برای اینکه پیام‌های شهروندی بخواهیم به مردم منتقل کنیم، نداریم و حوزه‌هایی مثل مدیریت پسماند، ترافیک، حفظ فضای سبز و… نیازمند یک بستر ترویج گفتمان است که متأسفانه این فضا اکنون در شهر شیراز موجود نیست. یکسری کارها در کلان شهرهای دیگر انجام شده که ما عقب هستیم و باید هر چه زودتر فکری در این باره کنیم و آن را جبران کنیم.
مشفقیان با بیان اینکه از منظر گردشگران خارجی، علیرغم وجود بناهای بسیار ارزشمند در شیراز، آشفتگی بصری مشهود است، از اجرایی شدن اقداماتی در بحث فضاسازی محیطی فرهنگی و تشکیل کارگروهی در این موضوع خبر داد و خاطرنشان کرد که استفاده از ظرفیت جهاددانشگاهی به عنوان مشاور، تاثیرگذار خواهد بود.
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با بیان اینکه انجام اقدامات ریشه‌ای، اثرگذار و ماندگار در حوزه فرهنگی اجتماعی مد نظر شهرداری است، امکان همکاری برنامه‌ریزی شده و انعقاد قرارداد رسمی با جهاددانشگاهی در این زمینه را فراهم دانست و از کمک جهاددانشگاهی فارس برای برپایی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت در این سازمان در بخش‌های مختلف استقبال کرد.

/ پایان متن/