فرهاد طهماسبی پنج‌شنبه ۱۴ بهمن آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آباده طشک برگزار شد، گفت: مدت‌هاست که فریاد خشکیدن دریاچه‌ها و تالاب‌های بختگان، طشک، پریشان، مهارلو یا کمجان در گوش اهالی فارس طنین انداز است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از ایسنا در استان فارس، نماینده مردم شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی خواستار توقف انتقال آب بین حوزه‌ای برای شرب، صنعت و هر کاربری دیگری در حوضه آبریز دریاچه بختگان و طشک شد و گفت: برخورد قطعی با موضوع توسعه کشاورزی در بالادست دریاچه نیز در دستور کار قرار گیرد.

فرهاد طهماسبی پنج‌شنبه ۱۴ بهمن آیین ملی گرامیداشت روز جهانی تالاب که با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در آباده طشک برگزار شد، گفت: مدت‌هاست که فریاد خشکیدن دریاچه‌ها و تالاب‌های بختگان، طشک، پریشان، مهارلو یا کمجان در گوش اهالی فارس طنین انداز است.
او افزود: همزمان و گاها گله‌مندی‌هایی از زبان مردم شنیده می‌شود. بی توجهی دولت‌ها و مسئولین موجب عمیق تر شدن آثار سوء خشکیدن دریاچه‌ها بر زندگی مردم شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تالاب بختگان روزگاری نه چندان دور منبعی حیات بخش و امید آفرین برای شهرستان‌های اطراف خود بود و بزرگترین انجیرستان دیم جهان را در همسایگی خود نوازش می‌کرد و پشتوانه محکمی برای مردم شهرستان‌های اطراف بود اما وا اسفا که امروز شاهد بادهای نمکی و درگیری مردم با بیماری‌های لاعلاج هستیم.

طهماسبی با بیان اینکه امروز به دلیلی بی توجهی و عدم رعایت حداقل‌ها در رفتار با همجواری دریاچه‌ها شاهد خشکیدن و آثار سوء آن بر مردم در اطراف دریاچه‌های طشک و بختگان هستیم، عنوان کرد: توسعه بی رویه کشاورزی در بالادست موجب تضییع حق تالاب و مردم تالاب نشین خرامه، استهبان، بختگان و نی‌ریز شده است.

او با تصریح بر این نکته که یک عزم و انسجام ملی می‌طلبد و این صدا باید به گوش رئیس جمهور برسد که مجموعه دولت را مصمم به ارائه راهکاری عملی برای احیای دریاچه‌های بختگان و طشک کند، گفت: از آنجا که نوشته‌های علمی و ارائه راهکارهای عملی برای احیای دریاچه‌های بختگان و طشک میسر است، لذا به جاست که در این دولت شاهد تنظیم شدن کفه ترازوی عدالت در این زمینه باشیم.

نماینده مردم شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مردمان استان فارس و شهرستان‌های حاشیه دریاچه بختگان و طشک هم حق و حقوقی کمتر از مردمان کمتر از حاشیه دریاچه ارومیه ندارند، بنابراین برای احیای این تالاب و دریاچه‌ها هم راهکاری ارائه شود.

طهماسبی همچنین خواستار توقف افزایش سطح زیر کشت در بالادست، پلمب چاههای غیرمجاز با نصب کنتورهای هوشمند، آموزش و ترویج کشاورزی بهره ور و تخصیص حقابه طشک و بختگان شد.

او خاطرنشان کرد: پروتکل‌خاص و ویژه برای تالاب‌ها باید تدوین شود، چرا که حقابه تا به تالاب می‌رسد توسط سوءاستفاده‌گران برداشت می‌شود و یک سوم آن نصیب دریاچه نمی‌شود.

نماینده مردم شهرستان‌های نی‌ریز، استهبان و بختگان در مجلس شورای اسلامی گفت: همجواری روستاهای نی‌ریز و بختگان با مناطق حفاظت شده و وجود ۲ پارک ملی با حساسیت ویژه در این حوزه انتخابیه محدودیت‌هایی برای مردم ایجاد کرده و بازبینی طرح‌ هادی روستاها با سد محیط زیست روبه‌رو است.

طهماسبی خاطرنشان کرد: ادارات محیط زیست هم اجازه ساخت بنا نمی‌دهند باید شورای عالی محیط زیست تشکیل و در اصلاح و تعدیل حدود باید اقدامات جدی شود.

نبی‌الله مرادی، معاون فنی محیط زیست فارس نیز در ادامه این جلسه ضمن تبریک دهه مبارک فجر، گفت: آب و سرزمین برای هر تمدنی ذی قیمت است.

او ابزار امیدواری کرد که برگزاری چنین جلساتی و حضور معاون رئیس جمهور، فتح بابی برای آبگیری بختگان شود.

معاون فنی اداره کل محیط زیست فارس با بیان اینکه طبق آیین نامه حفاظت از تالاب‌ها ١٣ تالاب در استان داریم که ٥ مورد از آن در قالب رامسر سایت‌ها قرار دارند، افزود: حدود ١٣٤ هزار هکتار از تالاب‌های فارس تحت حفاظت ما قرار دارند.

مرادی همچنین با بیان اینکه طی سال‌های اخیر تالاب‌های استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده‌اند، گفت: از برنامه پنجم توسعه کشور نگاه سیستمی به تالاب‌ها و مدیریت زیست بومی آنها مطرح و مقرر شد که برای هر تالاب طرح مدیریت تدوین شود.

او ادامه داد: برای ٥ تالاب در فارس طرح مدیریت زیست بوم تدوین شد و تعیین حقابه تالاب‌ها در قالب تعیین نیاز آبی ٧ تالاب نیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون فنی اداره کل محیط زیست فارس همچنین با بیان اینکه همواره از وزارت نیرو حقابه این تالاب‌ها را پیگیری کردیم، گفت: در سال ٩٨ و ٩٩ تقریبا ١٠٠ میلیون متر مترمکعب آب رهاسازی شد و برای سال جاری هم تقاضای ١٠٠ میلیون مترمکعب رها سازی دیگر داریم.

/پایان متن/