تفاهم‌نامه ۳ جانبه بین رئیس هیات عامل ایمیدرو، استاندار فارس و رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در راستای انجام عملیات مطالعات اکتشافی در پهنه‌های با ظرفیت فارس در ۲۶ شهرستان استان با هدف عملیات مطالعات اکتشافی ذخایر معدنی، منابع فلزی و تامین زیرساخت‌های معادن و صنایع معدنی استان فارس، کمک به جامعه کار و تولید و همچنین تامین زیرساخت های مورد نیاز صنایع معدنی در استان فارس، امضاء شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، با ورود ایمیدرو، توسعه معادن و صنایع معدنی و همچنین پروژه‌های زیربنایی استان فارس شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وجیه‌الله جعفری، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با بیان اینکه وسعت و جمعیت استان فارس حضور در این استان برای توسعه فعالیت‌های اکتشافی و شناسایی پتانسیل‌های معدنی جدید حائز اهمیت است، مطرح کرد: ایمیدرو برای انجام فعالیت‌های اکتشافی در این استان آمادگی کامل دارد.

وجیه‌الله جعفری اشاره نمود: علاوه بر فعالیت‌های اکتشافی که از سوی ایمیدرو در این استان در حال انجام است فعالیت های جدید و انجام مطالعات تکمیلی نیز در دستور کار ایمیدرو قرار دارد.

وی افزود: علاوه بر فعالیت اکتشافی تامین و زیرساخت های بخش معدن در استان فارس توسعه بیشتری خواهد یافت.

جعفری اضافه کرد: در حال حاضر پرونده قطعه دوم محور خرامه به طول حدود ۳۰ کیلومتر با اعتبار ۱۶۹۲ میلیارد ریال از سوی ایمیدرو در حال انجام است؛ همچنین پروژه برق‌رسانی به معادن سنگ آهن شمال استان فارس به طول ۴۰ کیلومتر و پروژه زیرسازی و آسفالت جاده معادن خاک نسوز شورجستان آباده در مرحله آماده‌سازی اسناد مناقصه می‌باشد که از سوی مشاور در حال انجام است.

در این جلسه علیرضا پاک فطرت، رئیس مجمع نمایندگان استان فارس اشاره نمود؛ که برای توسعه استان کشاورزی پاسخ نمی دهد لذا باید توسعه فعالیتهای معدنی در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: اکتشافات باید از سوی ایمیدرو شتاب بیشتری می گیرد و با هدف جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی احداث واحدهای فرآوری در مجاورت معادن باید در دستور کار قرار گیرد.

در ادامه محمدهادی ایمانیه، استاندار فارس با اشاره به اهمیت معادن و صنایع معدنی در توسعه استان فارس اشاره نمود که فعالیت های اکتشافی باید در تمامی نقاط استان انجام شود و برنامه زمان‌بندی مشخصی نیز داشته باشد.

استاندار فارس گفت: ایمیدرو در استان فارس باید نقشه راه معادن و صنایع معدنی استان و طرح آمایش صنعت معدن و تجارت که در حال تهیه می‌باشد، مدنظر قرار دهد و برنامه‌های زیرساختی برای توسعه فعالیت‌های معدنی را افزایش دهد.

ایمانیه اظهار داشت: معادن باید مسئولیت اجتماعی بیشتری بپذیرند متاسفانه این مسئولیت در حال حاضر به خوبی انجام نمی‌شود که خام فروشی مواد معدنی باید بررسی بیشتری شود؛ چراکه ایجاد ارزش افزوده در معادن باعث ایجاد اشتغال جدید در مناطق محروم می شود.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در جلسه بررسی توسعه و گسترش فعالیت‌های معدنی، صنایع معدنی و پروژه‌های زیربنایی در دست اجرای ایمیدرو در استان فارس در محل استانداری فارس گفت: این تفاهم‌نامه با هدف تاکید بر مطالعات اکتشافی ذخایر و منابع فلزی در ۲۶ شهرستان استان به امضاء رسید.

ایزدی با اشاره به اینکه زمان آغاز و پایان این تفاهم‌نامه مشخص است، افزود: این تفاهم‌نامه منجر به پروژه می‌شود که قطعا در صورت مشخص شدن ذخایر مورد نظر، توجیه اقتصادی این طرح مهم است که صنایع پایین دستی در کنار واحد معدنی احداث می شود.

/پایان متن/