معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان باید مطالبه‌‌گری مثبت و هدفمند داشته باشند، گفت: اگر این اتفاق رخ ندهد و به صورت کور مطالب مطرح شود هم دانشجو خسته می‌شود و هم مسئول مربوطه از پیگیری مطالبات دوری می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از خبرگزاری تسنیم فارس، عبدالحسین کلانتری در دیدار با تشکل‌های دانشجویی دانشگاه شیراز با بیان اینکه نوع نگاه ما باید به زیست دانشجویی تغییر کند، اظهار داشت: رکن اصلی دانشگاه دانشجو و این یک مفهوم بلامنازع است.

وی با بیان اینکه پیشران اصلی تحول در نظام جمهوری اسلامی ایران دانشجو است، گفت: این امر در بیانیه گام دوم رهبری نیز ذکر شده و نگاه ما به جریانات دانشجویی نگاه فرصت محور است به این معنا نیست که جریان دانشجویی دچار اشتباه نمی‌شود اما دانشگاه جایی است که دانشجو باید خطا و اشتباه کند و در ادامه وارد جامعه شود.

معاون فرهنگی وزیر علوم افزود: هزینه‌ای که در دانشگاه برای اشتباه دانشجو داده می‌شود به مراتب کمتر از هزینه‌ای است که دانشجو بعد از ورود به جامعه می‌دهد، بنابراین باید فرصت کنشگری را در دانشگاه به دانشجو داد.

کلانتری با بیان اینکه وظیفه اصلی ما مهیا کردن فضایی است که دانشجویان بتوانند کنشگری داشته باشند و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی انجام دهند، بیان کرد: ما باید این کنش‌گری را تسهیل کنیم و اشتباهات دانشجو را بپذیریم البته دانشجویان نیز باید کنشگری خود را در مقیاس استان و شهر خود نبینند بلکه فراتر از سطح ملی به کنش‌گری خود نگاه کنند.

وی با بیان اینکه از جریان دانشجویی انتظار می‌رود که نگاهی کلان‌تر به فعالیت‌ها داشته باشد و این یک ضعف جریان‌های دانشجویی است، تصریح کرد: از رویکرد تمدنی به فعالیت‌های دانشجویی فاصله گرفتیم دانشجو باید متن کنشگری خود را در قالب یک تمدن ببیند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه در این مقیاس و رویکرد کار بزرگ و افق دید گسترده می‌شود، گفت: در این مسیر بدون مشکل نخواهیم بود اما مشکلات نیز کوچک‌تر جلوه می‌کنند چون آرمان بزرگتر است البته به معنای نادیده گرفتن واقعیات نیست بلکه ایده‌آل‌ها حفظ می‌شود.

کلانتری با بیان اینکه جمعیت دانشجویی مدیران اثرگذار آینده هستند، تصریح کرد: نیروی اصلی و عامل اصلی شادابی دانشگاه‌ها دانشجویان و جریان‌های دانشجویی است که می‌توانند فضا را دگرگون کنند چون امید و نشاط از طریق همین گروه‌ها و جریان‌ها ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه مجموعه‌های دانشگاه شیراز در زمینه مسئله‌محوری باید ورود کنند در پاسخ به دانشجویان درباره عدم ارتباط با بدنه جامعه و صنعت افزود: باید جریان‌های دانشجویی کارها را مسئله‌محور پیش بروند به این ترتیب که هر یک از این جریان‌ها و انجمن‌ها مسائل حوزه خود را احصا کنند و متناسب با آن معاونت فرهنگی دانشگاه تلاش کند تا دانشجویان با مسئولان استانی در ارتباط باشند.

معاون فرهنگی وزیر علوم عنوان کرد: ایده این کار در وزارت خانه مطرح کردیم، به عنوان مثال انجمن‌های دانشجویی کشاورزی مسائل حوزه کشاورزی را احصا کنند و در جلسه‌ای با وزیر جهاد کشاورزی پیشنهادات دانشجویان مطرح شود در این صورت دانشجو دیده می‌شود و تعاملش با سطوح اجرایی شکل می‌گیرد.

کلانتری با بیان اینکه دانشجویان باید مطالبه‌‌گری مثبت و هدفمند داشته باشند، تصریح کرد: اگر این اتفاق رخ ندهد و به صورت کور مطالب مطرح شود هم دانشجو خسته می‌شود و هم مسئول مربوطه از پیگیری مطالبات دوری می‌کند.

وی با بیان اینکه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشجویان تاثیری در بازار کار ندارد، گفت: این موضوع کامل درست است و دغدغه ما در وزارت است که این نوع فعالیت‌ها را برای تاثیر فعالیت‌ها در بازار کار ضریب داد به گونه‌ای که حواشی ایجاد نکند.

معاون فرهنگی وزیر علوم با بیان اینکه معتقدیم دانشجویانی که وارد فعالیت فرهنگی و اجتماعی می‌شود، ویژگی‌هایی دارند که می‌توان از آن در دیگر عرصه‌های اجتماعی از آن استفاده کرد، افزود: فارغ از اینکه بخشنامه‌ای در این زمینه صادر شود یا نشود این دانشجویان موفق‌تر هستند.

کلانتری درباره بودجه و محدودیت‌های هزینه‌ای فعالیت‌های دانشجویی گفت: در صدد هستیم که بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها یا ردیف مشخصی پیدا کند یا درصد ویژه‌ای از بودجه دانشگاه‌ها به فرهنگ اختصاص پیدا کند و این موضوع را با قاطعیت پیگیری می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بودجه‌ای که به دانشگاه‌ها اختصاص داده بودند متناسب با رشد و فعالیت‌های دانشگاه‌ها نبود، افزود: در بودجه جدید سعی شده این موضوع جبران شود و حسابرسی و حساب‌کشی می‌کنیم تا بودجه فرهنگی در زمینه فرهنگ هزینه شود.

/پایان متن/