دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در دیدار با تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز،با اشاره به وجود حدود سه هزار معتاد متجاهر در این کلانشهر، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات آسیب‌های اجتماعی، بر حل مساله معتادان متجاهر تاکید ویژه‌ای داشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از خبرگزاری ایرنا در استان فارس، اسکندر مومنی، دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در دیدار با تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) در شیراز،با اشاره به وجود حدود سه هزار معتاد متجاهر در این کلانشهر، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات آسیب‌های اجتماعی، بر حل مساله معتادان متجاهر تاکید ویژه‌ای داشتند.
وی ادامه داد: شایسته نیست معتادان بی‌خانمان و بی‌سرپناه در سطح شهر رها باشند، از طرفی معتادان، شهروند و هم‌وطن ما هستند و روا نیست که در خیابان‌ها و پارک‌ها بخوابند، آنها به مرحله‌ای رسیده‌اند که خانواده‌ها طردشان کرده‌اند، در اینجا دولت و حاکمیت می‌بایست آنان را ساماندهی کند.
او اظهار داشت: ستاد مبارزه با موادمخدر در چهار حوزه مقابله، پیشگیری، درمان و توانمندسازی، فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد و هر چهار حوزه را همسو با یکدیگر پیش می‌برد.
دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: در سال ۹۷، ظرفیت نگهداری و درمان در تهران سه هزار و ۶۰۰ نفر بود اما به همت بسیج، نیروی انتظامی و سازمان زندان‌ها طی سه سال اخیر، مراکزی ایجاد شد و ظرفیت نگهداری به ۱۶ هزار نفر افزایش یافت.
مومنی افزود: همچنین در جلسه اخیر ستاد مبارزه با مواد مخدر که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد، مقرر شد که ظرفیت تهران به ۲۵ هزار نفر برسد که در این صورت نیازمندی تهران تکمیل خواهد شد.
وی، با اشاره به احداث ۱۰ اردوگاه معتادان متجاهر در کشور ادامه داد: قرار بود این اردوگاه ها در ۱۰ استان‌ کشور ایجاد شود که تاکنون در خراسان، اصفهان، قم، همدان و لرستان راه‌اندازی این اردوگاه‌ها به نتیجه رسیده است.
او افزود: در استان فارس، ظرفیت لازم برای نگهداری و درمان معتادان متجاهر ایجاد نشده و این در حالی است که در این استان مراکزی هستند که می‌توان از آنها بدین منظور استفاده کرد.
وی بیان داشت: مردم در فعالیت‌های اجتماعی همچون مدرسه سازی، ساخت مساجد و بیمارستان‌ها فعال هستند، اما در حوزه اعتیاد هنوز به این مرحله‌ نرسیده‌ایم به نحوی که به طور گسترده شاهد کمک و مشارکت خیرین باشیم.
او افزود: کارهای مردمی زمان بر است و باید این رویکرد نهادینه شده و همه کمک کنند تا این امر محقق شود چرا که در حوزه توانمندسازی و صیانت، مردم و خیرین نقش برجسته‌ای دارند.
مومنی با اشاره به دلایل مختلف گرایش افراد به سمت مواد مخدر گفت: وقتی از برخی افراد معتاد علت گرایششان به مواد مخدر سوال شد ۳۳ درصد آنها در پاسخ علت آنرا نداشتن توانایی و قدرت نه گفتن در مقابل پیشنهاد و تقاضای همسالان آنها برای مصرف مواد مخدر عنوان کردند و ۳۰ درصدشان هم می‌گفتند که ما فکر نمی‌کردیم که با چند بار مصرف مواد مخدر دچار اعتیاد می‌شویم.
وی افزود: اگر قدرت نه گفتن و صیانت درونی افراد افزایش یابد و نسبت به عواقب مصرف مواد مخدر آگاهی ایجاد شود، شاهد کاهش گرایش به سمت مواد مخدر خواهیم بود.

اگر فردی از قانون برای درمان تبعیت نمی‌کند، استمرار برای مصرف مواد مخدر دارد و قصد اصلاح ندارد از مصادیق تجاهر به اعتیاد است.اما اگر فردی پس از دوبار دستگیری و اسکان در مراکز ماده ۱۶ برای مرحله سوم دستگیر شود باز هم از مصادیق معتاد متجاهر است. بنابر تعریف ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین اگر کسی برای جبران هزینه‌های مصرفی خود خرده‌فروشی می‌کند از مصادیق معتاد متجاهر است و کسی که در بازرسی بدنی با مواد مخدر یا آلات و ادوات استعمال مواد مخدر با خود به همراه داشته باشد نیز معتاد متجاهر محسوب می‌شود.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر: جمع‌آوری معتادان متجاهر ، اولویت کوتاه مدت این ستاد است

علل گرایش افراد به سمت اعتیاد به شکل علمی بررسی و مطالعه شود

تولیت حرم مطهر شاهچراغ (ع) هم، ضمن تاکید بر توجه به امر اشتغال، مهارت آموزی و صیانت بعد از ترک اعتیاد در بهبودیافتگان گفت: علل گرایش افراد به سمت اعتیاد باید مورد بررسی و مطالعه علمی قرار گرفته و ملاک عمل قرار گیرد.
حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم کلانتری، مسئولیت ستاد مبارزه با مواد مخدر را بزرگ و سنگین دانست و ابراز امیدواری کرد که با همکاری و همراهی تمام مجموعه‌ها و همچنین مردم، معضل بزرگ اعتیاد در کشور ریشه کن شود.
وی ادامه داد: رسانه‌ها از جمله صدا و سیما، دانشگاه‌ها، مساجد و حرم های دینی می‌توانند در حوزه پیشگیری از اعتیاد نقش‌آفرینی کنند و نسبت به آگاهسازی افراد جامعه اقدام کنند، چرا که بسیاری از جوانان و نوجوان ما از سر ناآگاهی در دام اعتیاد گرفتار می‌شوند.

/ پایان متن/