فرسوده بودن دستگاه ها، ظرفیت پایین تولید به دلیل کمبود روغن خام و...همواره اجازه تولید با ظرفیت بالا را به مجموعه روغن نباتی شیراز نمی دهد و این مهم سبب شده تا کارگران روزها را تا عصر با فعالیت کم سپری کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از خبرگزاری ایلنا در استان فارس، علی حسین رعیتی فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کارخانه روغن نباتی شیراز بازدید و در ادامه به پای صحبت ها و درد دل های کارگران و مسئولان روغن نباتی شیراز نشست.

معــاون روابــط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعى در این بازدید با بیان اینکه دغدغه کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز مبنی بر اینکه کارخانه حقوق‌شان را بدون هیچ فعالیتی به آن‌ها می‌پردازد بسیار به جا و منطقی است، گفت: کارگرانی که دلسوز مجموعه روغن نباتی هستند نسبت به دریافت حقوق بدون هیچ فعالیتی دغدغه دارند وگرنه اگر کارگران دلسوز نبودند به هیچ وجه چنین دغدغه ای را عنوان نمی کردند.

به زوال کشاندن کارخانه توسط عده ای از افراد از نکاتی است که جای ابهام دارد.

علی حسین رعیتی فرد با اشاره به اینکه در صورتی که کارخانه با مشکل کمبود روغن مواجه است مسئولان نرگس باید از سازمان صمت استان درخواست گشایش و تهسیل امور را داشته باشند، افزود: قطعا کارخانه روغن نباتی شیراز به دلیل قدمتی دارد که با مردم شیراز عجین شده است اما ذکر این نکته ضروری است که به زوال کشاندن کارخانه توسط عده ای از افراد از نکاتی است که جای ابهام دارد.

رعیتی فرد با اشاره به اینکه مسئولان استان تمام تلاش‌شان را برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها به کار گرفته اند ادامه داد: تامین روغن خوراکی استان توسط کارخانه روغن نباتی شیراز از نکات مهم و اصلی این مجموعه به شمار می رود.

معــاون روابــط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعى با اشاره به اینکه متاسفانه صاحبان اصلی کارخانه روغن نباتی دغدغه تامین روغن برای مجموعه نرگس شیراز ندارند ادامه داد: فکر می کنم مسئولان اصلی کارخانه بدون توجه به موضوع تامین مواد اولیه این کارخانه همواره به دنبال موضوعات دیگر هستند.

معــاون روابــط کار وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعى با اشاره به اینکه کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز به رغم دریافت حقوق از کارفرما همواره از کار نکردن ناراضی‌اند، ادامه داد: قطعا این مهم بیانگر مقدس بودن روحیه کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز است اما تامین مواد اولیه باید از نکات مهم و اولویت های صاحبان کارخانه باشد.

رعیتی فرد در ادامه هشدار داد: پیگیری نکردن مسئولان کارخانه برای تامین روغن خوراکی از سازمان های جهاد کشاورزی و صمت استان باعث می شود تا استان فارس در آینده ای نه چندان دور با مشکل روغن مواجه شود.

زور مسئولان استان به صاحب اصلی کارخانه روغن نباتی شیراز نمی رسد

عضو شورای کارگری کارخانه روغن نباتی شیراز هم در این نشست با بیان اینکه کارگران از دریافت حقوق بدون هیچ تولیدی ناراضی اند گفت: پرداخت حقوق کارگران از محل قرض و ….. از دلایل نگرانی کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز است.

وی با بیان اینکه کارگران روغن نباتی می خواهند همزمان با تولید کارخانه حقوق دریافت کنند افزود: متاسفانه این موارد سبب می شود که کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز در آینده ای نه چندان دور با مشکلات متعدد مواجه شود.

جهاندیده با بیان اینکه کارگران در مرحله نخست خواستار تولید مجموعه روغن نباتی شیراز هستند ادامه داد: هرچند که مسئولان استان تلاش‌شان را برای رونق کارخانه روغن نباتی شیراز به کار گرفته اند اما ذکر این نکته ضروری است که مالکان اصلی کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز قصد راه اندازی و احیا مجموعه نرگس را ندارند.

کارگران روغن نباتی شیراز امنیت شغلی ندارند

وی با بیان اینکه کارگران روغن نباتی شیراز امینت شغلی ندارند، افزود: انعقاد قرار دادهای سه ماه و یک ماه و یک طرفه به نفع مدیران کارخانه میان مجموعه روغن نباتی و کارگران باعث شده تا کارگران از آینده کاری خود هراس داشته باشند.

جهاندیده با بیان اینکه مدیران کارخانه ارز های ۴۲۰۰ تومانی را که بابت واردات روغن نباتی دریافت کردند را در جاهای دیگر هزینه کردند گفت: متاسفانه چرا زور مسئولان به صاحب اصلی کارخانه نمی رسد این در حالی است که تا کی قرار است صدای کارگران بیرون نیاید؟

وی با اشاره به اینکه مالک اصلی کارخانه خواستار تولید زیاد نیست افزود: اگرچه کارگران کارخانه روغن نباتی شیراز خواستار کار و فعالیت در تمام ساعت کاری هستند اما متاسفانه کارگران این مجموعه از زمان ورودشان به کارخانه تا زمان پایان کار همچنان سرگردانند و منتظر اتفاقاتی هستند که قرار است در آِنده رخ دهد.

این کارگر خاطر نشان کرد: به رغم اینکه مسئولان جلسات زیادی را در این کارخانه برگزار کردند اما مسئولان این کارخانه اقدام قابل توجهی جهت رونق این مجموعه انجام ندادند.

تولید کارخانه روغن نرگس شــیراز به صورت پلکانى افزایش پیدا کرد

مدیــر کارخانه و عضــو هیأت مدیره شــرکت روغن نباتى نرگس شــیراز نیز با اشــاره به مشکل کمبود روغن در کشور در سال گذشته عنوان کرد: در حالــى که در گذشته روغن هاى صنف و صنعت در شــرکت روغن نرگس تولید مى شــد، در راســتاى رفع کمبود خطوط را راه اندازى کردیم و با فعالیت بخش هــاى فنى و کارگرى طى ۲ هفته خطوط راه اندازى شد.

علیرضــا بیــگ محمدى با اشاره به اینکه تولید کارخانه روغن نرگس شــیراز به صورت پلکانى افزایش پیدا کرد، عنوان کرد: با همکارى بخش هاى مختلف و صنعت و معدن عزم جدى استانى شکل گرفــت تا هــم تولیــد افزایش یابــد و هم مشــکلات حوزه کارگرى به صــورت قابل توجهى حل شود.

وى گفــت: هنــوز در ایــن کارخانــه مشــکلاتى وجود دارد و باوجود مشکلات، مجدد تلاش مى شــود که ثبات را در بازار ایجــاد کنیم و با تامین روغــن خام و رفع مشکلات این حوزه بتوانیم مجددا کارخانه را به شرایط ثبات و تولید بیشتر برسانیم.

مدیــر کارخانه و عضــو هیأت مدیره شــرکت روغن نباتى نرگس شــیراز با بیان اینکه تولید در مجموعه از ســه بخش مواد اولیه، تجهیزات و نیروى انســانى تشــکیل شــده اســت، بیان کرد: در مجموعه روغن نرگس شــیراز یکــى از بهتریــن نیروهاى فنــى و کارگرى داریم و تجهیزات را به روز راهبرى مى کنیم.

بیگ محمدى تصریح کرد: در صورتى که روغن خام پالم، آفتابگردان و ســویا در دســترس باشد، مى‌توانیم با این امکانات و نیرو تولیدات خوبى داشته باشیم و خطوط مختلف را راه اندازى کنیم و تولید کارخانه را با ثبات پیش ببریم.

لزوم نوسازی ماشین آلات کارخانه روغن نباتی

رئیس شورای اسلامی کار شرکت روغن نباتی نرگس شیراز با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی شیراز زمینه اشتغال ۴۰۰ نفر وجود دارد افزود: اما این مجموعه با ۱۷۰ نیرو در حال فعالیت است و این در حالی است که حدود ۴۰ نفر از این نیرو ها هم در سال آینده بازنشست خواهند شد.

محمد هادی زارع با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی ظرفیت تولید ۴۵۰۰ تن روغن در ماه را دارد افزود: اما متاسفانه این کارخانه ماهیانه ۷۰۰ الی ۱۰۰۰ تن روغن تولید می کند.

وی با بیان اینکه کارخانه روغن نباتی نیاز به نو سازی دستگاه ها و ماشین آلات واحد تولید دارد گفت: با توجه به قدیمی بودن دستگاه ها و ماشین آلات متاسفانه سال های گذشته مدیریت اقدام به فروش ماشین آلات قدیمی کارخانه کرده است.

حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس هم در ادامه این برنامه با بیان اینکه کارگران باید از حقوق خود دفاع کنند، مطرح کرد: ما بر اساس وظیفه‌ای که داریم در کنار کارگران هستیم و معتقدیم که باید از حقوق خود دفاع کنند اما در مطالبه‌گری‌ها باید ببینیم مشکل اصلی نه فقط این کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز بلکه تمامی واحد‌های تولیدی از کجاست و راهکار حل آن به چه شکل قابل حل خواهد بود.

وی گفت: دستگاه‌های دولتی نظیر سازمان صمت، اداره کار، تامین اجتماعی و حتی بانک‌های عامل و دستگاه‌های قضایی در کنار واحدهای تولیدی و منابع انسانی آن هستند و تمام تلاش خود را در چارچوب ظرفیت‌های قانونی به کارگرفته‌اند تا خط تولید هم فعال بماند و هم اینکه توسعه پیدا کند اما مدیران کارخانه هم باید نسبت به این مانع‌زدایی‌ها و تسهیلات انجام گرفته با عملکرد مثبت خود، پاسخ مناسب دهند.

/ پایان متن/

  • منبع خبر : خبرگزاری ایلنا فارس