کارخانه آزمایش که از صنایع قدیمی استان فارس است و روزگاری به طویله تبدیل شده بود با تاکید و بازدید رئیس‌جمهور احیای آن در دستور کار قرار گرفت و این روزها مسیر احیای مجدد را طی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از خبرگزاری تسنیم در استان فارس، ۲۲ مهرماه امسال بود که آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور در سفر به استان فارس پس از دیدار با مردم روستای کناره مرودشت، بلافاصله از کارخانه آزمایش بازدید کرد و در جریان علت مشکلات این کارخانه قرار گرفت.

تاکید رئیس‌جمهور بر احیای واحدهای تولیدی راکد سبب شد که این موضوع به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و تلاش‌های زیادی برای راه‌اندازی مجدد این کارخانه شود. مجموعه کارخانه آزمایش مرودشت در استان فارس به‌عنوان یکی از صنایع قدیمی استان است که در دهه ۵۰ راه‌اندازی شد و روزگاری آوازه آن به خارج از مرزها نیز می‌رسید اما مدت‌هاست که از تولید باز ایستاده است.

با آغاز روند خصوصی‌سازی واحدهای صنعتی وابسته به دولت بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی مجموعه کارخانه‌های آزمایش نیز در اوایل دهه ۸۰ به بخش خصوصی واگذار شد که با این واگذاری، توقف چرخ‌های تولید این  واحد صنعتی کلید خورد.

حدود سال ۱۳۸۸ بود که این واحد صنعتی به حالت نیمه‌تعطیل درآمد و چند سال بعد نیز به‌طور کامل تعطیل شد. علیرضا پاک‌فطرت نماینده مردم شیراز و رئیس مجمع نمایندگان استان فارس نیز در آبان ماه ۹۹ از تبدیل به طویله شدن این کارخانه خبر داده و از آن ابراز تاسف کرده بود.

وی گفته بود که کارخانه آزمایش عمری را به تولید یخچال سپری کرد، اما امروز تعطیل و به طویله گوسفندان مبدل شده است. پاک‌فطرت علت این رکود در صنعت استان فارس را عدم حمایت دولت از صنایع و واحدهای تولیدی دانست و اینکه بسیاری از سازمان‌ها و ارگان‌ها چوب لای چرخ تولید می‌گذارند.

حال با تاکید رئیس‌جمهور گویا قرار است دوباره آزمایش به مدار تولید بازگردد، پیگیری خبرگزاری تسنیم در چند ماه گذشته نشان از یک عزم جدی برای راه‌اندازی این کارخانه دارد. حمیدرضا ایزدی، رئیس سازمان صمت استان فارس در گفت‌وگو با تسنیم به آخرین وضعیت این کارخانه اشاره کرد و از اعلام آمادگی سهامداران این کارخانه برای راه‌اندازی مجدد خبر داد.

به گفته وی در فاز نخست سهامداران این کارخانه نمایشگاه و فروشگاهی از محصولات کارخانه آزمایش را در همان محل برگزار کردند و در فاز دوم نیز باید تعمیرات در کارخانه انجام و تجهیزاتی اضافه شود.

رئیس سازمان صمت استان فارس معتقد است که حال که سهامداران کارخانه خود اعلام آمادگی کردند تا این کارخانه مجدد راه‌اندازی شود، استان نیز بیشترین همکاری را با سهامداران دارد اما فقط به این موضوع بسنده نشده و نیم نگاهی نیز به حضور سرمایه‌گذار جدید داریم.

ایزدی با بیان اینکه تا پیش از این اراده‌ای از سوی سهامداران برای راه‌اندازی مجدد کارخانه وجود نداشت، اما اکنون اعلام کردند که منابع مالی را نیز خود تامین می‌کنند و در استان نیز از استاندار تا دادگستری بر این امر تاکید دارند که کارخانه راه‌اندازی و احیا شود.

به گفته وی در صورتی که سهامداران موفق به راه‌اندازی نشوند مطابق با شرایط به مسئله آن ورود می‌شود تا کارخانه احیا شود چراکه تاکید بر راه‌اندازی مجدد است و استاندار فارس نیز هر هفته روند این مسئله را پیگیری می‌کنند.

۱۷ آذرماه نیز ساسان مبینی، معاون وقت امور اقتصادی استاندار فارس  در گفت‌وگو با تسنیم از  بخشودگی جرائم و تقسیط بدهی مالیاتی و استمهال بخشی از بدهی بانکی این کارخانه خبر داد تا اقدام حمایتی برای راه‌اندازی مجدد کارخانه باشد.

جلال رشیدی کوچی، نماینده مردم مرودشت نیز در تاریخ دوم آذرماه در گفت‌وگو با تسنیم مشکلات مالی کارخانه را در مجموع ۹۰ میلیارد تومان اعلام کرد که شامل زیان انباشته، بدهی مالیاتی، اقساط وام و غیره می‌شود و از قول مساعد وزیر اقتصاد برای حل مشکلات این کارخانه خبر داد.

به گفته وی بنا بر جلساتی که با وزیر اقتصاد گرفته شده، قول مساعد برای استفاده از حداکثر مساعدت ذیل ماده ۲۵۱ قانون بانک برای این کارخانه داده شده است. نماینده مردم مرودشت همچنین اعلام کرد که در راستای حمایت از تولید از به مزایده گذاشتن کارخانه توسط بانک نیز جلوگیری شده است.

/پایان متن/