مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز از اجرای حدود ۷۰ کیلومتر خطوط اصلی آبرسانی با قطر ۵۰۰ تا یک هزار میلی‌متر در این کلانشهر از سال ۱۴۰۰ تاکنون خبر داد و گفت: با تکمیل رینگ آبرسانی در شیراز و صدرا، برنامه‌ریزی برای تابستان ۱۴۰۵ به‌گونه‌ای انجام‌شده که مردم هیچ‌گونه قطعی آبی را تجربه نکنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، بهمن بهروزی در یک نشست خبری اظهار کرد: برای تابستان ۱۴۰۵ در شهریور ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی کردیم که شاهد قطعی آب نباشیم و مردم مشکلی نداشته باشند؛ تعویض خطوط اصلی هم در شهر شیراز و هم در شهر صدرا در دستور کار قرار دادیم.

اجرای ۲۵ کیلومتر خط اصلی در صدرا

وی افزود: در سال گذشته تا اوایل اردیبهشت امسال، در شهر صدرا توانستیم ۲۵ کیلومتر خط اصلی اجرا کنیم و این باعث شد که از غربی‌ترین تا شرقی‌ترین نقطه صدرا، حدود ۸۰ درصد این کار انجام‌شود؛ بخش باقی‌مانده نیز برنامه داریم که امسال یا اوایل سال آینده به پایان برسانیم و این اقدام باعث شد که در شهر صدرا که همیشه با مشکل بی‌آبی مواجه بود، خوشبختانه مشکلی نداشته باشیم.

رفع مشکل مناطق چهارگانه شیراز با اجرای رینگ آبرسانی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز تصریح کرد: رینگ آبرسانی در شیراز را حدود ۸۵ کیلومتر آن کار شده‌است؛ بخشی از معضلات مناطق چهارگانه نظیر بلوار رحمت، سجادیه و مناطق مشابه که همیشه با مشکل مواجه بودند، از سال گذشته رفع شد که دلیل آن اجرای همین خطوط اصلی و رفع گرفتگی شبکه بوده‌است.

افزایش ۷۵۰ لیتر بر ثانیه به ظرفیت آبرسانی

بهروزی ادامه داد: خروجی مخزن معالی‌آباد در زمستان گذشته حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ لیتر بر ثانیه به سمت جنوب شیراز بود، اما امروز صبح این میزان به یکهزار و ۳۱۷ لیتر بر ثانیه رسیده‌ است؛ در یکی دو ماه گذشته، ظرفیتی حدود ۷۵۰ لیتر در ثانیه از خط دوم آبرسانی به شیراز اضافه شد؛ به‌این‌ترتیب پمپ آبی که از سد درودزن پمپاژ می‌شود، از طریق خط دوم به شیراز منتقل شد که حدود ۶۵ هزار مترمکعب در روز و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت تحت‌پوشش را تحت تاثیر قرار داد.

وی تاکید کرد: این پیشرفت‌ها حاصل فعالیت همکاران ما در شرکت آب و فاضلاب و همچنین مدیریت مصرف از سوی مردم بوده‌ است.

هشدار درباره منابع آب زیرزمینی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز عنوان کرد: برخی گمان می‌کنند امسال سال خوبی از نظر بارندگی بوده و میانگین بارندگی از میانگین بلندمدت و سال گذشته بیشتر است، بنابراین نباید مشکل بی‌آبی داشته باشیم؛ در حالی‌که این‌طور نیست؛ حدود ۵۵ درصد آبی که مصرف می‌کنیم، آب زیرزمینی است.

بهروزی گفت: آب زیرزمینی خود به دو بخش تقسیم می‌شود؛ چاه‌های آبرفتی که معمولا با بارندگی تغذیه می‌شوند و چاه‌های آهکی که نیاز به سال‌ها و برف‌های متوالی برای تغذیه دارند؛ بیشتر چاه‌های آهکی ما در اطراف شیراز قرار دارند.

وی ادامه داد: سال گذشته چاه‌های ما با افت ۱۰ تا ۱۵ متری مواجه شدند و سه چاه خشک شدند؛ در شهر صدرا نیز چهار حلقه چاه خشک شد که امکان بازیابی آنها وجود ندارد.

تامین آب از منابع سطحی و چاه‌ها

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز تاکید کرد: وقتی آب زیرزمینی کاهش می‌یابد، تلاش بر این است که سهم آب سطحی را افزایش دهیم؛ در حال حاضر از خط اول و دوم آبرسانی، حدود سه هزار لیتر در ثانیه آب سطحی تامین می‌کنیم که معادل ۲۵۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز است.

بهروزی افزود: مابقی آب را از ۲۳۶ حلقه چاه تامین می‌کنیم؛ اگر رفتار مصرفی مردم تغییر کند، ممکن است در تابستان با مشکل مواجه شویم، اما همه تلاش ما این است که با همراهی مردم موضوع را مدیریت کنیم.

کاهش الگوی مصرف از ۱۵ به ۱۲ مترمکعب

وی با اشاره به رعایت الگوی مصرف گفت: الگوی مصرف سال‌های قبل ۱۵ مترمکعب بود که از امسال به ۱۲ مترمکعب کاهش یافته‌است؛ این یعنی سرانه مصرف فشرده‌تر شده و برای هر خانوار چهارنفره، سهم هر نفر ماهانه سه مترمکعب (۱۰۰ لیتر در روز) پیش‌بینی شده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز عنوان کرد: استفاده از لوازم کاهنده مصرف می‌تواند مصرف یک خانوار را تا ۳۰ درصد کاهش دهد؛ آبی که با کیفیت بسیار خوب تولید می‌شود، برای تمام نقاط شهر از مرکز تا جنوب و صدرا یکسان است و ان‌شاءالله با تکمیل رینگ آبرسانی (۸۰ درصد انجام‌شده و ۲۰ درصد باقی‌مانده) که امسال و اوایل سال آینده به پایان می‌رسد، کل شیراز و صدرا از این کیفیت بهره‌مند خواهند شد.

بهروزی اضافه کرد: در بسیاری از اماکن عمومی، شیرآلات الکترونیک و چشم الکترونیک نصب شده‌است که تاثیر چشم‌گیری در کاهش مصرف داشته‌ است.

وضعیت شبکه فاضلاب و تصفیه‌خانه‌ها

وی تاکید کرد: حدود ۵۵ درصد جمعیت شهر شیراز از فاضلاب بهره‌مند هستند و ۷۲ درصد شبکه جمع‌آوری فاضلاب اجرا شده‌است؛ اما در حوزه تصفیه‌خانه‌ها عقب هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: با مناقصه‌های انجام‌شده، تقریبا همه تصفیه‌خانه‌های مورد نیاز شهر شیراز در حال اجرا هستند یا به‌زودی با انتخاب سرمایه‌گذار یا پیمانکار جدید، پرونده آنها بسته خواهد شد تا نگرانی از بابت توسعه شبکه فاضلاب و تعداد چاه‌ها نداشته باشیم.

کاهش چشمگیر تانکرهای آبرسانی در روستاها

بهروزی بیان کرد: در بخش روستایی، ۱۳۸ روستا تحت‌پوشش ما هستند؛ در سال ۱۳۹۹ حدود ۴۵ تانکر آبرسانی در روستاها داشتیم که امروز به یک یا ۲ فقره کاهش یافته و این تانکرها فقط برای مناطقی است که تحت‌پوشش نیستند یا شبکه ندارند.

وی ادامه داد: قراردادهای خوبی با قرارگاه احمدبن‌موسی و قرارگاه امام‌حسن‌مجتبی (ع) منعقد کرده‌ایم که اگر عملیاتی شود، روستاهای حاجی‌آباد و دودجی نیز از تانکر بی‌نیاز می‌شوند؛ در شهر شیراز نیز روزی ۶۵ تانکر داشتیم که امروز به صفر رسیده‌ است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز بیان کرد: هیچ تانکر آبرسانی در شهر شیراز نداریم؛ فقط ممکن است در برخی نقاط قطعی موقت داشته باشیم؛ حدود سه هفته پیش خط اول آبرسانی قطع شد، اما کسی متوجه نشد زیرا با اقدامات انجام‌شده، توانستیم آب را از خط دوم تامین کنیم.

افزایش ۳۰ هزار مشترک جدید در سال گذشته

بهروزی ادامه داد: حدود ۶۲ هزار مشترک آب شهری و روستایی داریم که سال گذشته حدود ۳۰ هزار مشترک به تعداد آنها اضافه شد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال نیز حداقل ۲۵ هزار مشترک جدید داشته باشیم.

وی بیان کرد: مشترک غیرمجاز زیادی داریم که بیشتر در روستاها و حاشیه شهر ساکن هستند؛ هرکس که انشعاب غیرمجاز دارد، اگر خودش مراجعه کند، بدون جریمه برایش مجوز صادر می‌کنیم؛ اما در غیر این‌صورت، از طریق دستگاه قضایی جریمه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: در حاشیه شهر حدود ۳۰ هزار مشترک خارج از طرح داریم که عمدتا خارج از حریم ساخت‌وساز کرده‌اند؛ طبق بخشنامه وزارت نیرو، می‌توانیم به آنها انشعاب موقت بدهیم؛ زیرا اگر میزان تولید و مصرف را ندانیم، برنامه‌ریزی نیز دچار اشتباه می‌شود.

بهروزی ادامه داد: سال گذشته حدود ۱۳ هزار مورد را مجاز کردیم و برنامه داریم امسال این تعداد را به ۱۵ هزار مورد افزایش دهیم؛ ۴۸ درصد مشترکان بالای الگوی مصرف و حدود ۲ درصد نیز سه برابر الگو مصرف می‌کنند.

پیگیری رفع بوی نامطبوع و ساماندهی ورودی شیراز

وی تاکید کرد: سازمان بازرسی بازدیدی داشته و تعهداتی تعریف شده‌است که بخشی بر عهده شهرداری، بخشی بر عهده فاضلاب شیراز و بخشی نیز بر عهده سازمان آب منطقه‌ای در حوزه ساماندهی ورودی شیراز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: خط لجن تصفیه‌خانه شماره دو باید کامل شود که ۹۷ درصد کار آن انجام‌شده و باقی‌مانده شامل پایپینگ و مخزن گاز است؛ منشأ بوی نامطبوع بخشی به آب و فاضلاب، بخشی به کارخانه نشاسته‌سازی، بخشی به شهرک صنعتی و بخشی به منطقه ویژه اقتصادی برمی‌گردد که شهرک صنعتی در حال تجهیز تصفیه‌خانه است.

بهروزی بیان کرد: درباره نشاسته‌سازی نیز باید یا فعالیت آن متوقف شود یا فاضلاب آن تصفیه شود، زیرا هر مترمکعب فاضلاب نشاسته‌سازی معادل ۱۵ تا ۲۰ هزار مترمکعب فاضلاب انسانی آلودگی دارد و محیط زیست نیز تذکرات لازم را داده‌است؛ تلاش ما این است که خط لجن هرچه سریع‌تر تکمیل شود.

هیچ قطعی دائمی آب در شیراز وجود ندارد

وی ادامه داد: هیچ قطعی دائمی آب نداریم؛ فقط در مواردی مانند اکبرآباد که هنگام تعمیرات خط اول، احتمال قطعی به‌مدت هفت ساعت وجود دارد که با تانکر جبران می‌شود؛به ازای افزایش هر درجه دما، ۱۰ درصد مصرف آب نیز افزایش می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شیراز گفت: اگر نقد خبرنگاران منصفانه باشد، آن را می‌پذیریم و از آن برای بهبود عملکرد استفاده خواهیم‌ کرد.

/پایان متن/

  • منبع خبر : ایرنا