دومین پویش نجات طبیعت شیراز با هدف حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، هادی عیدی‌پور رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اظهارداشت: پویش نجات طبیعت برای مقابله با آتش سوزی‌های احتمالی در مراتع، ارتفاعات و باغ‌های سبز شیراز و در سه مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله، بازتوانی اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه ۲۴ ایستگاه عملیاتی آتش‌نشانی برای اجرای این طرح آمادگی کامل دارند، گفت: اجرای این پویش پارسال تا حد زیادی بر کاهش آتش سوزی‌های ارتفاعات شیراز تاثیر داشت و امسال سایر دستگاه‌ها از جمله منابع طبیعی، محیط زیست هم مشارکت دارند و افزون بر ۳ میلیارد تومان تجهیزات به این ایستگاه‌ها تزریق شده است.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز بر نقش مهم مشارکت مردم، ثمن‌ها و انجمن‌های مردمی فعال در محیط زیست و کوهنوردان تاکید کرد و افزود: مردم می‌توانند با تماس با شماره ۱۲۵ مناطق پرخطر در ارتفاعات و مراتع شهر شیراز را به آتش نشانی اطلاع دهند.

عیدی‌پور با تصریح بر اینکه پارسال تعداد ۲۴ هزار و ۳۷۷ ماموریت و عملیات انجام داد که از این میزان ۲۰ هزار و ۱۸۹ مورد مربوط به عملیات‌های اطفا حریق، امداد و نجات بوده است و سایر موارد به مانورها، استقرارها، عملیات‌های پیش‌گیرانه و بازدید‌ها مربوط می‌شود، در خصوص فراوانی حریق در تصرفات مختلف،گفت: بیشترین آتش سوزی‌های شیراز به مانند سایر کلان‌شهرها، مربوط به فضای سبز و ضایعات و تصرفات مسکونی در رتبه دوم حوادث آتش‌سوزی قرار دارند.

وی بیان کرد: سامانه سیستم فرماندهی حادثه که یکی از ابزار‌های مدیریت بحران است، سامانه‌ای طراحی و تست شده و سال به سال نیز ارتقاء پیدا می‌کند. شاکله اصلی سامانه فرماندهی حادثه، هماهنگی و سازماندهی است که هر چه بتوانیم این هماهنگی را برقرار کنیم، در زمان حادثه با چالش‌های کمتری مواجه خواهیم بود.

رئیس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز ادامه داد: حفاظت و صیانت از عرصه‌های ملی و طبیعی، وظیفه هر همشهری و هم‌وطن است. قیمت یک درخت بلوط را نمی‌شود ارزش گذاری کرد، بنابراین همه باید حفاظت از این گنجینه‌های ارزشمند را وظیفه خود بدانند. در منطقه شهرستان‌های ممسنی، رستم و یا بخشی از کهمره سرخی و حوالی کازرون، بسیاری از جنگل‌ها و مراتع را در اختیار داریم که باید حفاظت و صیانت شوند. مخصوصا در برابر آتش‌سوزی که این یک وظیفه همگانی است و همه سازمان‌ها و ارگانه‌ای مرتبط باید پای کار بیایند و ما هم تلاش می‌کنیم که با تمام توان برای مقابله با این حوادث وارد عمل شویم.

/پایان متن/

  • منبع خبر : تسنیم