مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس گفت:طرح «مسطورا» یا «زندگی با آیه‌ها» به دنبال نهادینه‌سازی ۱۵۰ آیه کاربردی در طول ۳ سال در زندگی عموم جامعه است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار، حجت الاسلام و المسلمین حسن قانع عصر سه‌شنبه در نشست خبری که با هدف تبیین طرح «مسطورا» یا «زندگی با آیه‌ها» و تشریح برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی فارس در سال جاری و در ایام ماه مبارک رمضان و نوروز برگزار شد ابتدا به بحث ضرورت پرداختن به معنویت و بسترسازی برای معنویت آحاد جامعه پرداخت و گفت: یکی از مهمترین ماموریت‌هایی که خداوند در خصوص جامعه‌پردازی متوجه رهبران دینی و حاکمان جوامع کرده موضوع معنویت‌پردازی در بستر جامعه است و نقطه اصلی عزیمت آحاد جامعه به سمت ایجاد جامعه اسلامی نیز همین موضوع تقویت معنویت است.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: تقویت معنویت اگر به درستی توسط دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی نهادینه شود و در چارچوب مدیریت‌شده و صحیحی رقم بخورد ظرفیت‌های فطری آحاد مردم را به میدان آورده و حرکتی عظیم ایجاد کرده و زمینه رفع آسیب‌های فرهنگی اخلاقی و اجتماعی را فراهم می‌کند.

طرح «زندگی با آیه‌ها» همافزایی ملی با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین قانع بیان کرد: اصلی‌ترین سیاست و مأموریتی که برای اداره کل تبلیغات اسلامی در بستر مناسبت‌های مذهبی تعریف شده همین مأموریت یعنی تقویت ظرفیت معنوی مردم و حرکت به سمت ایجاد جامعه اسلامی و رسیدن به مرز تمدن‌سازی اسلامی است و در همین چارچوب و در ماه مبارک رمضان در عرصه معنویت دینی برنامه‌هایی در تعامل و همکاری با دیگر دستگاه‌ها در حال انجام است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس افزود: یکی از برنامه‌هایی که در حوزه افزایش معرفت دینی و رفتارسازی دینی در سطح فردی و اجتماعی آغاز شده و به نوعی یک حرکت همافزایی ملی با محوریت سازمان تبلیغات اسلامی است طرح «زندگی با آیه‌ها» یا مسطورا است.

وی در تشریح طرح مسطورا گفت: طرح زندگی با آیه‌ها به دنبال نهادینه‌سازی ۱۵۰ آیه کاربردی در طول زمان ۳ سال به صورت عمومی است و در قالب آن موضوعات مختلف فرهنگی اجتماعی نیز آمده و مردم ابتدا وارد حفظ این آیات شده و سپس پیوست‌های تشویقی و تبیینی در کنار آن دیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قانع اضافه کرد: استان فارس به عنوان قطب قرآنی کشور بنا دارد از طریق این طرح ملی ظرفیت قرآنی خود را وارد تأثیرگذاری ملی کرده و در این حرکت هم‌افزایی ملی به امید خدا به صورتی شاخص یکه‌تازی کند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس افزود: بنا داریم نشست‌های گفتمانی با محوریت زندگی با آیه‌ها در مناطق تلفیقی اهل سنت یعنی شهرستان‌های لارستان، اوز، خنج، گله دار و اشکنان که همزیستی خوبی میان اهل سنت و تشیع در این مناطق وجود دارد برگزار کنیم و شبکه بانوان تمدن‌سازی که توسط اداره کل تبلیغات اسلامی و امور بانوان استانداری و دیگر نهادها شکل گرفته را نیز در این مناطق وارد حرکتی همافزا و تعاملی جدی کنیم.

وی گفت: برای توانمندسازی ظرفیت‌های نخبگانی این مناطق و با هدف حل مسائل فرهنگی اجتماعی در اوز نشستی با حضور ۱۵۰ تن از بانوان نخبه و علمای این مناطق اهل سنت و نشستی دیگر نیز با موضوع بررسی پاسخگویی قرآن به نیازهای انسان امروز با حضور علما و فضلا در لارستان برگزار خواهیم کرد تا از دیدگاه اندیشمندان اهل سنت هم جهت طرح آیه‌های زندگی استفاده شود.

نماز به منزله تجلی معنویت و خوبی‌ها و کاهش‌دهنده آسیب‌های اجتماعی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان فارس بیان کرد: نگاه ما به مساله معنویت‌پردازی از زاویه سیستمی، مدیریتی و مهندسی فرهنگی است نه شخصی و فردی زیرا مساله اخلاق و معنویت جزو راهبردهای نظام و اصلی‌ترین محورهای هفتگانه بیانیه گام دوم انقلاب مدنظر رهبر معظم انقلاب خطاب به ملت، مردم و نهادها است.

وی تشریح کرد: با تأمین اخلاق و معنویت زمینه ایجاد رفتار صحیح اجتماعی در جامعه تقویت می‌شود و آمار قوه قضائیه و توصیه‌های دینی نیز موید این مساله است که در ایام معنوی چون ماه مبارک رمضان آمار آسیب‌های اجتماعی کاهش می‌یابد و آیات زیادی نیز موید این مساله است که نماز به عنوان تجلی همه اعمال خوب و معنوی اگر در جامعه نهادینه شود ظرفیت فطری مردم تقویت شده و از هوای نفس دور می‌شوند و در مقابل هر چقدر از این برنامه‌های معناگرا فاصله بگیریم و کنشگران یا دستگاه‌ها به سمت غریزه‌محوری بروند زمینه بزهکاری فراهم می‌شود.

سفره پربرکت قرآن در ماه مبارک رمضان در اماکن عمومی برپا خواهد شد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سفر خود به فارس مطالبه کردند که موضوع گردشگری در ابعاد مختلف به ویژه گردشگری مذهبی در فارس مورد توجه قرار برگیرد تا با این کار فارس بی‌نیاز از درآمدهای دیگر شود افزود: موضوع و گام دومی که به صورت خاص در دستور کار ما قرار گرفته همین مساله توجه به گردشگری مذهبی است و با توجه به اینکه شیراز شهری فرهنگی بوده و قطب مهم گردشگری مذهبی کشور و میزبان گردشگران داخلی و خارجی است بنا داریم در این زمینه نیز مؤثر باشیم.

وی افزود: بنا داریم با هدف معرفی ظرفیت‌های معنوی فارس به کشور و دنیا، فضایی معنوی در کنار فضای تفریحی مردم ایجاد کنیم که جزءخوانی در محیط‌های عمومی در همین راستا است که البته ملاحظات جامعه شناختی، روان‌شناختی و مردم شناسی نیز در نظر گرفته خواهد شد تا هم مردم به تفریح خود بپردازند و هم اسائه ادبی به ساحت قرآن صورت نگیرد.

حجت الاسلام و المسلمین قانع همچنین گفت: برپایی نمازهای جماعت در اماکن و فضاهای عمومی نیز باید با همکاری مجموعه‌های مختلف اتفاق بیفتد تا ظرفیت اقامه نماز را شاهد باشیم و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی مشترک میان این اداره و اداره میراث فرهنگی به ویژه ظرفیت‌های ادبی و تاریخی و تراث ادبی چون سعدی و حافظ و خواجو و آثار باستانی و تمدنی گران‌سنگ که معرف هویت ملی و ایرانی ما هستند نیز مورد توجه قرار بگیرد تا با زبان فرهنگی عمیق‌تری آنها را منتشر کنیم.

وی افزود: حفظ حرمت ماه مبارک رمضان و آزاد کردن ظرفیت قرآنی ماه مبارک رمضان در شیراز و فارس و بهره بردن میهمانان از این سفره معنوی دیگر گامی است که اجرا خواهد شد.

قانع خاطرنشان کرد: موضوع هویت نوجوانی که ذیل قرارگاه نوجوانی اداره کل تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود نیز دیگر موضوع ما است که با همکاری چند دستگاه دنبال شده و تقویت هویت نوجوانی به خصوص در دختران نوجوان در همین راستا است و در همین خصوص شش رویداد دختران حاج قاسم برگزار شد که هدف آن تربیت دختران کنشگر بود تا دختران بتوانند قدرت حل مسائل اجتماعی فرهنگی گروه همسال خود را پیدا کنند زیرا مهمترین ابزار تربیتی و مؤلفه حل مساله در شبکه نوجوان ما استفاده از ظرفیت گروه همسالان است که این موضوع در قرآن نیز دیده شده است.

این مقام مسؤول تشریح کرد: یک بستر فعال مجازی چند منظوره محتوایی مهارتی انگیزشی برای دختران نوجوان طراحی کردیم که همراه با جوایز خوب خواهد بود و شاهد مشارکت حداکثری دختران نوجوان در استان به خصوص در ایام تعطیلات که تهدیدات مجازی به اوج می‌رسد خواهیم بود تا در ماه مبارک تهدیدها به فرصت تبدیل شوند.

قانع گفت: اعزام مبلغان به مناطق مختلف استان فارس نیز دیگر مأموریت ما است بیش از ۲ هزار مبلغ را اعزام خواهیم کرد که تا ۲ هزار و ۵۰۰ نفر افزایش خواهند داشت و رویکرد این مبلغان تبلیغی است.

اطلس ویژه مساجد را با هدف تنظیم نظام مسائل محلات تدوین خواهیم کرد

وی افزود: ساماندهی مساجد و راهبری محتوایی آنها از جمله دیگر مأموریت‌های اداره کل تبلیغات اسلامی است و مرکز رسیدگی به امور مساجد در این خصوص همکاری خوبی با ما دارد و اداره کل تبلیغات تاکنون دو طرح مسجد به مسجد را با هدف ارزیابی توانمندی محتوایی، مدیریتی و قدرت حل مساله در قالب دو پیمایش رقم زده و مساجد شاخص هر شهرستان مشخص شده و بیش از ۴۰ مؤلفه را برای ارزیابی توانمندی و نظام مسائل مساجد پیش بینی کردیم و این پیمایش‌ها به زودی در فاز اول اتمام خواهد یافت و ما اطلسی ویژه در خصوص مساجد خواهیم داشت.

پروژه محله‌محوری با هدف تقویت نقش مردم و ظرفیت محلات در حل مسائل در حال اجرا است

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس همچنین بیان کرد بنا داریم نظام برنامه‌ای اداره کل تبلیغات اسلامی را مستقر کنیم و در همین خصوص پروژه یا کلان‌طرح محله مردم‌سالار اسلامی را با همکاری بسیج محلات و مرکز رسیدگی به مساجد در دستور کار داریم و به اجرا درآوردیم و بر اساس آن تاکنون بیش از ۱۳۰۰ محله اسلامی در سطح استان فارس شناسایی شده و نقشه راه نیز ترسیم شده و در حال اجرا است.

حجت الاسلام و المسلمین قانع بیان کرد: این طرح با همکاری وزارت کشور و استانداری فاز اول در حال اجرا است و ارکان محلات با محوریت امام محله مشخص شده و توانمندسازی ارکان نیز محله شروع شده و رویکرد این پروژه (پروژه محله‌محوری) تقویت نقش مردم و ظرفیت محلات در حل مسائل است.

مسائل محلات باید به دست خود مردم و با محوریت مساجد حل شود

به گفته قانع استفاده از ظرفیت‌های مردمی در بستر مساجد محلات در سازمان تبلیغات اهمیت زیادی دارد و در مدل‌های حکمرانی امروز جهان نیز موضوع حکمرانی محله‌محور بسیار مورد توجه قرار گرفته که البته ما از سده‌های ابتدایی اسلام این مساله یعنی محوریت و نقش‌آفرینی و مأموریت یک مسجد در محلات تا شعاع ۴۰ خانه وجود داشته داشته‌ایم و در برنامه هفتم توسعه‌محور نیز پیش بینی و مصوب شده است.

وی افزود: اصلی‌ترین و بزرگترین مأموریت ما حل مساله است و تلاش شده در بطن تمام برنامه‌های اجتماعی و فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی این مهارت حل مساله دیده شود و موضوع فرزندآوری و جمعیت، ازدواج، افزایش نرخ ازدواج و کاهش طلاق، کاهش اعتیاد و بزهکاری و اختلاف زوجین و فرار از منزل و … از مواردی است که خود را به آن مکلف می‌دانیم و به دنبال کاهش آنها هستیم تا مداخلات حاکمیتی در شعاع محله قرار گرفته و مسائل محلات به دست خود مردم حل شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در خصوص مناسبت‌های ماه مبارک رمضان نیز گفت: به جز برنامه‌های روتین، گرامیداشت رحلت حضرت خدیجه و الگوپردازی از شخصیت ایشان، گرامیداشت هفته اکرام ایتام اکرام به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع)، گستراندن سفره شب‌های قدر به صورت هدفمند و با مدیریت محتوایی مناسب از جمله دیگر برنامه‌های ما است تا همه از این خوان پربرکت و ظرفیت الهی که مقدرات تمام سال را تعیین می‌کند بهره مند شوند.

وی در پایان گفت: تقارن شهادت امیرالمومنین با ۱۳ فروردین نیز باید به نحوی برنامه‌ریزی شود تا هردو مناسبت ملی و دینی ما انجام شود و از سوی دیگر برگزاری باشکوه روز جهانی قدس نیز به خصوص با توجه به تحولات منطقه و فلسطین باید به نحو شایسته صورت بگیرد و فریاد مظلومیت مردم فلسطین به تمام جهان برسد تا اگر امروز زوال هویتی و فکری اسرائیل را شاهد هستیم زوال فیزیکی این رژیم منحوس و جعلی نیز رقم بخورد.

/پایان متن/