گزارش اختصاصی عصر کار از اظهارنظر جدید مدیرکل جدید میراث‌فرهنگی فارس در رابطه با انتظار برای حل مسائل فرونشست میراث جهانی تخت‌جمشید و امید به تکمیل پروژه‌ عمرانی انتقال آب از دریا به استان که می‌تواند با تخصیص آن به کشاورزان مرودشتی تا حدودی از مشکلات خالی شدن حفره‌ها و سفره‌های زیرزمینی بکاهد؛ امیدهایی که با کم‌توجهی مدیران وقت حوزه میراث‌فرهنگی از دهه‌های پیش در زمینه مدیریت حرائم سه‌گانه تخت‌جمشید آغاز شد و در ادامه با گفتاردرمانی و بعضا راهکارهای تخصصی از جمله تعریف فصل‌های مختلف مطالعاتی و شاید هم اجرایی در حوزه زمین‌شناسی، علوم اجتماعی، فرهنگ‌سازی، علوم هواشناسی و اقلیم و امروز تبدیل کشاورزی سنتی به نوین نیز مطالبه‌گری می‌شود.

متولی میراث فرهنگی استان فارس مدعی شد: انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس باعث بی‌نیاز شدن زمین‌های زراعی به سفره‌های زیرزمینی شده و در نتیجه از فرونشست بیشتر زمین در تخت جمشید جلوگیری خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار،محمد ثابت اقلیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تمهیداتی که برای مساله مهم فرونشست زمین در تخت جمشید اندیشیده‌ شده است، گفت: متاسفانه سال‌هاست با خشکسالی مواجه هستیم و از طرفی به علت اینکه منطقه فارس و دشت مرودشت زمین‌های زراعی زیادی دارد و قطب کشاوزی محسوب می‌شود، چاه‌های متعدددی که آنجا احداث شده است، باعث ایجاد این فرونشست‌ها شده است.

وی با بیان اینکه مسئله در حال حاضر بحرانی نیست اما نیاز به آینده‌پژوهی و جلوگیری دارد، گفت: انتقال آب خلیج فارس به استان فارس، یکی از اقداماتی است که می‌تواند در جلوگیری از فرونشست زمین در تخت جمشید جلوگیری کند.

ثابت اقلیدی در این باره توضیح داد: ما دنبال این هستیم که بتوانیم در منطقه مرودشت و پاسارگاد، یک‌سری انشعاباتی را به کشاورزان اختصاص بدهیم و بنا داریم که هم صنایع از این ابر پروژه منتفع شوند و هم بتوانیم در مرودشت و پاسارگاد برای کشاورزان تامین اعتبار کنیم. ما می‌خواهیم از این شبکه آبرسانی استفاده کنیم تا چاه‌های غیرمجاز را به حدقل برسانیم و به امرار معاش مردم هم به عنوان ولی نعمت ما، خدشه‌ای وارد نشود.

وی تاکید کرد: صیانت از اماکن تاریخی و حفظ منافع مردم، دو وظیفه اصلی ماست و در راستای هر دو موضوع تلاش می‌کنیم. این‌ها نیاز به یک سری برنامه‌ها و اقدامات مبتنی بر کار علمی دارد، که این پروژه عظیم انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس با بازدهی بالا انجام شود.

مدیرکل میراث فرهنگی فارس همچنین از ساماندهی یکی از نهرهای اطراف تخت جمشید خبر داد و گفت: این نهر که با آب زمین‌های اطراف ایجاد شده، به محل تجمع زباله‌ها تبدیل شده بود. خوشبختانه با کمک‌های خیران، معادل ۴۰۰ میلیون تومان لوله به مجموعه تخت جمشید اهدا شده است تا آن مشکل نیز برطرف شود.

ثابت اقلیدی در پایان گفت: اعتقادم این است که اگر پروژه انتقال آب از خلیج فارس به استان فارس به بهره‌برداری برسد، بخش زیادی از نیاز آب صنعت استان مرتفع می‌شود و با صرفه‌جویی در سفره‌های زیر زمینی، مشکل فرونشست زمین هم تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار این گفت‌و‌گو در حالی با رسانه ایسنا انجام گرفته است که چندین ماه بیشتر از شروع فعالیت کاری مدیرکل جدید میراث فرهنگی فارس نمی‌گذرد اما شواهد و اطلاعات دریافتی نشان می‌دهد که پروژه مطالعاتی دلائل فرونشست حریم پیرامونی مجموعه جهانی تخت‌جمشید در دست بررسی بوده و این امکان وجود دارد که چالش‌ها و راهکارها فراتر از انتظار برای تکمیل پروژه انتقال آب از خلیج فارس به درون استان باشد. بنابراین پیشنهاد رسانه عصر کار به توجه همزمان به سایر راهکارهای ارائه شده فعلی با کسب اطلاعات بیشتر و تشریح آن برای مخاطبان دغدغه‌‌مند است.

همچنین توصیه می‌گردد به دلیل استقبال مدیر جدید این اداره‌کل بر نقد کردن در اظهارنظرهای آتی به صورت جامع‌تر به رسانه‌های فعال از جمله ایسنا پاسخگویی داشته باشند تا مخاطبان عمومی در چنین موضوعات کاملا تخصصی که محور اصلی آن زمین‌شناسی و دیگر عرصه‌های فعالیتی است پس از آگاهی راهکارهای نجات‌بخش به درک بیشتری از اقدامات انجام گرفته و برنامه‌های در دست انجام و آتی نیز دست پیدا نمایند.

/پایان متن/