عصر کار در جدیدترین اطلاعات دریافتی و تحلیل مناسبات سیاسی فارس با توجه به محتواهای منتشر شده اخیر برخی از فعالان این حیطه برای تعیین‌تکلیف نماینده عالی دولت چهاردهم نوشت: مسیری که دولت وفاق ملی در پیش گرفته است پرهیز از نفاق و حرکت در مسیر پیشرفت بر پایه مشارکت همه سلایق فکری نزدیک به جناح سیاسی حاکم با محوریت جبهه اصلاحات معرفی می‌شود؛ به طوریکه گروهک‌ها و افراد تندرو جناح‌ها و یا افراد مخالف دولت جدید در تلاش‌اند تا با نقش‌آفرینی سیاسی بتوانند در چینش مدیریتی استان‌ها به ویژه انتخاب استاندار جدید سهیم باشند اما این تجربه و ترفند اخیرا شکست خورده است.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار در روزهای پایانی دولت دوازدهم بود که نگارنده در گفت‌وگویی خصوصی با استاندار وقت تاکید بر موفقیت‌ها در برخی از شاخص‌های مدیریتی و نقد و افسوس بر فرصت‌های از دست رفته داشت و نهایت گزارش عملکردی بود که در مراسم تودیع و معارفه استانداران دو دولت در قالب دو کتاب ارائه شد و سکاندار تازه نفس از سرفصل‌های جدید همت و اهتمام جدی یاران‌ دولت سیزدهم در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای وعده داد.

با گذشت نزدیک به ۳ سال از آن‌ روز تاریخی می‌گذرد و همانطور که شاهد عملکردها هستیم دستاوردهای قابل توجهی آن گونه که انتظار می‌رفت برای معرفی و بیان وجود ندارد که یکی از دلائل اصلی ناکامی‌ها به گفتمان سیاسی حاکم و عملکرد چالش‌برانگیز برخی از دستگاه‌های اجرایی در پیاده‌سازی راهبردهای حاکمیت برای تحقق اهداف ملی ما بر‌می‌گردد.

بر اساس این گزارش خبری نحوه ارزیابی کارنامه مدیریتی دولت سیزدهم در فارس طی این مختصر محتوا نمی‌گنجد و نیازمند مداقه و بررسی جدی با هدف جلوگیری از تکرار تجربه‌های تلخ و بکارگیری نتایج مثبت فرآیند‌ها در روند اداره پیش‌رو کشور است اما از معرفی گزینه‌‌های پیشنهادی نماینده عالی دولت چهاردهم در این استان و نحوه لابی‌ها مشخص می‌شود که هنوز از گذشته‌های تاریک عبور نکرده‌ایم و به جای اینکه مسیر شفاف و حرفه‌ای را دنبال نماییم سعی بر حذف و تحدید رقبا و نشستن بر صندلی مشکی طبقه ۶ استانداری در میدان سابق ستاد داریم.

در همین راستا قبلا پیش از انتخاب کابینه و وزیر کشور و این روزها با گرفتن رای اعتماد وزرا مجدد شاهد فعالیت دوباره فعالان سیاسی برای نقش‌آفرینی در انتخاب استاندار جدید هستیم. طی این فرآیندها اخباری هم از تلاش شخصی و اطرافیان آقایان محمدحسن اسدی، حیدر اسکندرپور و حتی علیرضا پاکفطرت به عنوان سه شهردار مطرح گذشته به گوش می‌رسد و هم از تلاش‌های شخصی یا اطرافیان استاندار سابق هنوز بازنشسته نشده و معاونین سکاندار و در گوشه نشسته اخیر در دولت اعتدال و همچنین برخی از فرمانداران و مدیران حامی و همفکر اطلاعاتی دریافت می‌شود که پیش‌بینی می‌شود چنین روندی در آینده‌ای نزدیک تبدیل به یک چالش خواهد شد.

بنابراین نتیجه می‌گیریم برای انتخاب رئیس‌جمهور استان‌ها که یک مقیاس کوچک‌تری از شخصیت ارشد مدیریتی ریاست‌جمهوری است نمی‌توان با روش‌های نامتعارف و مبهم و رایزنی‌های محرمانه به گزینه اصلح و مطلوب با منافع جامعه رسید و بایستی با ایجاد سازوکارهای شفاف زمینه را برای انتخاب چهره‌های شاخص و دارای شرایط اولیه احراز استاندار شدن متناسب با ظرفیت‌های موجود و شاخص‌هایی که تخصصی و عمومی باشد چه بومی و چه غیربومی مهیا شود.

/پایان متن/