معاون امور دام وزیر جهاد کشاورزی برنامه‌های این معاونت برای رسیدن به هدف افزایش 100 هزار تنی تولید گوشت قرمز در برنامه هفتم توسعه را تبیین کرد.

محمدابراهیم حسن نژاد با اشاره به اینکه امنیت غذایی جزء کلیدی امنیت ملی است و تمام کشورها توجه زیادی به امنیت غذایی ملی و سیستم امنیتی مرتبط با آن دارند بیان کرد: در این میان سیستم‌های تولید محصولات دامی و دامداری‌ها نقش مهمی در کاهش فقر، بهبود سلامت انسان و امنیت غذایی دارند.

وی افزود: مصرف کافی غذاهای پروتئینی با منشأ حیوانی به دلیل کیفیت بالای پروتئین و فراهمی زیستی ریزمغذی‌ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و نقش مهمی در جذب انرژی و پروتئین دارند؛ در بخش دامپروری به‌عنوان یکی از زیرشاخه‌های بخش کشاورزی موردتوجه قرار دارد. در این بخش همچنین اهمیت بالقوه در تولید ناخالص ملی و اشتغال‌زایی دارد.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به برنامه‌های این معاونت در توسعه و بهبود ساختار صنایع دام، طیور، خوراک دام، کرم ابریشم و زنبورعسل گفت: تلاش زیادی در جهت افزایش اعتبارات سال ۱۴۰۳ انجام‌شده است و با توجه به رشد اعتبارات کمک‌های فنی و اعتباری و همچنین تقویت اعتبارات طرح افزایش تولید شیر و گوشت، امید است بتوان اقدامات مؤثرتری درزمینهٔ افزایش تولیدات دامی و فعال‌سازی واحدهای پرواربندی انجام داد.

وی گفت: پیش‌بینی افزایش ۱۰۰ هزار تن به تولید (پایه ۹۲۳) هزار تن گوشت قرمز در برنامه هفتم، فعال‌سازی واحدهای پرواربندی دام و استمرار تأمین سرمایه در گردش واحدهای دامداری در راستای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها، بهبود راندمان ژنتیکی و اصلاح نژاد دام به‌ویژه در دام سبک و ترمیم دام مولد نوسازی و بازسازی دامداری‌های روستایی، رشد تولید دامداری‌های روستایی و عشایری در قالب تفاهم‌نامه همکاری با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام، اجرای طرح‌های دامداری کوچک‌مقیاس در قالب تفاهم‌نامه همکاری مشترک با کمیته امداد امام خمینی، خودکفایی در تولید گوشت قرمز با استفاده از تولید دانش‌بنیان گوساله‌های پربازده از برنامه‌های معاونت امور تولیدات دامی در توسعه کمی و کیفی تولیدات دامی درزمینهٔ جهش تولید گوشت قرمز هستند.

/پایان متن/