بهیار سلیمانی، رئیس مرکز فارسی‌های مقیم تهران با توصیه‌هایی به نماینده منتخب مردم سپیدان و بیضاء در مجلس شورای اسلامی خواستار توسعه زیرساخت‌ها و جذب سرمایه با هدف بکارگیری ظرفیت صنعت گردشگری این مناطق شد و حرکت در این مسیر را یک سرمایه‌گذاری پایدار و اقدام ماندگار برای جغرافیای مذکور معرفی کرد.

در متن کامل این توصیه‌ها آمده است:

جناب آقای مهندس اردوان اکبرپور

نماینده محترم مردم سپیدان و بیضاء

باسلام و احترام

ضمن عرض تبریک انتخاب حضرتعالی پیشنهاداتی در خصوص قابلیت های سرزمینی حوزه نمایندگی خدمت شما تقدیم می گردد. مجمع فارسیهای مقیم مرکز آماده همکاری با جنابعالی جهت ساختن فردایی بهتر برای مردم فارس وشهرستان های سپیدان و بیضا می باشد امید که با پیگیری وتلاش بتوانید گام‌های بلندی در جهت توسعه پایدار شهرستان های که به جنابعالی اعتماد کردند، بردارید.

۱.سپیدان یکی از قابلیت های بسیار مناسب جهت برداشتن گام‌های بلند وماندگار در حوزه گردشگری می باشد که با مصوب شدن این شهرستان به عنوان منطقه ویژه گردشگری می تواند زمینه بسیار مناسبی برای تحول و توسعه ایجاد نماید.

۲.دعوت به همکاری از شرکت‌های بزرگ گردشگری قطیر علی بابا، سمنگان، جان باما، حارال و ماهان می تواند زمینه سرمایه گذاری های خوبی را فراهم نماید.

۳.آبشار مارگون جاذبه بی بدیلی است که باید تجهیز شود تا جاذبه ای تجهیز نشود نمی تواند به مقصد گردشگری تبدیل گردد. تسهیل در امور سرمایه گذاری باید جدی گرفته شود.

۴.منطقه ییلاقی همایجان، دشمن زیاری،سرمست،شش پیر،کمر، برهنه و … نقاط خارق العاده ای هستند که باید بومگردی های ایجاد شده درآن تقویت گردد وساماندهی شود و فرهنگ مهمان پذیری در این مناطق تقویت شود.

۵.میلیاردها تومان سرمایه گزاری مردم در مسیر شیراز به سپیدان در قالب باغ شهر و ویلا اگر تدبیر ومدیریت شود می تواند به اقتصاد منطقه کمک فراوانی نماید.

۶.مجتمع گردشگری جورک نمونه موفقی از حضور مردم در عرصه گردشگری است که باید دولت زیر ساخت های منطقه را تقویت تا چرخه اقتصاد گردشگری تقویت گردد.

۷.آزاده راه شیراز به اصفهان وعبور از منطقه بیضا عرصه بسیار مناسب وآینده بسیار درخشانی رابه دنبال دارد که از الان لازم است طرح جامع گردشگری تدوین گردد تا سرمایه ها راکد نگردد ومولد باشد.تدوین طرح جامع گردشگری شهرستان های سپیدان وبیضا با توجه به همجواری با جمعیت چند میلیون نفری مردم شیراز واستانهای همجوار نیازمند دقت وبرنامه ریزی است که باید در دستور کار قرار گرفته شود وجنابعالی نظارت نمایید.

۸.تمرکز بر توریست خارجی بخصوص کشورهای مسلمان وهم فرهنگ حاشیه های خلیج فارس مستلزم جذب سرمایه گزار خارجی وداخلی است که باید مد نظر قرار بگیرد.

۹.نگاه به استان های بوشهر،خوزستان،هرمزگان،کرمان،

سیستان بلوچستان برای منطقه سپیدان باید به عنوان یک بازار بزرگ ویک مشتری بالقوه برای تابستان های گرم این مناطق باشد و باید رابطه مستمری با شرکت های توریستی این استان ها ایجاد شود واین منطقه با مناطق همجوار اقلید ویاسوج وشرق ممسنی به عنوان هدف گردشگری این استان ها در نظر گرفته شود تا آینده درخشانی رقم بخورد وتوسعه ایجاد گردد.

۱۰.آینده سالمندان وپیری جمعیت در سال های نه چندان دور بستری مناسب واقتصادی است که می تواند با ایجاد مراکز مدرن خانه سالمندان و مراکز نقاهتگاهی را مدنظر قرار گیرد.

۱۱.توجه به مدیریت منابع آب در شهرستان بیضا از اهمیت بالایی بر خوردار است.که قدم‌هایی در جهت توسعه گلخانه برداشته شده است که باید کشاورزی به این سمت سوق داده شود وبازار هدف نیز از هم اکنون هدفمند شناسایی شود.

۱۲.مطالعات آبخیز داری انجام شده در شهرستان های سپیدان وبیضا باید اجرایی شود تا به توسعه پایدار کمک شود.

۱۳.صنایع موجود در شهرستان سپیدان در قالب شهرک صنعتی با توجه به فاصله نزدیک با شیراز می تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

۱۴.مجموعه خوشنام کارخانجات فراسان در سپیدان شهرت جهانی دارد وتا کنون بیش از سیزده هزار کیلومتر لوله تولید کرده است وکارخانجات به هم پیوسته اشتغال خوبی پیدا کرده است و آینده انتقال آب از دریا نیز وابسته به این مجموعه می باشد که باید مورد حمایت قرار گیرد وچرخه تولید نیز تکمیل گردد تا فردایی بهتر برای این مرز و بوم باشد.

۱۵.آب وهوای مناسب منطقه سپیدان و بیضا بستر مناسبی برای پرورش طیور می باشد که باید این چرخه مورد تقویت قرار بگیرد.

۱۶.یکی از مناطق مستعد پرورش آبزیان در استان فارس شهرستانهای حوزه نماینده شماست که باید برای آن برنامه ریزی جامعی انجام پذیرد.

۱۷.ایجاد مراکز بزرگ دامپروری صنعتی نیز قابلیت دیگر منطقه می باشد که مجاورت با کلان شهر شیراز می تواند این باور را تقویت کند که باید مورد مطالعه قرار گیرد.

۱۸. پیشینه نجاری مردم شهرستان وفعالیت های اقتصادی ودرآمدهای خوبی که مردم بخصوص روستاهای شول وسنگر،خلد وبنو وخود شهر سپیدان دارد می تواند سرمایه های این مردم به سمت سرمایه‌گذاری‌های پایدار و ایجاد واحدهای بزرگ اقتصادی با کمک موسسات مالی و بازارهای نوین سرمایه قرار گیرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

۱۹. آزاده راه شیراز به اهواز از مناطق ییلاقی سپیدان وبخش جاوید عبور خواهد کرد این ظرفیت باید هر چه سریعتر فعال گردد تا توسعه در این مناطق محروم و مستعد نیز رقم بخورد.

۲۰. تقویت مراکز علمی ودانشگاهی وسوق دهی آنها به قابلیت‌های اقتصادی منطقه باید مد نظر باشد تا تربیت نیرو در این دانشگاه مناسب نیاز منطقه باشد وکاربردی کردن آموزش می تواند به پایدار استعال منجر گردد.

۲۱. نزدیکی حوزه نمایندگی شما به شیراز به عنوان مرکز استان باعث شده سپیدانی ها وبیضایی های مقیم شیراز از توانمندی مالی بسیار خوبی برخوردار باشند وعلاقه مندی آنها به زادگاه خویش باعث گردید میلیاردها تومان از سرمایه خود را در قالب ساختمان ها وباغ ها و ویلاهای مجلل در شهرستان های خود شده باید این علاقه حفظ شود اما جهت سرمایه‌گذار به سرمایه‌گذاری مولد تبدیل شود تا منافع پایدار برای سرمایه‌گذار ایجاد کند تا نسل بعد هم این حرکت زیبا را ادامه دهد.

۲۲. آینده دنیا را آب رقم خواهد زد آب با کیفیت سپیدان را فقط سپیدان دارد باید برای این طلای سفید برنامه ریزی شود ودر آینده نه چندان دور باید به عنوان داروی شفا بخش درهمه مناطق جنوبی مصرف شود چرا که املاح موجود در آب این مناطق که بسیار محدود هم می باشد دراین مناطق وجود دارد تصفیه آب های آشامیدنی این کیفیت را ندارد.

۲۳. باید جلو تخریب جنگلها گرفته شود باید درختان آب بر از چرخه تولید در این مناطق حذف شود. باغ شهرها و ویلا ها باید از درختان بلوط،زرشک،وبومی منطقه که نیاز به آب ندارند استفاده کنند.این باید یک فرهنگ ویک دستور العمل قانونی شودوتا گسترش گردشگری منجر به خشکی وبی آبی منطقه گردد چون ظرفیت آب محدود می باشد.

۲۴. نزدیکترین برف برای جنوب ایران سپیدان است.اقدامات خوبی در جهت جذب گردشگر برداشته شده اما باید زیر ساخت های مناسب برای استفاده از این قابلیت نیز فراهم گردد تا برف وتماشای آن هم مانند سایه فروشی در مناطق ییلاقی گردد.

۲۵. هم افزایی شهرت جهانی بیضا،سپیدان،رستم،یاسوج، آباده، اقلید،سمیرم،مرودشت،بوانات،صفاشهر،سعادتشهر درفصل بهاروتابستان وزمستان فرصت خلق ثروت واستعال پایدار را انجام خواهد کرد باید در قالب تشکلی این کار صورت پذیرد.

-نماینده باید خود را متعلق به همه گروههای وجناحهای فکری بداندوازظرفیت همگان استفاده کند. تحقق این ایده در تشکیل انجمن همیاران میسراست که ده کارگروه فراگیرازنخبگان مشتمل برکارگروه دانشگاهیان،فرهنگیان ،بازنشستگان ، هنرمندان ،رسانه ،پزشکی ودرمان،صنعت ومعدن، اصناف،کشاورزان ودامداران، روحانیون وقتصاددانان داشته باشد. اینجانب گردشگری را خوب می شناسم اکثر نقاط گردشگری دنیا را دیده ام وایران عزیز را دهها بار چرخیده ام وکتاب ایران من با لینک زیر تقدیم همه ایرانیان وجنابعالی می شود.شمال فارس را گردشگری نجات داد.

بهیار سلیمانی، نویسنده کتاب ایران من و دبیر مجمع فارسی‌های مقیم مرکز

پایان متن/