به گزارش پایگاه خبریتحلیلی عصر کار به نقل از پایگاه اطلاعرسانی شهرداری شیراز، ایستگاه آزادی فاز دوم خط ۲ مترو شیراز مقصد چهارمین بازدید مدیریت شهری شیراز و خبرنگاران از روند اجرای نوبت شب پروژههای عمرانی بزرگمقیاس بود که با حضور تعدادی از مدیران و مسئولین استانی و شهری از روند اجرایی پروژه بازدید شد.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز به تشریح اقدامات در حال انجام در خصوص پروژه مترو شیراز پرداخت و اظهار کرد: خط یک مترو به طول ۲۴ کیلومتر در حال اجرا است و با توجه به نیازی که احساس شد که اگر بتوانیم یک لوپ میان خطوط ۱ و ۴ ایجاد شود قسمت اعظم بافت تاریخی، سنتی و حرمین مطهر شهر با خط ۴ پوشش داده میشود، پس تصمیم بر آن شد از ایستگاه شماره ۶ رازی در خط یک تبادل مسافر صورت گیرد.
امیر یقطین افزود: در حال حاضر خط ۳ یا ادامه خط یک در حال اجراست که ایستگاه گلستان در ابتدای شهرک گلستان تی بی ام ۹ متری توسط شرکت شمس عمران از سوی وزارت دفاع مسافر قرار دادهشده است و این خط به طول ۱۰ کیلومتر در حال اجرا است.
وی ادامه داد: با توجه به لینک ارتباطی که میان خط ۱ و ۴ طراحیشده است در خط یک از ایستگاه چهارراه زند یک تونل در حال احداث است و عملیات تجهیز کارگاه در دست اقدام است و این تونل از ایستگاه زندیه در حال طراحی و احداث است و این ایستگاه به سمت مسیرهای چهارراه مشیر، سهراه نمازی، بست شهید دستغیب، بابالرضا و عبور از حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) به سمت خیابان حضرتی شاهزاده قاسم تردد و دسترسی مسافر پیشبینی و طراحیشده است.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه خط ۲ که قسمت عمده عملیات اجرایی آن به پایان رسیده است، اضافه کرد: ایستگاه آزادی ایستگاه شفت تخلیه خاک است که پشتیبانی تی بی ام ها برای ادامه مسیر تا میدان کلبه سعدی صورت میگیرد و اینیک قسمت الحاقی به خط ۲ است.
یقطین خاطرنشان کرد: شهردار و شورای اسلامی شهر به شهروندان شیراز قول اتمام حفاری مکانیزه این خط تا تابستان ۱۴۰۴ را دادند و امید است با اتمام عملیات در این بازه زمانی بتوانیم تست گرم این خط تا میدان کلبه سعدی را انجام بدهیم.
وی اظهار کرد: در حال حاضر عملیات حفاری باقدرت در حال اجراست و پیمانکار درصدد است تا تونل این خط تا تابستان سال آینده به اتمام برسد و بتوانیم ایستگاه کلبه سعدی را در یک مرحله از پیشرفت به جهت ورود قطار برسانیم.
رئیس سازمان حملونقل ریلی شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در خط ۲ مشکل اصلی که با آن مواجه هستیم کمبود واگن است که اینها مستلزم حمایت و کمک دولت است، تأکید کرد: در طرح جامع حملونقل و ترافیک خط ۲ تا میدان کلبه سعدی مدنظر است اما در مسیر بلوار فضلیت نیز با توجه به ورودی مسافر از تونل فضلیت، طراحی و احداث یک ایستگاه در این خیابان در دستور کار است.
یقطین تصریح کرد: هر کیلومتر اجرای مترو ۵۰ میلیون دلار هزینه دارد و با توجه به بومیسازی که در حال انجام است هر یک کیلومتر اجرای خط مترو ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ میلیارد تومان بدون هزینه ناوگان نیاز است و برای تکمیل پروژه ۱۳ هزار میلیارد تومان اعتبار موردنیاز است.
وی همچنین با اشاره به تخصیص ۱۴۰۰ میلیارد تومانی اوراق مشارکت با سهم مشارکتی ۵۰ درصد شهرداری و ۵۰ درصد دولت، اضافه کرد: از این میزان ۱۱۰۰ میلیارد را دولت اعلام کرده است شهرداری باید برای خرید ناوگان بپردازد، این در حالی است که قیمت هر واگن در حال حاضر یکمیلیون و ۱۰۰ هزار یورو است و تهیه ۵ واگن که یک رام را تشکیل میدهند، بالغبر ۵ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو هزینه دارد.
/پایان متن/
Sunday, 13 October , 2024