گزارش اختصاصی عصر کار از رقابتی شدن فرآیند انتخابات مجلس دوازدهم که با حضور عشایر پرافتخار در این عرصه سیاسی‌اجتماعی امکان افزایش مشارکت فراهم خواهد شد؛ انتخاباتی که نقش موثر عشایر زمینه‌ساز مشارکت و رقابت می‌شود تا بتوان با این پشتوانه هویتی علاوه بر ایجاد انسجام در توسعه ایران اسلامی و فارس گام‌های موثر برداشت.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار پس از اعلام رسمی نتایج‌ صلاحیت‌ها و نتایج بررسی به اعتراضات افرادی که عدم‌احراز یا عدم‌تایید در پرونده آن‌ها ثبت شده بود اکنون تا حدودی نامزدها از دیدارهای چهره‌به‌چهره و بعضا مجازی عبور کرده‌اند و با شناخت نسبی از رقبا علاوه بر تلاش فردی در حال رایزنی برای ایجاد ائتلاف به بهانه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و همچنین شغلی و حرفه‌ای هستند.
با ورود شخصیت‌های مختلف به عرصه انتخابات مجلس دوازدهم، جریانات سیاسی‌ یا اجتماعی بر سر ایجاد اتحاد و تشکیل ائتلاف از سوی بسیاری از قشرها و حتی قومیت‌ها در تلاشند تا شرایط را برای همفکران و هم‌پیمانان خود به گونه‌ای فراهم کنند تا بتوان با هم‌افزایی یکدیگر نتیجه نهایی در زمینه دستیابی به کرسی‌های سبز‌رنگ خانه ملت تسهیل شود.
بررسی‌های عصر کار نشان می‌دهد یکی از لیست‌های ائتلافی که در هر دوره از انتخابات به طور تأثیرگذار بر نتایج نهایی نقش‌آفرین بوده‌اند مربوط به عشایر اعم از ترک‌زبانان، لرتبارها و همچنین فارس‌ها و عرب‌ها است؛ عشایری که در شهرها به دلیل‌ انسجام هویتی که دارند تاکنون توانسته‌اند در عرصه انتخابات علاوه بر نقش نیز سهم قابل توجهی داشته باشند.
طی این گزارش که در رابطه با وضعیت انتخابات مجلس دوازدهم از حوزه انتخابیه شیراز به تحلیل شرایط پرداخته است با توجه به اینکه رویکرد نگارنده تهیه خبر بر مبنای شناسایی تأثیرگذاری ظرفیت عشایر در مشارکت و رقابت در این عرصه باید دید که به چه میزان و به چه صورت لیست حمایتی عشایر می‌تواند بر سرنوشت منتخبان مردم موثر باشد.
چهره‌های شاخص عشایر اینطور که در فضای مجازی مورد حمایت طرفداران آن‌ها حتی از سوی افرادی که عشایر هم نیستند تاکنون حول محور چندضعلی افرادی مطرح می‌چرخد که این رسانه به صورت ویژه به این موضوع خواهد پرداخت.
بر اساس این گزارش هر چند افراد مختلف در فرآیند انتخابات مجلس دوازدهم در تلاشند تا بتوانند اعتماد مردم را جهت ورود به خانه ملت به دست بیاورند اما باید منتظر ماند تا مشخص شود هر یک از چهره‌های شاخص تا چه حد می‌توانند در کسب رای اعتماد از سبد آرای عشایر موفق عمل نمایند.
بررسی‌های عصر کار نشان می‌دهد با وجود آن که نوذر شفیعی به عنوان نماینده اسبق مجلس و یک چهره شاخص و محبوب در این دوره از انتخابات بازماند اما افرادی دیگری هم مانند مصطفی جاودانی با سابقه‌ای درخشان در حوزه اقتصاد و کارآفرینی یا دیگر گزینه‌های مطرح موجود یا شاید آتی این فرصت را می‌توانند به گونه‌ای فراهم کنند تا صحنه رقابت‌ها شاهد پویایی و تحول باشد.
شایان ذکر است مصطفی جاودانی در بسیاری از رقابت‌های انتخاباتی به صورت حامی یا ورود مستقیم به این عرصه داشته‌اند که تحقیقات نشان از محبوبیت این نامزد در زمینه دستیابی به سبد رای از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان به ویژه قشر عشایر دارد؛ به گونه‌ای که احتمال می‌رود تجربه و محوبیت وی زمینه‌ساز اتحاد عشایر فارس بشود و این می‌تواند مشارکت را در این دوره از انتخابات به طور قابل ملاحظه‌ای افرایش بدهد.
بر اساس فرمایشات حکیمانه رهبر انقلاب با اشاره به راهبردهای چهارگانه رقابت، امنیت، سلامت و مشارکت اگر این انتخابات پرشور و با اعتماد ملت ایران به گزینه‌های اصلح همراه بشود قطعا دشمنان این مرز و بوم ناامید‌ شده و فرصت پیشرفت در جامعه با محوریت نمایندگان نیز فراهم خواهد شد.
/پایان متن/