نوذر شفیعی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و از فعالان عرصه سیاسی ایران در یک مصاحبه اختصاصی با پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار در رابطه با آنچه در غزه می‌گذرد به افشاگری جنایات بشری اسرائیل علیه مردم مظلوم فلسطین و تبیین تضییع حقوق بشر توسط این رژیم جعلی و حامیان غرب و عرب او پرداخت.

سوال: چرا عملیات حماس علیه اسرائیل تا این اندازه بازتاب رسانه‌ای، دیپلماتیک و نظامی داشته است؟
چند نکته را می توان در پاسخ به این پرسش مطرح کرد؛ اول اینکه عملیات حماس به لحاظ نظامی بسیار پیچیده بود. اینکه یک گروه بتواند با یک فرماندهی و کنترل یکپارچه پنج یگان عملیاتی (هوایی، زمینی، پهبادی، موشکی، سایبری و …) با این دقت بکار بگیرد، از نظر نظامی بسیار اهمیت دارد. دوم اینکه عملیات حماس بسیار غافلگیرکننده بود. در ادبیات اطلاعاتی جهان اسرائیل یکی از معروف‌ترین سرویس‌های امنیتی را دارد. غافلگیری سرویس امنیتی و اطلاعاتی این کشور (موساد و ارتش) هیمنه سرویس‌های امنیتی اسرائیل را در هم شکست.
سوال: آیا اسرائیل تصور نمی‌کرد حماس چنین عملیاتی را انجام دهد؟
دو نکته را باید مورد توجه قرار داد. اول اینکه اسرائیل تصور می‌کرد کار حماس تمام شده و در ورای حماس، در حال پیگیری رابطه با کشورهای عربی بود. بخصوص اینکه دو سالی بود که حماس اقدامات جدی انجام نداده بود و برداشت اسرائیل این بود که حماس هم مثل بعضی از کشورهای عربی به شرایط موجود تن داده است. دوم اینکه ادراک اسرائیل این بود که اگر حماس بخواهد عملیاتی را انجام دهد در حد محدود مثل یک راکت‌پرانی است.
سوال: کشورهای غربی به ویژه آمریکا خشمگین‌تر از خود اسرائیل ظاهر شدند، چرا؟
غربی‌ها نگران آنند که اگر اسرائیل سقوط کنند، جمعیت یهودی آن به اروپا سرازیر شود و لذا حضور صهیونیست‌ها را یک تهدید برای خود می‌دانند. این کشورها در سال ۱۹۴۸ یهودی‌ها را در شکل یک مهاجرت نرم از اروپا اخراج کردند تا از شر آن‌ها در امان باشند. از این رو بازگشت آن‌ها به غرب سرچشمه چالش‌های جدید برای غرب خواهد بود. لذا آن‌ها به هر طریق ممکن و به خاطر جبران هلوکاست، در صددند تا بن دندان از اسرائیل حمایت کنند.
سوال: پس می‌شود غرب را در حوادث تلخی که امروز در غزه می‌گذرد، شریک دانست؟
قطعا اینطور است. اساسا وقتی کسی از یک مجرم حمایت بی‌قید و شرط می‌کند، شریک جرم است. الان که این مصاحبه را انجام می‌دهیم، ذخایر تسلیحاتی اسرائیل رو به اتمام است و آنچه از این به بعد اسرائیل استفاده خواهد کرد تسلیحات آمریکایی و اروپایی است. به علاوه، شاهد بودید که ناو آمریکایی موشک‌هایی را که از یمن شلیک شد، رهگیری کردند. این یعنی آمریکا مستقیما در جنگ شریک است. در حوزه دیپلماتیک هم شاهد هستید که آمریکا کلیه قطعنامه‌های پیشنهادی از سوی دیگر کشورها را وتو کرده است. بدین ترتیب غربی‌ها در همه جبهه‌ها در کنار اسرائیل وارد عمل شده‌اند.
سوال: چرا در مقابل کشورهای عربی و اسلامی آنچنان که انتظار می‌رود، فعال نیستند؟
متاسفانه حکومت‌های کشورهای عربی اغلب بقای خود را در پرتوی حمایت غرب می‌بینند و لذا نه تنها خود ورود نمی‌کنند بلکه خروش مردم خود علیه اسرائیل را نیز سرکوب می‌کنند. از این رو فقط در فضای سیاسی، شعارهای تبلیغاتی می‌دهند.
سوال: پیامد بحران غزه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به اعتقاد من بحران غزه این پیامد مهم را داشت که مساله فلسطین را که غربی‌ها سعی داشتند به فراموشی سپرده شود، مجددا در افکار عمومی جهان زنده کرد. رسانه‌های صهیونیستی سعی کرده بودند عملیات حماس را یک اقدام تروریستی جلوه دهند اما افکار عمومی جهان به ویژه نسل جوان، پی بردند که اقدام حماس واکنشی به ۷۵ سال اشغالگری اسرائیل بوده است. به همین دلیل ناگهان از حمایت از اسرائیل به حمایت از مردم فلسطین تغییر جهت دادند. اظهارات دبیرکل سازمان ملل مبنی بر اینکه عملیات حماس در خلائ صورت نگرفته بلکه واکنشی به اقدامات تجاوزکارانه سال‌ها تجاوز اسرائیل بوده، یک موفقیت بزرگ برای مردم فلسطین است. دومین پیامد مهم بحران غزه احتمالا تن دادن اسرائیل به “طرح دو دولت” است. امروزه اسرائیل و جهان متوجه شده‌اند که بحران فلسطین پایان نخواهد یافت مگر اینکه فلسطینی‌ها صاحب دولت شوند. این هم یک موفقیت برای فلسطینی‌ها است.
سوال: پس با این اوصاف اسرائیل تا کجا به جنایات خود در غزه ادامه خواهد داد؟
اسرائیل در ابتدا سعی داشت غزه را به خود ملحق کند و ساکنان آن را به صحرای سینا در مصر تبعید کند. فشار افکار عمومی این طرح را خنثی کرد. الان سعی دارد به باور خود حماس را نابود کند و یک غزه غیرنظامی ایجاد کند که حکومت آن تحت کنترل اسرائیل باشد. بدون تردید چنین خوابی تعبیر نخواهد شد و به رغم فجایع موجود، اسرائیل در نهايت مجبور است به طرح دو دولت تن دهد.
سوال: آیا جنایات اسرائیل در غزه می‌تواند به عنوان جنایت علیه بشریت قلمداد شود؟
قطعا چنین است. اسرائیل در غزه در حال اجرای سیاست “تنبیه جمعی” است که نوعی جنایت علیه بشریت قلمداد می‌شود. با کمال تاسف در قرن بیست و یکم جهان شاهد و ناظر کشتار انسان‌هایی است که جرم آن‌ها تقاضا برای بازگشت به سرزمین مادری‌شان است.
/پایان متن/