بر اساس ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، هر واحد مسکونی واقع در تمامی شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره هفت ماده ۱۶۹ مکرر این قانون، در هر سال مالیاتی در مجموع بیش از ۱۲۰ روز ساکن یا کاربر نداشته باشد به عنوان خانه خالی شناسایی شده و به ازای هر ماه بیش از زمان مذکور، بدون لحاظ معافیت‌های تبصره ۱۱ ماده ۵۳ این قانون، ماهانه مشمول مالیاتی بر مبنای مالیات بر درآمد اجاره می شود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس گفت: در راستای اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم و اهمیت عرضه واحدهای مسکونی خالی، تامین واحدهای مسکونی استیجاری با قیمت مناسب به عنوان یک اولویت در دستور کار مدیران ارشد استان است.

مرتضی شریفی یکشنبه در حاشیه جلسه ساماندهی واحدهای مسکونی خالی از سکنه در شیراز در گفت و گو با ایرنا افزود: استان فارس در تعداد خانوارهای ساکن در منازل استیجاری بعد از استان های تهران، خراسان رضوی و اصفهان در رتبه چهارم قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از راه های کنترل قیمت اجاره در دراز مدت جلوگیری از مهاجرت به شهرهای بزرگ است که ضرورت دارد یک برنامه جدی برای اشتغال و درآمدزایی در شهرهای مهاجرفرست وجود داشته باشد.

 

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس اظهارکرد: یکی از راه های دیگر کاهش اجاره بها، افزایش تعداد واحدهای مسکونی استیجاری به شکل انبوه است.

شریفی گفت: اجرای ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات های مستقیم کمک بسیار زیادی در جهت عرضه واحدهای مسکونی در کوتاه مدت خواهد کرد.

وی افزود: در اجرای این قانون بحث کسب درآمد دنبال نمی شود و هدف اصلی کمک به عرضه واحدهای مسکونی است.

او ادامه داد: با هماهنگی که در ۷ استان در این خصوص ایجاد شده در کوتاه مدت شاهد عرضه تعداد زیادی واحد مسکونی خواهیم بود.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، نظارت بر عملکرد بنگاه‌ها و مشاوران املاک را نیز از دیگر راه های کنترل اجاره مسکن دانست و گفت: در این راستا نیز از ابتدای امسال تاکنون تعداد ۱۲۶ بنگاه معاملاتی املاک غیرمجاز در شیراز شناسایی و پلمب شد.

/پایان متن/