دادستان عمومی مرکز استان فارس در یک دیدار اختصاصی ضمن تشریح عملکرد دستگاه قضایی در زمینه‌های مختلف به اهمیت پیشگیری از وقوع جرم و کاهش آسیب‌های اجتماعی با ایجاد اشتغال و حمایت از سرمایه‌گذاری در راستای جهش تولید و رونق اقتصادی تاکید کرد.

سیدمصطفی بحرینی، دادستان عمومی مرکز فارس در یک گفت‌وگوی اختصاصی با رسانه خبری تحلیلی عصر کار در رابطه با صیانت از حقوق عامه به عنوان مهمترین وظیفه دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: کارگروه حقوق عامه با رویکرد پیشگیری از وقوع جرم به طور مستمر و منظم هر هفته برگزار می‌شود که مسائل مختلف عمومی را بررسی و از حقوق شهروندان صیانت می‌کند.

وی در این باره ضمن تشریح برخی از اقدامات مهم دستگاه قضایی، بیان داشت: پیگیری مطالبات مردمی در رابطه بهداشت محیطی و آلودگی هوا یکی از اقدامات جدی دادستانی عمومی شیراز در راستای حل مسائل شهری است.

بحرینی در ادامه گفت: الزام کارخانجات به دفع مناسب فاضلاب به ویژه در کمربندی شهر و رودخانه فصلی چنارراهدار و همچنین کاهش آلودگی هوا و اثرات نامطلوبی که توسط صنایع آلاینده در محیط‌زیست وجود دارد به طور جدی مورد توجه دستگاه قضایی و دستگاههای متولی قرار گرفته است.

دادستان شیراز در رابطه اهمیت کاهش تصادفات جاده‌ای نیز اظهار داشت: برطرف نمودن مشکلات مربوط به نقاط حادثه‌خیز و ایمن‌سازی جاده‌ها یکی از مطالبات جدی عموم مردم استان است که بایستی دستگاه‌های اجرایی این مسائل را ساماندهی کنند.

بحرینی با بیان اینکه دستگاه قضایی در زمینه جلوگیری از ایجاد و گسترش باغ‌شهری‌ها اقدامات قابل توجهی را انجام داده است، گفت: اراضی قابل توجهی که باید در زمینه کشاورزی و تولید کاربرد داشته باشند متاسفانه با سواستفاده برخی از منافع‌طلبان تغییر کاربری پیدا کرده و به باغ شهری تبدیل شده است که با گزارش دستگاه‌های اجرایی نظیر جهاد کشاورزی نسبت به تخریب این ساخت و سازهای غیرمجاز و برگشت آن‌ها به چرخه تولید نیز اقدامات لازم را انجام داده‌ایم.

دادستان عمومی مرکز فارس در رابطه با فرآیند اصلاح و بازپروری مجرمین، اظهار داشت: اغلب معتادان بی‌خانمان و متجاهر و همچنین آسیب‌های اجتماعی که در بین جوانان وجود دارد ناشی از بیکاری است که با رویکرد مثبتی که در دستگاه قضایی به این قشر وجود دارد، سعی و تلاش داریم تا شرایط مطلوبی در اشتغالزایی آنان فراهم شود و بتوانند درآمدزایی مناسبی برای خود و خانواده داشته باشند که این مهم منجر به کاهش آمار زندانیان خواهد شد.

وی در ادامه نسبت به اقدامات انجام شده دستگاه قضایی در جمع‌آوری معتادان متجاهر، اعلام داشت: در زمینه اعتیاد، رویکرد پیشگیرانه در آسیب‌های اجتماعی از اولویت‌های اساسی قوه قضاییه است که تلاش داشتیم از اقدامات نمایشی پرهیز کنیم اما تاکنون با همکاری دستگاه‌های اجرایی و متولی این حوزه نظیر بهزیستی، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شهرداری، سپاه و دیگر مجموعه‌ها نیز نسبت به جمع‌آوری معتادان متجاهر و ایجاد زیرساخت‌های لازم و مناسب در افزایش ظرفیت نگهداری این آسیب‌دیدگان اجتماعی اقدامات بسیار جدی صورت گرفته است که آموزش مهارت و تسهیل در اشتغالزایی آنان به طور ویژه اهمیت دارد.

وی در ادامه گفت: تامین اعتبار لازم در زمینه اعتیاد و فرآیندهای مربوط به مسائل معتادان متجاهر از مهم‌ترین مشکلات این حوزه بوده که نیازمند برنامه‌ریزی مناسبی جهت مرتفع کردن است.

سیدمصطفی بحرینی، دادستان مرکز فارس با تاکید بر اینکه واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی شیراز باید صرفا در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار بگیرد، بیان داشت: در این راستا کمیته صیانت از اراضی صنعتی با هدف کمک به تولیدکنندگان و رونق بخش تولید و اقتصاد در منطقه ویژه اقتصادی شیراز راه‌اندازی شده است که در حال حاضر با مشارکت اعضای این کارگروه فعالیت دارد.

وی در رابطه با اقدام قاطع دستگاه قضایی در زمینه جلوگیری از دلال‌بازی و احتکار زمین در عرصه‌های صنعتی، خاطرنشان کرد: در صورت مشاهده و ثابت شدن هر گونه سواستفاده و سوداگری در زمین نیز قراردادهای واگذاری این اراضی پس از طی فرآیند قانونی، مجوز آن ابطال خواهد شد و پس از اهلیتسنجی به تولیدکنندگان ‌واگذار می‌شود.

حمایت از سرمایه‌گذاری و رونق اقتصادی از دیگر مباحث مطرح شده این گفت‌وگوی اختصاصی دادستان مرکز استان فارس با رسانه خبری تحلیلی عصر کار بود که در گزارش‌های آتی جهت اطلاع عموم مخاطبان منتشر خواهد شد.

/پایان متن/