به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرکار به نقل از روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس، نشست «بررسی طرح آموزشهای دوگانه» به دعوت دانشگاه فنی و حرفهای استان فارس با حضور خادم حمزه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، هاشمی سرپرست اداره کار فارس، معاون مدیرکل تامین اجتماعی فارس، نماینده اتاق بازرگانی استان و محمد جامعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان فارس برگزار شد.
خادم حمزه معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس نیز با حضور در این نشست، با اشاره به اینکه اقتصاد دانش بنیان در اهداف کشور های دنیا به ویژه ایران قرار گرفته است، گفت: زمان پرداخت صرفا به مباحث نظری و تئوری تمام شده و شعارهایی که برای ارتباط صنعت و دانشگاه داده میشود باید به مرحله اجرایی برسد.
وی ادامه داد: برای تحقق اقتصادی پویا باید به سمت اقتصاد دانش بنیان برویم لذا این هدف خطیر بدون ارتباط صنعت و دانشگاه حاصل نمیشود.
خادم حمزه با بیان اینکه ایرادات ساختاری در سیستم آموزشی ما وجود دارد که میطلبد نمایندگان مجلس با بررسی و ارائه طرح به خانه ملت قوانین تازه ای را به وجود آورند، اظهار کرد: برای زمینه سازی این موضوع، میتوان طرحهای کوتاه مدت نیز انجام داد و در موضوع آموزش متاسفانه از سطح آموزش و پرورش تا آموزش عالی به نیاز های محصل توجه نمیشود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس، افزود: به سمت عناوین شغلی های جدید برویم، گسترش شغل های به روز دنیا و متناسب با فرهنگ کشور ما در ایران باید صورت گیرد و با این کار می توان آموزش ها را به صورت هدف مند پیش برد.
بنابه گفته این مسئول، برای رسیدن به اهداف متعالی اقتصادی در جامعه باید عناوین شغلی قدیمی و جدید در چارچوب اصول علمی قرار گیرد، بسیاری از مشاغل را باید در جامعه به کار بگیریم. چرا که رویکرد مجموعه دولت در فارس استفاده از ظرفیت دانشگاه ها در میدان کار است.
خادم حمزه با اشاره به طرح آموزش دوگانه، بیان کرد: تدریس در دانشگاه باید متناسب با بازار کار باشد و ارتباط دانشجویان و صنعت در دوران تحصیل میتواند باعث جذب این فارغ التحصیلان در همان محل کار شود.
طرح آموزش دوگانه حفره های تطبیق مهارت با نیاز بازار کار را پر می کند
مصطفی هاشمی سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس، در این نشست با بررسی قوانین مربوط به کار و حضور دانشجویان در محیط کارگاهی، گفت: تطبیق مهارتهای افراد با نیاز بازار کار بررسی شده و «بیکاری ساختاری» آمده است.
وی ادامه داد: اگر بتوانیم نیاز های بازار کار را شناسایی و ۱۰ درصد آن را برطرف کنیم، می توانیم شاهد حدود ۱.۳ درصد رشد در بازار باشیم بنابراین طرح آموزش دوگانه حفره های تطبیق مهارت با نیاز بازار کار را پر کند.
هاشمی با طرح این موضوع که این طرح شبیه طرح کارورزی در محیط واقعی کار است و در چارچوب سامانه کارورزی باشد، گفت: طرح آموزش دوگانه باید در چارچوبی تعیین شود که دانشجو در محیط کار با دیگر کارگران تمیز داده شود تا در صورت مراجعه کارشناسان و بازرسان اداره کار مشکلی برای کار فرما به وجود نیاید.
محمد جامعی رئیس دانشگاه فنی و حرفه استان فارس با اشاره به طرح آموزشهای دوگانه، گفت: در این طرح ۸ هفته دانشجویان در کارگاهها و آزمایشگاهها آموزش عملی خود را طی میکنند و مابقی استاد و دانشجو در محیط واقعی صنعت قرار گیرند.
جامعی با تاکید بر اینکه هدف این طرح صرفا آشنایی دانشجو با کار نیست، مطرح کرد: ارتباط کارفرما و صنعتگران با فارغ التحصیلان آینده و همچنین تجربهاندوزی اساتید این دانشگاه یکی دیگر از مزیتهای این طرح است.
رئیس دانشگاه فنی و حرفه استان فارس با اشاره به اینکه هر کارخانه یک دانشگاه شده و آخرین تکنولوژی توسط دانشجو و استاد دیده می شود، تاکید کرد: ۵۰ درصد آموزش عملی در صنعت برگزار میشود و مسئولیت هر اتفاق برای دانشجویان در محیط صنعت از سمت بنگاه اقتصادی نخواهد بود و بیمه مسئولیت مدنی توسط دانشگاه تقبل می شود.
وی ادامه داد: در همه مقاطع مخصوصا کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد این طرح قابل اجرا است.
به گفته جامعی، در طرح آموزش دوگانه، ورود به صنعت برای دانش آموختگان دانشگاه فنی و مهندسی از زمان دانشجویی رخ میدهد و “بیمه دانشجویی” تامین اجتماعی میتواند کمک حال باشد که باید ساز و کار آن با دقت مورد بررسی قرار گیرد لذا طرح آموزش دوگانه به صورت پایلوت در دانشگاه فنی و مهندسی فارس اجرا شده و در صورت موفقیت به دانشگاههای دیگه تعمیم داده میشود.
سرپرست اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی فارس تاکید کرد: باید بیمه مسوولیت مدنی برای دانشجو دیده شود و روابط کار با تفاهم بین ادارات، دانشگاه و واحد صنعتی قابل تعریف بوده و دانشجو با حضور در واحد صنعتی کارگر محسوب نشود.
هاشمی نیز در پایان سخنان خود بر انعقاد تفاهم نامه ای برای تعیین روابط کار بین صاحب کارگاه مورد نظر و دانشجو دانشگاه تاکید کرد.
تابنده نماینده اداره کل بیمه تامین اجتماعی استان فارس نیز در این جلسه ضمن اشاره به اینکه طرح آموزش دوگانه می تواند با جامعیت بیشتر حلقه مفقوده میان صنعت و دانشگاه را برطرف باشد، گفت: یک سال از ابلاغ “بیمه دانشجویان” میگذرد که در این طرح با پرداخت بین حدود ۳٠٠ تا ۴٠٠هزار تومان دانشجو میتواند از تعهدات بیمهای استفاده کند.
وی با تشریح بیشتر این طرح ادامه داد: بیمه تامین اجتماعی، امنیت بیمهای را برای دانشجویان به ارمغان آورده و با آغاز بیمه دانشجویی، محصل در دوران تحصیل از تکلف بیمه پدر و مادر خارج نمیشود و برای درمان میتواند از بیمه سرپرست خانواده استفاده کند. در ضمن طی دوران تحصیل سابقه بازنشستگی نیز برای دانشجو لحاظ میگردد.
تابنده با بیان اینکه بیمه دانشجویی میتواند در طرح آموزش دوگانه دیده شود، اظهار داشت: اگر روابط کار در این طرح بین دانشجو و کارگاه های صنعتی مشخص گردد بنابراین کارشناسان بیمه میتوانند به خوبی به وظیفه خود عمل کنند تا مشکلی برای صاحب کارگاه به وجود نیاید.
این کارشناس امور بیمه با تاکید براینکه بیمه مسولیت مدنی جدای از بیمه تامین اجتماعی انجام شود، خاطرنشان کرد که: وقتی حادثه برای دانشجو رخ داد، بیمه مسئولیت مدنی می تواند پوشش دهد و خسارات را جبران کند.
مرادی نماینده اتاق بازرگانی، صنایع، معاون و کشاورزی فارس نیز در ادامه با ارائه پیشنهادهایی در خصوص احصا نیاز سنجیهای صنعت و صنایع، گفت: با این کار طرح آموزش دوگانه کامل تر خواهد شد و می توان در ادامه با نیاز سنجی، سرفصلهای دروس دانشگاه را نیز تغییر داد.
Saturday, 7 December , 2024