رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز اعلام کرد: با واگذاری رایگان غرفه ها به واجدین شرایط، بهای محصولات در بازارچه های شهرداری کاهش می‌یابد.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار، راهکارهای حمایت از سفره خانوار و معیشت خانواده در  دستور کار ویژه مدیریت شهری شیراز قرار گرفت. شوراهای اسلامی شهر و شهرداری شیراز با حمایت مدیریت ارشد استان در ادوار مختلف طرح های مختلفی را به منظور حمایت اقتصادی جامعه در بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار شهرداری در دستور کار قرار دادند؛ اما علیرغم تلاش های صورت گرفته هیچ یک از آنها نتوانست به دلایلی فاصله قیمت ها را در هم بشکند و با کاهش قیمت محسوسی در زمینه میوه و تره بار روبرو باشیم. حال شهرداری شیراز با حمایت شورای اسلامی شهر و به ویژه کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری با ارایه طرحی نو وارد میدان عمل شده است. بر اساس طرح کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر، شهرداری شیراز از درآمد حاصل از اجاره بهای بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار چشم پوشی خواهد کرد. با اجرای این طرح انتظار می رود بهای میوه و تره بار در بازارچه های شهرداری شیراز نسبت با بازار کاهش ۳۰ درصدی را نشان دهد که گام موثری در راستای مدیریت هزینه های اقتصاد خانوار محسوب  می شود. این مساله سبب می شود تا اصناف در فضایی رقابتی وارد میدان شده و کلیت موضوع به نفع مردم و کاهش سودهای نجومی واسطه گران تمام گردد.حال باید دید این جهاد خدمت‌رسانی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تا چه اندازه موفق خواهد بود. ضرورت اجرای موفقیت آمیز این طرح هم افزایی دستگاه های متولی و افزایش نظارت های میدانی است.

معیشت خانواده دغدغه پارلمان شهری

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز از دغدغه پارلمان شهری نسبت به معیشت اقشار جامعه خبر داد.مهندس مسعود زارعی در جلسه  ای که با حضور رییس و نایب رییس شورای اسلامی شهر و رییس سازمان میادین و ساماندهی مشاغل شهری شهرداری شیراز و جمعی از بهره برداران بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار برگزار شد از وجود  انضباط اداری در سازمان میادین و مشاغل  شهرداری احساس رضایتمندی کرد و گفت: سازمان میادین و مشاغل و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز  بستر ساز اجرای موفق مصوبه شورا در زمینه بهره برداری از بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار است.

وی با اشاره به اینکه بهره برداران  منتخب شهر شیراز در یک فرایند ارزیابی عرضه میوه و تره بار شناسایی شدند، افزود:  اصناف بخش مهم کار این پروژه خدماتی است  و شورا ناظر بر عملکردها است.

این عضو شورا در ادامه به اجرای ۱۵پروژه شاخص در راستایی افزایش اعتماد عمومی مردم  پرداخت و گفت : تلاش کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم و مدیریت شهری در اجرای این ۱۵ پروژه رضایت مردم و اثرات مثبت این طرح در معیشت و زندگی مردم است.

تاثیر مثبت بازارچه ها در اقتصاد خانوار

زارعی به اجرای مصوبه بهره برداری از بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار به عنوان یک اتفاق مبارک که تاثیر مثبتی بر معیشت مردم خواهد گذاشت  پرداخت و گفت : در اسفند ماه سال گذشته شورای شهر مصوبه  بهره برداری از بازارچه ها را به شهرداری ابلاغ کرد که که برخی از کلان شهرها  خواستار  الگو گرفتن از این مصوبه برای اجرای آن در شهرهای خود شدند.

رییس کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز با تاکید بر این مطلب که مدیریت شهری از درآمد حاصل از این بازارچه ها چشم پوشی کرده است عنوان کرد : مدیریت شهری با اجرای این مصوبه از  کسب  درآمد از ۴۳ غرفه در بازارچه های شهری در راستای حمایت از سفره مردم صرف نظر کرده است.

زارعی با اشاره به اینکه  عرضه و فروش میوه و تره بار  با کیفیت در این بازارچه کمتر از قیمت بازار خواهد بود، تصریح کرد: ساز و کاری در اجرای این طرح در معاونت اقتصادی استانداری مشخص شده است که نظارت بر عملکرد بازارچه ها را بر عهده  اتاق اصناف و سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز گذاشته است.

این عضو شورای شهر شیراز همچنین از کمیته نرخ گذاری برای قیمت های میوه و تره بار در این بازارچه ها خبر داد و گفت:  با نرخ گذاری هوشمند تمام قیمت های اجناس در تمام بازارچه ها یکسان خواهد بود.

وی همچنین بر اهمیت سیمای بازارچه ها و بهبود شرایط موجود تاکید کرد و گفت : یکی از مصوبات شورای شهر  احداث بازارچه های بزرگ مقیاس در  مناطق یازده گانه شهرداری و واگذاری آن به بهره برداران است که در همین راستا  اولین بازارچه با اعتبار ۱۶۰میلیارد تومان در منطقه هفت شهرداری  کلنگ زنی شده است.

کلنگ زنی بازارچه ها در مناطق یازدگانه

مهندس زارعی ادامه داد : کلنگ زنی چند بازارچه دیگر در سطح مناطق یازده گانه  در دستور کار است که بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته تا ۳ سال دیگر در تمام مناطق یازده گانه شهرداری بازارچه های بزرگ مقیاس احداث می گردد.

وی همچنین از رسانه ها به عنوان ناظران و مطالبه گران احداث و عملکرد این بازارچه ها یاد کرد و افزود: راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار یک طرح مردمی است.

به گفته رییس کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای ششم، شهرداری تهران موفق تر از مابقی شهرها در خصوص واگذاری  بازارچه ها عمل کرده است و از درآمد چنین فضاهایی چشم پوشی کرده و نتیجه آن را دیده است  که این موضوع نشان دهنده این است که  شهرداری ها باید از برخی درآمدها برای ارایه مستقیم خدمات به مردم  صرف نظر کند تا شاهد افزایش رفاه  مردم باشیم. زارعی با تاکید بر این مطلب که راه اندازی بازارچه ها به شکل متفاوت تر از گذشته در دستور کار است، گفت: واگذاری بازارچه ها به بهره براداران با شیوه ای متفاوت، موفقیتی بزرگ برای مدیریت شهری فعلی به شمار می رود.

وی افزود: واگذاری این بازارچه ها از اواخر خردادماه امسال آغاز می گردد.

او از ساماندهی بارفروشان میوه و تره بار در طرح ساماندهی خبر داد و گفت: تمامی وانت بارها طی گام های متعدد ساماندهی خواهند شد.

قدردانی شورا از کمیسیون سلامت و خدمات شهری

رییس شورای اسلامی شهر شیراز در این نشست از اقدام کمیسیون سلامت،محیط زیست و خدمات شهری شورا در راستای حمایت از اقتصاد خانواده قدردانی کرد.

سید ابراهیم حسینی با اشاره به اینکه شورای ششم با مصوبه واگذاری  بازارچه ها به بهره برداران حسن نیت خود را در ارایه خدمات مطلوب به شهروندان نشان داده است، گفت: در این مسیر اعضای شورا و  شهرداری شیراز نهایت همکاری را با بهره برداران از بازارچه ها خواهند داشت تا شاهد افزایش رضایتمندی شهروندان باشیم .

وی تاکید کرد: مصوبات مرتبط با معیشت مردم در کنار زمینه سازی برای افزایش رفاه و آسایش مردم، این آگاهی را برای شهروندان به ارمغان می آورد که نمایندگان آنها در پارلمان محلی و شهرداری در مسیر بهبود معیشت آنها گام بر می دارند.

حسینی تاکید کرد: در مسیر اجرای این مصوبه مهم  باید  این اعتماد را ایجاد کنیم که مدیریت شهری در مسایل رفاهی گام های برمی دارد.

به باور رییس شورای اسلامی شهر شیراز، مدیریت شهری تنها مسول ساخت پل و زیرگذر نیست بلکه  وظیفه ارایه خدمات رفاهی مردم را نیز بر عهده دارد و با عملکردهای مطلوب باید جوابگویی شهروندان باشد.

وی خاطرنشان کرد: در مسیر بهره برداری از بازارچه ها باید تدابیری اندیشیده شود که منافع  بهره بردار و شهروندان دیده شود.

سیاستگذاری بر مبنای کار کارشناسی

نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه  جلسه نیز با اشاره به تاریخچه راه اندازی بازارچه های عرضه مستقیم میوه و تره بار گفت: در شورای پنجم با وجود اینکه با دعوت از ۷ دستگاه تفاهم نامه ای فی مابین آنها و مدیریت شهری امضا گردید اما به دلیل عدم واگذاری کار به بهره برداران واقعی، این مصوبه به سرانجام نرسید.

محمدتقی تذروی با تاکید بر تغییر رویکرد  نسبت به  بهره برداری متمایز از بازارچه ها در شورای ششم و انجام کار کارشناسی بر مصوبه قبلی عنوان کرد : با اصلاحیه که در کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری صورت گرفت امروز شاهد واگذاری این بازارچه ها به بهره براداران واقعی هستیم.

به گفته نایب رییس شورای اسلامی شهر شیراز خروجی این مصوبه باید به نفع مردم باشد و رضایتمندی آنها را به همراه داشته باشد و  انتظار می رود با نظارت سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز و اعضای شورای اسلامی شهر شیراز و نظارت مستمر اعضای این کمیسیون این موفقیت حاصل گردد.

کاهش قیمت میوه و تره بار با چشم پوشی از درآمدزایی

در ادامه این نشست هم اندیشی، رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز از اختصاص غرف میوه و تره بار به شکل رایگان در ۱۷ بازارچه زیر نظر این سازمان برای اجرای طرح از مزرعه تا سفره بر اساس مصوبه شورای اسلامی شهر و تاکید شهردار شیراز و استاندار فارس خبر داد.

پژمان شفیعی هدف از اجرای این طرح را عرضه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب و تامین منافع شهروندان عنوان کرد و اظهار داشت: برای اجرای مطلوب طرح از مزرعه تا سفره ، هفت بسته متنوع در نقاط مختلف شهر تهیه و از طریق فراخوان فرایند انتخاب واجدین شرایط با در نظر گرفتن ۱۳ شاخص در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه واگذاری رایگان غرف، اقدامی بزرگ از سوی شهرداری است، بیان داشت : رایگان شدن غرف مشوقی برای مشارکت بهره برداران توانمند و در راستای افزایش رضایت مندی شهروندان انجام شده است.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه بزودی این طرح در بازارچه های شهرداری اجرایی خواهد شد، تصریح کرد : قطعا عرضه محصولات کشاورزی به لحاظ کیفیت و قیمت در مقایسه با گذشته متفاوت خواهد بود و شهروندان آن را حس خواهند کرد‌.

انتخاب اصلح برای واگذاری به واجدین شرایط

شفیعی افزود: حسن سابقه بهره برداری در بازارچه های شهرداری ،مالکین و مستاجرین باغات فعال ، سردخانه ، گلخانه های فعال ، مالکیت و فعالیت در زمین زراعی زیر کشت، بهره بردار سورتینگ میوه، تولید و توزیع کنندگان میوه گواهی شده ، عضو شبکه تعاونی روستایی ، دارای پروانه کسب یا معرفی نامه از سوی اتحادیه صنف میوه و تره بار و شهروند بومی شیراز را از مهمترین شاخص های انتخاب واجدین شرایط است.

او خاطر نشان کرد: پرونده  متقاضیان در کمیته ارزیابی متشکل از نماینده اتاق اصناف ،رئیس اتحادیه صنف میوه و تره بار ،نهادهای نظارتی و شهرداری شیراز بررسی و در نهایت افراد واجد شرایط بر اساس امتیازات اخذ شده بر مبنای شاخص های ۱۳ گانه انتخاب شده اند.

وی در ادامه با بیان اینکه طرح از مزرعه تا سفره دغدغه مسوولین استانی و شهری بوده است تا بتوانند اقدام موثری در رضایت مندی مردم و تاثیر مثبتی در سفره مردم داشته باشد، اظهار کرد: با توجه به تحریم‌های اقتصادی و فشاری که بر مردم تحمیل می‌شود و توقعاتی که مردم از مسئولین دارند این است که دست به دست هم داده تا با توجه به تاکیدات اعضای شورای شهر و شهردار شیراز برای معیشت مردم طرحی که مورد توجه استاندار محترم نیز هست در قالب غرفه های شهری و غرفه های که قبلا هم با این عنوان فعال بوده اقدام نماییم.

تبیین سازوکارهای نظارتی

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز در ادامه با بیان اینکه ساز و کار نظارتی خوبی در حوزه عرضه محصولات پیش بینی شده است، اظهار کرد: نظارت بر اجرای این طرح در مرحله اول توسط حوزه نظارتی سازمان میادین و مشاغل شهرداری شیراز پیش بینی و در مرحله دوم این نظارت در حوزه بسیج اصناف و اتاق اصناف و اتحادیه های مربوطه در کنار کمیته نظارتی استانداری پیش بینی شده است.

وی در ادامه مردم را بهترین ناظر بر امور دانست و گفت: شماره تلفن هایی در اختیار شهروندان قرار خواهد گرفت تا تخلفات احتمالی را گزارش دهند.

رئیس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری شیراز با بیان اینکه طرح مزرعه تا سفره الگوی بومی است، گفت : در شهر تهران بیش از سیصد بازارچه عرضه محصولات کشاورزی وجود دارد که بر اساس روش خودشان اداره می گردد، پایتخت مسایل فرهنگی، سیاسی، اقتصادی حمایت های هیات دولت را دارد اما چنین ساز و کاری در دیگر شهرها وجود ندارد، در شهر شیراز شهرداری شیراز از درآمد های غرفه ها چشم پوشی کرده است تا عرضه کنندگان محصولات کشاورزی اجناس خود را ارزان تر به دست مصرف کنندگان برسانند.

تهیه و تنظیم: سعیدرضا امیرآبادی

/پایان متن/