گلخانه تولید بذر گواهی شده سیب زمینی با استفاده از فناوری کشت بافت گیاهی و انتقال موفق از آزمایشگاه به گلخانه برای نخستین بار از سوی یک شرکت دانش‌بنیان در فیروزآباد فارس به بهره برداری رسید؛ با تولید انبوه این بذرها، برداشت در هر واحد هکتار افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

خدابخش بهزادی، عضو این شرکت دانش بنیان روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح این گلخانه تولید بذر، به خبرنگار ایرنا گفت: این طرح برای نخستین بار در کشور، از طریق فناوری کشت بافت موفق به تولید نشا سیب زمینی و ایجاد مزرعه الگویی شده است.

وی افزود: این بذرها عاری از بیماری‌های رایج سیب زمینی است واگر تولید سیب زمینی به صورت معمول در هر هکتار ۲۵ تن باشد با استفاده از بذرهای گواهی شده تولید و برداشت در هر هکتار به ۴۰ تن می‌رسد.

بهزادی توضیح داد: هر سال متناسب با نیاز کشاورزان فارس، تعدادی گیاهچه با رقم مشخص از موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال وزارتخانه جهاد کشاورزی نامه‌ای به مرکز بیوتکنولوژی اصفهان ارسال و تعداد ۱۰۰ یا ۱۵۰ گیاهچه درون شیشه تحویل ما داده می‌شود تا این تعداد را با توجه به ظرفیت فعلی در سال به ۱۵۰ هزار عدد افزایش ‌دهیم.

عضو شرکت دانش بنیان پیشگامان ابراز ادامه داد: این ۱۵۰ هزار عدد گیاهچه طی سه مرحله زمانی وارد گلخانه سازگاری، سپس وارد گلخانه هیدروپونیک شده و در نهایت در هر مرحله ۲۰۰ هزار غده بذری مادری یعنی در مجموع ۶۰۰ هزار غده بذری تولید می‌شود.

بهزادی با بیان مشکلات پیش رو، گفت: امید است با همکاری و حمایت‌های جهاد کشاورزی و دانشگاه آزاد اسلامی بتوانیم در سه سال آینده تولید بذر در مرحله آزمایشگاهی را به سه با چهار میلیون عدد برسانیم و حلقه‌های بعدی تولید این محصول غذایی استراتژیک را در استان و شهرستان کامل کنیم.

وی اضافه کرد: با امکاناتی مانند۴۰۰ متر آزمایشگاه که از سوی دانشگاه آزاد اسلامی در اختیار این تیم دانش بنیان قرار گرفت، ۲ گلخانه شیشه‌ای و یک گلخانه با زیربنای یکهزار و ۵۰۰ متر مربع به صورت هیدروپونیک آماده تولید محصول شده است.

این عضو شرکت دانش بنیان فیروزآبادی یادآور شد: طی سالهای اخیر، بویژه در استان‌های اصفهان و شمال غرب کشور که کشت سیب زمینی به عنوان محصول نخست تولیدات کشاورزی مورد توجه قرار گرفته، غدد بذری گواهی شده وزارتخانه که تولید محصول تضمین شده و رقم کامل مشخص، عاری از بیماری است استفاده می‌شود که بسیار مشتری پسند است.

بهزادی با بیان اینکه در سال‌های پیش ایران وارد کننده بذرهای گواهی شده بوده، اظهار کرد:تلاش می‌کنیم با این روش تولید غدد بذری، بتوانیم به سهم خود کشور را از واردات بذر سیب زمینی بی‌نیاز کنیم.

بر اساس این گزارش افتتاح گلخانه تولید و تکثیر بذر گواهی شده سیب زمینی در شهرستان فیروزآباد با حضور روسای دانشگاه آزاد فارس و فیروزآباد، مسئولان اداره های صمت و جهادکشاورزی و نمایندگان بنیاد برکت و بنیاد علوی بهربرداری شد.

/پایان متن/

  • منبع خبر : ایرنا