مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس گفت: بخش اعظمی از مصرف انرژی سالانه برق مخصوصا در استان به بخش کشاورزی اختصاص دارد که امیدواریم کشاورزان و صنعتگران هم امسال مانند سال‌های گذشته همکاری و مشارکت در مدیریت مصرف برق در ایام تابستان داشته باشند.

حمیدرضا کریمی‌فرد در نشست خبری با خبرنگاران در شیراز که به‌مناسبت فرا رسیدن فصل گرما برگزار شد، با تأکید بر اینکه نیاز به مشارکت مردم برای عبور از چالش تابستان گرم داریم، گفت: صنعت برق در کشورمان نیاز به توسعه داشت که در سال‌های گذشته شاهد ناترازی در توزیع و مصرف بودیم، اما در دولت سیزدهم با عزم و اراده شهید جمهور اقداماتی در راستای رفع این ناترازی انجام شد که زمان‌بر هستند.

او از رشد ۷ الی ۸ درصدی بار مصرف برق در استان خبر داد و خواستار همکاری اصحاب رسانه برای جلب مشارکت مردم برای مدیریت مصرف برق شد و گفت: در سال ۱۴۰۰، در ایام تابستان در اقصی نقاط کشورمان، مردم خاموشی‌هایی را تجربه می‌کردند و در برخی مناطق حتی در طول روز دو الی سه مرتبه برق قطع می‌شد، اما از سال ۱۴۰۱ با عزم جهادی که در وزارت نیرو حاکم شد، این ناترازی تولید و مصرف برق در تابستان سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ با مشارکت مردم مدیریت شد و در بخش خانگی دیگر خاموشی‌های سنوات قبل رخ نداد.

کریمی‌فرد اظهار کرد: وزارت نیرو در دولت سیزدهم افزایش ۳۰ تا ۳۵ هزار مگاوات در ظرفیت تولید انرژی برق را در دستور کار داشته است که تاکنون ۹ هزار مگاوات آن محقق شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان فارس با بیان اینکه با آغاز فصل گرما و شروع دوران پیک بارها، تجهیزات سرمایشی بار ۴۰ درصدی را به شبکه برق تحمیل می‌کنند، افزود: ۱۸۰ برنامه عملیاتی برای عبور از موج بار در سال ۱۴۰۳ در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفته است.

او یکی از این اقدامات را تصویب نامه هیئت وزیران عنوان کرد که به تمام استانداران نیز ابلاغ شده است، گفت: کلیه دستگاه‌های دولتی، نیرو‌های مسلح و نهاد‌های عمومی موظف به اجرای این تصویب‌نامه هستند.

کریمی‌فرد با بیان اینکه برخی از سازمان‌ها و نهاد‌ها مولد‌هایی در اختیار دارند که طبق این تصویب‌نامه باید در بازه زمانی مشخص، این مولد‌ها را به مدار بیاورند، گفت:‌همچنین باید شمارشگر‌های هوشمند در تمام دوایر دولتی و مشترکین نصب شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس همچنین از جدیت برای جمع‌آوری مراکز غیرمجاز استخراج رمز ارز خبر داد و گفت: بخش اعظمی از مصرف انرژی سالانه برق مخصوصا در استان فارس به بخش کشاورزی اختصاص دارد که امیدواریم کشاورزان هم امسال مانند سال‌های گذشته همکاری و مشارکت در مدیریت مصرف برق در ایام تابستان داشته باشند و در این صورت نیز وزارت نیرو به آنان پاداش خواهد داد.

او با ذکر این نکته که هزینه تعرفه بخش کشاورزی، پایین‌ترین تعرفه مصرف برق است، اما با این حال وزارت نیرو مشوق‌هایی برای کشاورزان برای مدیریت مصرف برق در نظر می‌گیرد، اظهار کرد: صنایعی که دارای نیروگاه و مولد‌هایی هستند می‌توانند در تأمین برق مشارکت داشته باشند و هم بخشی از انرژی مصرفی خود را تأمین کنند و هم مازاد انرژی خود را به شبکه توزیع تزریق کنند.

کریمی‌فرد با یادآوری اینکه علاوه بر اینها تکالیفی برای شرکت‌های توزیع برق برای مشترکان پرمصرف خانگی مشخص شده است، افزود: یک کارگروه استانی مدیریت تقاضا و مصرف برق به ریاست استاندار تشکیل شده است که موظف به تشکیل جلسات هفتگی شده‌اند تا روش‌های مدیریت مصرف برق را تعقیب کنند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس اظهار کرد: این شرکت مسئول تأمین برق مطمئن و پایدار برای ۲۷ شهرستان از ۳۷ شهرستان استان به عهده دارد. در این استان مدیریت توزیع برق شیراز و ۹ شهر پیرامونی آن به عهده شرکت توزیع نیروی برق شیراز است و مابقی ۲۷ شهرستان تحت پوشش این شرکت هستند.

او با بیان اینکه بالغ بر یک میلیون و ۵۰ هزار مشترک برق در فارس داریم، افزود: از این تعداد بیش از ۸۴۸ هزار مشترک خانگی هستند که ۸۱ درصد مشترکان را تشکیل می‌دهند و بیش از ۴۰ درصد مصرف برق دارند. در بخش کشاورزی بیش از ۲۹۸ هزار مشترک وجود دارد که ۲.۸ درصد جمعیت مشترکان را تشکیل می‌دهند، اما مصرف برق آنان ۳۹ درصد بوده که رقم قابل توجهی است.

کریمی‌فرد با اشاره به محدود شدن منابع آبی گفت: برای اغلب چاه‌های کشاورزی تعداد ساعت استحصال آب در یک روز، کمتر از ۱۳ ساعت تعیین شده است و واقعاً باید این الزام مدیریت شود و کشاورزان به این نکته باید توجه داشته باشند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس از کشاورزان خواست تا برای مقابله با معضلاتی نظیر فرونشست زمین، حتماً به میزان مصرف آبی که در پروانه آنان تعیین شده است، پایبند باشند و سپس افزود: در برنامه مدیریت مصرف برق فقط ۵ ساعت از کشاورزان خواستیم مهلت دهند و ۱۹ ساعت انرژی برق را به صورت مجانی مصرف کنند.

او با بیان اینکه علاوه بر اینها برنامه‌های مدیریت پیک‌بار در شورای عالی امنیت کشور مصوباتی داشته است که همه دستگاه باید اجرا کنند، گفت: همه دستگاه‌ها و بانک‌ها باید در ساعت کاری ۴۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۰ مصرف خود را پایین آورند و خارج از ساعت اداری ۷۰ درصد این مصرف را پایین آورند.

کریمی‌فرد، تغییر ساعت کار ادارات از ۱۵ خرداد تا پایان شهریور، مکاتبه با استانداران، تنظیم مانور‌های هوشمند ادارات جهت اعمال محدودیت به صورت خودکار، اقدام در چارچوب مصوبه، استفاده از مولد‌های اضطراری در ساعت مشخصه و… را از جمله مصوبات شورای عالی امنیت ملی کشور در این راستا عنوان کرد.

او ادامه داد: همچنین تمامی دستگاه‌ها و بانک‌ها موظف به‌کارگیری مولد از ساعت ۱۲ تا ۱۸، تنظیم دمای سیستم‌های سرمایشی بر روی ۲۴ درجه و در صورت نیاز در ساعت اوج بار تعطیلی چند ساعته شده‌اند.

به گفته کریمی‌فرد، مدیریت مصرف در روستاها، پارک‌ها، میادین، معابر، محاسبه بهای برق با نرخ حداکثری برای مصارف بیش از حد مجاز، همکاری کشاورزان از ساعت ۱۱ تا ۱۶ از دیگر مصوبات شورای عالی امنیت ملی برای مدیریت مصرف برق هستند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق فارس بیان کرد: علاوه بر اینها معافیتی برای مشترکان کشاورزی که ۸۰ درصد دیماند مصرفی خود را پنل خورشیدی نصب کند، وجود دارد که دیگر نیاز نیست ۵ ساعت در طول روز برای مدیریت مصرف برق همکاری داشته باشد.

او با بیان اینکه بخش اعظم مشترکان در دسته صنعت قرار می‌گیرند که بالغ بر ۵۶۰ هزار مشترک در استان فارس هستند، گفت: برای این دسته هیچ‌گونه اعمال مدیریت مصرفی در ایام تابستان در استان فارس اعمال نمی‌شود و در تمام روز‌های هفته مصرف خود را دارند. برای صنایع متوسط بنا شده است، یک روز در هفته همکاری داشته باشند و صنایع بزرگ باید کاهش ۳۵ درصد بار مصرفی در ماه‌های خرداد و شهریور از ساعت ۸ تا ۲۴ و کاهش ۵۵ درصدی بار مصرفی در ماه‌های تیر و مرداد در تمام ساعات شبانه‌روز داشته باشند.

کریمی‌فرد با تأکید بر اینکه همچنین مراکز مجاز استخراج رمز ارز باید مصرف خود را در ماه‌های خرداد تا پایان شهریور محدود به ساعت ۲۴ تا ۷ صبح کنند، بر ضرورت ممنوعیت آزادسازی ماینر‌های غیرمجاز و امحاء ماشین‌های با برچسب انرژی زیر A تأکید کرد.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس با یادآوری اینکه در بخش خانگی سیاست برمبنای تشویق و ارشاد است، گفت: از ۸۴۰ هزار مشترک خانگی، ۳۵۱ هزار و ۷۲۵ مشترک در سال ۱۴۰۲ مشمول پاداش خوش مصرفی شدند و ۵۹۵ میلیارد ریال پاداش نقدی در قبوض برق منظور شد.

کریمی‌فرد به راه‌اندازی پویش «با انرژی» توسط وزارت نیرو در کشور و استان اشاره کرد و گفت: این پویش از ابتدای خردادماه جاری آغاز شده و تا پایان شهریورماه ادامه دارد و جامعه هدف آن مشترکان بخش خانگی و تجاری هستند که از طریق فرهنگ‌سازی باید مشارکت در ساعات پیک داشته باشند.

او با بیان اینکه با شروع فصل گرما حدود ۴۰ درصد از ظرفیت تولید برق در ایران توسط وسایل سرمایشی مصرف می‌شود که نیاز به مشارکت حداکثری مردم برای مدیریت مصرف برق دارد، گفت: در این پویش به قید قرعه جوایزی به مشترکان کم مصرف شرکت کننده در این پویش اهدا خواهند شد.

کریمی‌فرد، هدف نهایی این پویش را کاهش حداقل ۱۵ درصدی مصرف برق در طول تابستان ۱۴۰۳ عنوان کرد و گفت: این پویش برای بخش دانش‌آموزی در سامانه شاد راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق فارس در پایان با بیان اینکه ساعت اوج بار در ماه‌های گرم سال دو مرحله است و شامل ساعت ۱۲ تا ۱۸ و ساعت ۲۰ تا ۲۳ می‌شود، گفت: در این راستا توصیه‌هایی برای مدیریت مصرف برق می‌شود که انتظار داریم مشترکان به این توصیه‌ها توجه داشته و در ساعات مذکور از استفاده از لوازم برقی پرمصرف خودداری کنند.

/پایان متن/