وزیر جهادکشاورزی گزارش عملکرد کشاورزی را به مجلس ارایه کرد، بازسازی حلقه زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ، بهبود شاخص‌ها و افزایش تولیدات کشاورزی از مفاد این گزارش بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی‌، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی در جلسه صحن علنی مجلس شورای اسلامی، گفت: برای دستیابی به اهداف طراحی شده، راهبردهای عملی را در ستاد و صف اجرا کرده‌ایم، این راهبردها در قرارگاه‌ها و شوراهای عالی راهبردی به صورت تخصصی مطرح و پیشرفت کار به معاونت‌های اجرایی ابلاغ می‌شود.

وی افزود: راهبرد اول ما بیشینه‌سازی تولید با حفظ منابع پایه با توجه به محدودیت‌های موجود بود، اگر بخواهیم نیاز غذایی کشور را در یک جمعیت بزرگ تأمین کنیم باید از همه ظرفیت‌های تولید در همه زمینه‌های کشاورزی استفاده کنیم. راهبرد دوم یکنواختی در امر تولید بود، یکی از بخش‌هایی که همیشه دچار نوسانات میزان، مقدار و قیمت آن در بازار می‌شویم، یکنواختی در تولید است. محصولات سبزی و صیفی و مهمترین آن گوجه، سیب‌زمینی و پیاز همواره با بحران در کشور مواجه بود و نوسانات شدیدی را در میزان و قیمت مشاهده می‌کردیم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در برنامه تولید از سال ۱۴۰۲ تاکنون، جزو سال‌های نادری به شمار می‌رود که نه واردات داشتیم و نه کمبود و حتی مازاد و صادرات هم داشتیم و در روزهایی از سال، حدود ۱۲ هزار تن این سه محصول را صادر می‌کردیم.

عضو کابینه دولت سیزدهم گفت: راهبرد سومی که در جهادکشاورزی در پیش گرفتیم سهم‌بری و توازن‌بخشی در تولید بود، به عنوان مثال هم‌اکنون سهم شیلات و آبزی‌پروری و صید و صیادی از کل تولیدات کشاورزی حدود یک درصد است و با توجه به منابعی که در اختیار داریم می‌توانیم به حداقل ۱۰ درصد تولیدات کل کشاورزی برسیم و این به معنی ۱۳ میلیون تن تولیدات شیلاتی با توجه به ظرفیت‌های کشور است. سواحل شمال و جنوب و منابع آبی داخلی فرصت‌های بی‌نظیری است که برای توسعه شیلات بکار می‌رود.

وی بیان کرد: راهبرد چهارم تولید صادرات‌محور است که موجب توسعه و حمایت از تولید کنندگان شده و ارزآوری و اشتغال را در کشور افزایش می‌دهد. پنجمین راهبرد، کشاورزی دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری است که براساس آن تحقیق، پژوهش، آموزش و ترویج ارکان اساسی به شمار می‌روند که با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، موسسات علمی، دانشکده‌های کشاورزی و نخبگان می‌توان عملکرد را در واحدهای تولیدی افزایش داد.

وزیر جهادکشاورزی در ادامه سخنانش، بازسازی حلقه زنجیره تولید مرغ و تخم‌مرغ، بهبود شاخص‌های کشاورزی و افزایش تولیدات کشاورزی را از توفیقات وزارت جهاد کشاورزی در پایان دولت سیزدهم عنوان کرد.

وی با بیان این که محصول تخم‌مرغ یکی از کم‌نوسان‌‌ترین کالاها در سال ۱۴۰۲ و امسال بوده است، افزود: در سال گذشته علاوه بر تامین داخل، حدود ۱۴۰ هزار تن مازاد تخم‌مرغ صادر شده است.

به گفته نیکبخت در فروردین و اردیبهشت ماه سال جاری هم حدود ۴۰ هزار تن تخم‌مرغ صادر شده است و بدین ترتیب از وارد کننده این محصول، به صادر کننده تبدیل شده‌ایم.

وی یادآور شد: تولید، صادرات و تنظیم بازار در حوزه مرغ و تخم‌مرغ را به تشکل‌ها واگذار کرده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر تولید صادرات‌محور، تصریح کرد: صادرات، حمایت از تولید و باعث ایجاد انگیزه در تولیدکننده است که علاوه بر ارزآوری؛ اشتغال و توسعه تولید را به همراه دارد.

وی با اشاره نرخ رشد ارزش افزوده منفی طی سال‌های گذشته در بخش کشاورزی، یادآور شد: براساس مرکز آمار ایران، در بهار ۱۴۰۲ این نرخ به مثبت نیم درصد در پایان سال رسیده است و امید می‌رود در بهار امسال نرخ رشد بهتر شود.

وزیر جهاد کشاورزی از افزایش بیش از یک میلیارد دلاری صادرات بخش کشاورزی در سال گذشته نسبت به سال ماقبل از آن خبر داد و افزود: کاهش واردات یک میلیارد دلاری در کنار افزایش صادرات به همین میزان، بیش از ۲ میلیار دلار بهبود تراز تجاری کشاورزی را در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ رقم زد.

به گفته وی، شاخص کل تورم در اردیبهشت ماه امسال براساس آمار اعلامی مرکز آمار ایران، ۲.۸ درصد بوده در حالی که تورم در محصولات کشاورزی به ۱.۸ درصد رسیده که این کاهش نرخ تورم، در سایه رشد تولید و کاهش هزینه تولید بخش کشاورزی بدست آمده است.

نیکبخت درباره تامین نهاده‌ها نیز اظهار داشت: تولیدکنندگان بدون هیچ دغدغه‌ای به تولید بپردازند، نهاده‌ها به صورت مدت‌دار در دسترس آنها قرار دارد و به صورت روزانه تحویل داده می‌شود، در حالی که در گذشته زمان تحویل چند ماه پس از خرید بود.

وزیر جهاد کشاورزی ضمن تشکر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم در خصوص تعیین قیمت گندم، گفت: در سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن گندم خریداری شده، در سال جاری تا به امروز خرید گندم از مرز ۴ میلیون تن گذشته و نسبت به سال گذشته روند مثبت و افزایشی داشته است.

وی ادامه داد: با روند موجود، خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد خواهد داشت، براساس پیش‌بینی‌ها گندم کشور به صورت صددرصدی از تولید داخل تامین شده و نیازی به واردات نخواهیم داشت که این خوداتکایی صرفه‌جویی ارزی بزرگی را به دنبال دارد.

نیکبخت یادآور شد: طی چند سال گذشته دام‌های مولد به دلیل عدم حمایت از دامداری‌ها آسیب زیادی دید که در نخستین گام برای حمایت از دامداران و کنترل شرایط، نهاده مدت‌دار در اختیار دامداران برای پرواربندی و دوره تنفس قرار گرفت، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن نهاده برای نخستین بار در دوره‌های ۳ و ۶ ماهه به دامداران، عشایر، واحد‌های صنعتی و کارخانه‌های فرآوری تحویل داده شد که سبب جلوگیری از کشتار دام‌های مولد شده است.

وی در پایان افزود: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و ایجاد ثبات در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله مرغ و تخم‌مرغ و سبزی و صیفی، بتوانیم در تولید گوشت قرمز نیز در دو ماه آینده به تعادل برسیم.

/پایان متن/