گزارش اختصاصی عصر کار از فرآیند شکل‌گیری کمیسیون‌های تخصصی مجلس دوازدهم در شناسایی اعضاء و تعیین‌تکلیف هیأت‌رئیسه تا چانه‌زنی و لابی سیاسی نمایندگان برای گرفتن جایگاه و سهم در مدیریت این تشکیلات چه نتایجی در پی خواهد داشت؛ به گونه‌ای که برگزاری تشکیل و انتخاب افراد اصلح می‌تواند در آینده این مرز و بوم در سطح ملی و محلی تحول‌آفرین و گامی موثر در پیشرفت ایران اسلامی باشد.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار با آغاز به کار مجلس دوازدهم و برگزاری تشریفات قانونی این پارلمان ملی در روزهای نخستین نسبت به تعیین‌تکلیف اعضای هیأت‌رئیسه و انتخاب رئیس آن، صدور اعتبارنامه‌ها و مشخص شدن اعضای کمیسیون‌های تخصصی و همچنین فراکسیون‌های مختلف در خانه ملت اقدام شد که با تعطیلی یک هفته‌ای مجلس از روز یک‌شنبه ۲۱ خردادماه به طور رسمی اولین روز کاری نمایندگان دوره دوازدهم برگزار می‌شود.
این در حالی است که اولین دستورکار جدی مجلس دوازدهم تعیین هیأت‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی است که نمایندگان بایستی نسبت به تشکیل و قرارگیری هر یک منتخبان مردم در این جایگاه‌ها اقدام نمایند تا یکی دیگر از ارکان مدیریتی خانه ملت با هدف نقش‌آفرینی در پیشبرد برنامه‌های قانون‌گذاری و نظارتی تشکیل شود.
بر اساس این گزارش خبری تحلیلی رحیم زارع از حوزه انتخابیه آباده، بوانات، خرم‌بید و سرچهان تنها نامزد مجمع نمایندگان فارس برای حضور در جایگاه‌ هیأت‌رئیسه مجلس دوازدهم بود که به دلیل عدم‌ رای کافی در حدود ۶ رای نتوانست در جمع منتخبان اصلی این هیأت قرار بگیرد تا استان پهناور ما با ۱۸ نماینده در دستیابی به گرفتن حداقل یک سهمیه برای سالیان متمادی در این جایگاه مدیریتی همچنان بی‌نصیب باشد.
این در حالی است که دیگر استان‌ها با حداقل نفرات عضو در مجمع استانی با تشکیل لابی و هدف‌گذاری درست توانسته‌اند در بین اعضای اصلی ۱۲ نفره هیأت‌رئیسه مجلس در این دوره و ادوار گذشته باشند.
به گزارش عصر کار طبق اخبار اعلامی حداکثر تا پایان خردادماه انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی مجلس هم برگزار می‌شود که باید دید در رخداد سیاسی پیش‌رو سهم فارس در گرفتن جایگاه مدیریتی از راس تا قرارگیری در ترکیب اصلی مدیریت کمیسیون‌ها به چه سرانجامی می‌رسد.
در مجلس یازدهم فریدون عباسی و محمدرضا رضائی‌کوچی برای سال توانستند به عنوان روسای دو کمیسیون سرنوشت‌ساز انرژی و عمران منتخب نمایندگان عضو بشوند اما در سال بعد از مدیریت کمیسیون انرژی بازماندیم‌ و محمدجواد عسکری از حوزه انتخابیه داراب و زرین‌دشت توانست با نامزد شدن به عنوان رئيس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع‌طبیعی و محیط‌زیست با رای حداکثری از سال دوم تا سال پایانی اعتماد سایر همکاران خود را کسب نماید تا در آن دوره سهم فارس از این رکن مدیریتی خانه ملت تنها دو سهمیه برای خدمت و تحول در راس کمیسیون‌ها و در نظام مدیریتی قوه مقننه باشد.
انتخابات هیأت‌رئیسه کمیسیون‌های تخصصی روزهای آتی در حالی برگزار می‌شود که نمایندگان فارس برای دستیابی به کرسی‌های طلایی مدیریت خیز جدی برخواهند داشت اما باید دید که قدرت چانه‌زنی و لابی سیاسی منتخبان مردم فارس در گرفتن این جایگاه‌ها چه سهمی را به نتیجه می‌رسانند‌.
بر اساس این گزارش با شروع هر دوره از مجلس طبق آیین‌نامه داخلی مجلس نمایندگان پس از گرفتن اعتبارنامه در شعب با خوداظهاری و ارائه مدارک و تکمیل فرم مربوط به حضور در کمیسیون‌ها به ترتیب اولویت اقدام می‌کنند تا امتیازبندی و مجوز ورود به یکی از کمیسیون‌های تخصصی را به دست آورند‌.
پیگیری اخبار مجلس حاکی از آن است تکلیف تمامی کمیسیون‌های تخصصی حداکثر تا پایان خردادماه مشخص خواهد شد تا مجلس دوازدهم هم اعضاء و هم اینکه هیأت‌رئیسه این تشکیلات را بشناسد.
/پایان متن/