وزیر جهادکشاورزی سلامت غذای کشور را مرهون فعالیت‌های مستمر مراجع نظارتی از جمله سازمان حفظ نباتات کشور دانست و بر نقش پیشگیری و حفاظت از سرمایه کشاورزی در زیر‌بخش زراعت و باغبانی برای مصون ماندن از آفات و بیماری‌ها تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی درجمع مدیران استانی و ستادی سازمان حفظ نباتات به مناسبت سالگرد تاسیس این سازمان، گفت: تامین غذا، ایجاد امنیت غذایی و در بیان ساده؛ تولید غذای سالم و کافی از وظایف وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به نقش سازمان حفظ نباتات برای نظارت بر تولید محصول سالم ، گفت : باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری و رئیس جمهور بر تامین غذای سالم و کافی ، وزارت جهادکشاورزی وظیفه دارد با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری ، کشاورزان و تولیدکنندگان را برای تولید محصول سالم ، حمایت کند ، برای رسیدن به این ، راهبرد و برنامه‌ریزی در جهت حداکثرسازی تولید است و هیچ‌گونه محدودیت و ممنوعیتی در تولید پذیرفته نیست.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه تولید در ابتدا برای تامین نیاز کشور و صنایع فرآوری است ، گفت: پس از تامین نیاز داخل ،مازاد تولید باید برای جذب بازارهای بین المللی بویژه بازار کشورهای همسایه ، در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد: حداکثرسازی یک جریان است و می‌تواند منجر به ایجاد ارزش افزوده، خلق ثروت، افزایش درآمد کشاورزان و در نهایت بهبود اقتصاد کشور شود.

نیکبخت با بیان اینکه جهش تولید با رشد آن متفاوت است، افزود: جهش باید ملموس و محسوس باشد و این موضوع با مشارکت مردم محقق می‌شود. وی با اشاره به صادرات ۱۳۶ هزار تنی تخم مرغ در سال گذشته، گفت: در صورتی که تولید در محصولات کشاورزی سر به سر باشد حتماً نوسان قیمتی رخ خواهد داد و قطعا بازار کم نوسان از آنِ تولید با هدف صادرات است.

وی ، افزود: باید از ظرفیت نخبگان سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برای ایجاد ثبات و یکنواختی در تولید، استفاده کنیم.

نیکبخت ، اهمیت جذب سرمایه گذاران برای مشارکت در اجرای طرح های مختلف را یادآور شد و گفت : اولویت اول وزارت جهاد کشاورزی آبخیزداری است زیرا این طرح‌ها زود بازده بوده و مشارکت مردم را علاوه بر تولید آب،در جلوگیری از روان آبها و سیراب شدن دشت ها در پی دارد.

وی ، همچنین ، پرداختن به طرح‌های آب و خاک را با اهمیت دانست و افزود: در گام بعدی سرمایه‌گذاری در شیلات مورد توجه است، چون تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت کشور در آبزی پروری در سواحل جنوب و پرورش ماهی در قفس و پرورش میگو در سواحل استفاده شده است و هم‌چنان ظرفیت بکر بزرگی برای فعالیت و کار وجود دارد.
/پایان متن/