بهیار سلیمانی، نماینده پیشین فسا در مجلس ششم و دبیر فارسی‌های مقیم تهران با توصیه‌هایی به دو منتخب فعلی حوزه انتخابیه شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی دوره دوازدهم خواستار توجه بیشتر به ظرفیت‌های بی‌بدیل و منحصربه‌فرد فرهنگی‌اجتماعی این منطقه با هدف بهره‌برداری در بخش‌های مختلف اقتصادی و گردشگری شد؛ به گونه‌ای که این جغرافیای سیاسی که سابقه‌ای درخشان در قبل و بعد از اسلام دارد بتواند با تکیه بر ارزش‌های پیدا و پنهان در توسعه همه‌جانبه ملی و محلی هم فرصت‌آفرین و هم اینکه نقش موثر داشته باشد.

در متن کامل این توصیه‌ها آمده است:

نمایندگان محترم شیراز جناب آقایان دکتر قادری و دکتر نجابت

باسلام

احتراما ضمن تبریک به مناسبت کسب رای مجدد مردم در انتخابات اسفند ماه دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نکاتی از قابلیت‌های اقتصادی شهرستان های شیراز و زرقان تقدیم حضورتان می‌گردد. امید که با استفاده از ظرفیت مجمع فارسی‌های مقیم مرکز گام‌هایی پایدار و استوار در توسعه همه‌جانبه شیراز برداریم.

۱.بالاترین فرصت و قابلیت اقتصادی و ماندگار شیراز سرمایه اجتماعی و فرهنگ غنی مردم مرکز فارس می‌باشد. شیرازی‌ها و فارسی بخاطر قدمت تمدنی و وجود تمدن های کهن چون هخامنشی، ساسانی و بعد از اسلام آل بویه، آل مظفر و زندیه دارای فرهنگ غنی هستند که ایران‌دوستی آنان در همه اعصار بر مردم ایران آشکار گشته و در همه طول تاریخ حتی بیش از سهم خود حافظ این آب و خاک چه در مقابله با تهاجم خارجی و چه در عرصه پایدار فرهنگی بوده‌اند. حفظ ایران از گزند اجنبی در طول تاریخ بخصوص در طول استعمار جدید و دفاع جانانه آنان در برخورد با قوای تجاوزگر انگلیسی در جنوب و حضوری مردانه در آخرین نبرد خارجی در جنگ تحمیلی و تقدیم چهارده هزار شهید و هزاران جانباز بیانگر این ایران‌دوستی است که باید از این قابلیت ایران دوستی آنان و بشردوستی آنها نهایت بهره را دارد.

۲.فارس سرزمین مهربانی و مهر و محبت است. از قلعه ساسانی ایزد‌خواست تا بازار قیصریه لارستان و سواحل جنوب سفره مهربانی گسترده است. از دیرباز خانه های مردم پناهگاه مسافران و رهگذران بوده و از دیرباز این تفکر حاکمیت داشته است. باید از این مهربانی بهره اقتصادی هم برد. مسافر و توریست احترام و محبت می‌خواهد. کجا مهربانی این سرزمین دارد.آخرین میهمان‌نوازی در سیل ۹۸ رقم خورد که خانه های مردم شیراز میهمانسرای مهربانی گردید و حماسه خلق کردند و نشان دادند که:

بنی آدم اعضای یک دیگرند

که در آفرینش زیک گوهرند

۳.سعدی،حافظ،ملاصدرا تمام شدنی نیستند.چاه نفت،معدن سنگ آهن، مس،طلا و….تمام می شود.اما قرنها ست که گلستان و بوستان دیوان حافظ،اشعار ملاصدرا وصدها شخصیت تاریخی فارس را پایانی نیست و هر روز جان تازه تری می گیرد هرچه بشر به پیش می رود به حافظ وسعدی نیاز مند تر می‌شود. بقول سعدی؛

تو از هر در که باز آیی به این خوبی و زیبایی

دری باشد که از رحمت به روی خلق بگشایی

تو با این حسن نتوانی که روی از خلق در پوشی

که همچون آفتاب از جام و حور از جامه پیدایی

به اعتراف صاحب نظران جهان اگر بشریت ده شخصیت برای معرفی به جهان داشته باشد.دو شخصیت آن سعدی وحافظ است.پس قدر این موهبت مردم خوب می دانند و سعدی و حافظ در افکار و رفتار آنان نهادینه شده مسئولین هم بدانند زیر ساخت لازمه برای جهانیان وایرانیان فراهم کنند تا به شیراز بیایند واز این درب های رحمت استفاده کنند ومردم نیز پاداش مهربانی خود را در قالب توسعه اقتصادی و در سایه نعمت توریست بهره مند شوند.

کس جو حافظ نگشاد از رخ اندیشه نقاب

تا سر زلف سخن را به قلم شانه زند

۴.تخت جمشید در مجاورت زرقان و شیراز یک اثر ماندگار و نماد تمدن کهن بشریت است.انسان ها دوست دارند از گذشته خود آگاه شوند. ما باید بستری برای جهانیان و ایرانیان فراهم کنیم تا بیایند و در فارس باسی و سه درصد آثار تمدنی بشر در قالب تمدن های کهن هخامنشی و ساسانی آشنا بشوند.

۵.حرم شاهچراغ برای شیعیان ایران وجهان شناخته شده ومورد احترام است مردم دوست دارند که در کوچه های اطراف حرم قدم بزنند وبا آرامش خیال در فضای معنوی حرمها قرار گیرند باید بسترمهربانی برایشان فراهم کنیم.

۶.آثار تاریخی دوره های تاریخی در شیراز وشهرهای مختلف فارس می تواند مکمل همدیگر باشد.مردم میلیارد ها تومان در قالب مراکز گردشگری،بوم گردی،اقامتگاه‌های سنتی،هتل،فضاهای متنوع اقامتی سرمایه گزاری کرده اند.نباید مردم سرمایه‌گذار مورد بی مهری قرار گیرند واز کرده خویش با رفتارهای غیر اصولی پشیمان شوند باید بال مهربانی گسترده شود باید عقلانیت حاکم شود. هیچ کجای ایران این همه ظرفیت مردمی برای پذیرش مردم و خلق مهربانی ندارد. این همت را مسئولین باید پاس بدارند و از سرمایه‌گذاری حمایت شود.

۷.همانگونه که در شهرهای دیگر کارخانه و صنعت ایجاد شده امروز دچار مشکل زيست محیطی شده اند ما باید عبرت بگیریم صنایع بزرگ را به محیط های آزاد و شهرستان های همگن با محیط زیست انتقال دهیم و مرکز استان را باید تبدیل به شهرهای گردشگری کرد و اگر میلیارد ها دلار داشته باشید نمی توانید مجموعه چون بافت تاریخی شیراز در مساحتی قریب چهارصد هکتار نیز بر پا کنیم. پس قدر این داشته ها را بدانید و از میلیارد ها تومان سرمایه خود جوش مردم حمایت کنیم تا فردایی بهتر برای این استان بسازیم خیال کنید شهرک صنعتی همین منطقه گردشگری است.

۸.باغات شیراز وباغ شهرهای شیراز نشان در نگاه بلند مردم دارد باید عاقلانه به این داشته فرهنگی برخورد کرد ساماندهی هوشمند وبا برنامه داشته باشیم نگاه سلبی غلط است.مثلا برای جلوگیری از مصرف آب بیایم همه را مکلف کنیم ودرخت غیر مثمر دیم مانند بلوط،بادام کوهی،وانجیر دیم بکاریم یا باز چرخانی آب را ارزان وآسان کنیم

۹.یازده هزار هکتار کوه وتپه در اطراف شیراز قراردارد که به شهرداری واگذار گردیده یک همت همه جانبه می خواهد که با کمک سازمان های مردم نهاد شهری سبز با پوشش گیاهی مناسب اقلیم منطقه به تفرجگاهی جهانی تبدیل شود اگر اقتصادی برخوردکنیم کوه خواری هم نخواهیم داشت.

۱۰.دریاچه صورتی رنگ مهارلو که در جهان فقط یک مورد مشابه در استرالیا دارد باید به بزرگ ترین جاذبه گردشگری با آب نمک آن گردد.

۱۱.اقلیم سرسبز و ییلاقی قلات و ادامه مسیر تا سپیدان می تواند تابستان شیراز را نیز رام و مهار نماید. این باید با شهرستان های خفر وسپیدان وبیضا هم افزایی شود تا چند روز گرمای تابستان هم مدیریت شود.

۱۲.باغ های ایرانی شیراز باغ ارم ،باغ عفیف آباد،باغ ایخانی، باغ جهان نما وباغ دلگشا نباید تنها بماند شیراز وفارس این ظرفیت را دارد که این الگو های ماندگار تکثیر شود. باقیمانده باغات شیراز اگر بخواهد حفظ شود باید به چندین باغ ایرانی تبدیل شود باید آنها را خریداری کرد والا حریف مافیا نخواهیم شد.

۱۳.هم افزایی با استان های یزد اصفهان ،کرمان،بویراحمد می تواند ماندگاری مسافر در شیراز را افزایش دهد

۱۴.آب مصرفی مردم شیراز سالانه بالع بر دویست میلیون مترمکعب می باشد این یعنی دوبرابر صد کرج از این قابلیت و ظرفیت باید برای باز چرخانی آب استفاده شود وشیراز را با پساب حاصله سرسبز تر کنیم.

۱۵.شایسته شیراز نیست که وقتی پرواز در فرودگاه بنشیند با مسافر از شرق فارس وارد می شود بوی فاضلاب که می تواندچون طلا درآمد زا باشد مشام مردم را بیازارد باید هرچه سریعتر این معضل حل شود.

۱۶.کوههای اطراف شیراز در نوع سنگ آن که گندمگ به اصطلاح محلی اطلاق می شود در نوع خود در آرام بخشی بی نظیر است.آب دریاچه مهارلو و تبخیر این آب در فصل تابستان به آرامش مردم ساکن کمک موثر می کند وسازگار با زیست انسانی است.باید از این موهبت مردم ایران بهره مند شوند.

۱۷.ظرفیت پزشکی فارس در قالب دانشگاههای علوم پزشکی شیراز.فسا،جهرم،لاروگراش فارس راتبدیل به یک قطب پزشکی کرده است.باید این ظرفیت وتوانمندی در زمینه توسعه این دانشگاهها درسطح منطقه وبین الملل گام‌هایی برداشت وهم به استان های جنوبی کشور خدمت رساند و باید توریست درمانی را جدی گرفت وشهر سلامت را باید هر چه سریعتر در طراز این مکان فعال کرد وتوسعه داد.

۱۸.دانشگاه شیراز ودانشگاه صنعتی شیراز آنگونه که باید از ظرفیتشان استفاده نمی شود از اساتید دانشگاه درظرفیت اداری واجرایی استفاده قابل توجهی نشده است از توان علمی دانشگاه‌ها در توسعه پایدار اقتصادی وصنعتی آنگونه که شایسته می باشد بهره ای نبرده ایم حیف است از این ظرفیت عظیم بهره مند نباشیم.باید چاره ای اندیشید.

۱۹.شهرک های صنعتی آب باریک وبزرگ شیراز ،صدرا قابلیت های خوبی است که مجموعه های توانمندی همانند گروه موفق وسر بلند فاتح صنعت وکارخانجات خودرو سازی شایان دیزل، آبان و دهها کارخانه توانمند باید مورد حمایت وتوجه قرار گیرند و هدایت آنها به صنایع های‌تک فردای بهتری برای ما خواهد ساخت.

۲۰.ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی شیراز و شروع خوبی بود که سرعتی مناسب با جایگاه شیراز نداشته است.باید به سرعت عقب ماندگی ها را جبران نمود و در سطح سایر مناطق با توجه به ظرفیت عظیم شیراز رساند.

۲۱.شهرداری شیراز در دوره های مختلف قدم های خوبی برای ارتقا وجبران عقب افتادگی ها برداشته ودر دوسال اخیر نیز گام‌های بلندی برداشته شده است که محوري کردن بافت تاریخی شیراز از نکات قابل توجه وچشمگیر آن است وتوجه به زیرساخت‌های اساسی گام موثر دیگر وقابل تقدیر است.باید با کمک به شهرداری از طریق تامین مالی از سیستم بازار سرمایه در پیشبرد کار یاری رساند تا بتوانیم شیراز را در طراز یک شهر گردشگری بین المللی معرفی نماییم.واین ظرفیت شیراز دارد.

۲۲‌.جمعیت فراوانی از متولدین فارس مخصوصا شهرستانهای جنوبی فارس در شیراز اقامت دائم یا چند ماهه دارند که باید بخش‌های از شیراز رابه ساخت مسکن های مدرن و‌ در سطح بین المللی سوق داد تا انگیزه سرمایه گزاری بیشتر شود.

۲۳.وضعیت مطب های پزشکی در شهر شیراز بسیار نا بسامان است وتجمع مراکز درمانی در محدوده بافت تاریخی و همجوار با آن کار را بر مردم وبیماران وپزشکان وهمراهان آنها سخت کرده است که باید از اصفهان الگو گرفت وهرچه سریعتر این معضل را ساماندهی داد و با ساخت یک مجموعه بزرگ در شیراز می توان این امر مهم سامان داد.

۲۴.مجموعه باغ دهقان ،باغ سه گوش و بابش که متعلق به دستگاههای حاکمیتی می باشد باید به ظرفیت عمومی واقتصادی تبدیل گردد تا همگان از منافع آن بهره مند شوند.

۲۵.پادگانهای درون شهری نباید به مسکن تبدیل شود شیراز فضای سبز مناسبی مخصوصا در نزدیکی این پادگان‌ها ندارد. بلندمرتبه‌سازی های در حال انجام نیز در دراز مدت مردم را دچار مشکل ترافیک و ازدحام جمعیت خواهد کرد باید شهرداری شیراز این ظرفیت را از دست ندهد وبا خرید و جایگزین پادگانها به سرانه فضاهای سبز شهری افزود.

۲۶. هزاران دانشجو از دانشگاههای شیراز فارغ التحصیل شده اند وصدها انسان برجسته واثر گزار از شیراز تربیت شده اند باید تندیس های از افراد موفق ساخت ودر خیابان های شیراز نصب نمود وسالانه آنها را دعوت کرد واز توان آنها در قالب انجمن های مردم نهاد بهره برد

۲۷. اجرای طرح های مطالعه شده آبخیزداری باید سریعتر در اطراف شهر شیراز و زرقان اجرایی کرد تا خطر آب گرفتگی و سیلاب را مهار کرد.

۲۸. سد تنگ‌سرخ بالا دست پارک دراک مخالفان جدی محیط زیستی دارد که باید نمایندگان با نظارت دقیق علمی کار را به پیش برند همگان باید تابع حرف علمی باشیم.

۲۹. رودخانه خشک شیراز یک ظرفیت است که باید مورد مطالعه قرار بگیرد تا بهره مناسب از این بستر صورت پذیرد.

۳۰. سهم شیراز از موسسات اقتصادی و بانکی کمتر از حق آن است باید مخصوصا دکتر قادری که خود عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز وعضو کمسیون بودجه است با سایر نمایندگان حق فارس را بگیرد.

۳۱. ایجاد شهرک های صنایع مزاحم یکی از ضروریات شهر شیراز است که از اول تا آخر شهر از ورودی کازرون تا خروجی پلیس راه فسا با صدها تعمیرگاه و گاراژ مواجه نباشیم وبقول معروف زشتی زدایی کنیم برخی از ساختمان های متروکه و مغازه ها باید تعیین و‌ تکلیف شود تاچهره شهر زیبا شود.

۳۲. استفاده از ظرفیت های مردمی بخصوص هزاران باز نشسته که متاسفانه شغل دومی هم ندارند می تواند فرصتی باشد تا به کمک مدیریت شهری ومدیریت استان بیاید باید این ظرفیت را حل کنیم چرا که بسیاری از بازنشسته‌های ما بسیار فعال وصاحب تجربه هستند

۳۳. برند سازی در شیراز متاسفانه بخصوص در حوزه خوراکی کمتر صورت پذیرفته فالوده شیراز ،کلوچه ومسقطی، حلوای زرد،آش شیراز وکلم پلو ودهها مورد دیگر نیز می تواند نام شیراز را در جهان پرآواز کند که ما غافل بوده‌ایم‌.

امید آنکه فردایی بهتر برای مردم بساز

بهیار سلیمانی؛ دبیر مجمع فارسی‌های مقیم تهران

/پایان متن/