مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس بر ضرورت برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری با محوریت روایتگری در این استان تأکید کرد و گفت: یکی از سیاست‌های وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اجرای برنامه‌ها و رویدادها با محوریت روایتگری است تا آشناسازی مردم با پیشینه فرهنگیشان در این مرزوبوم افزایش یابد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس، محمد ثابت اقلیدی روز شنبه یکم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در همایش ادبی گلگشت سعدی بابیان اینکه فارس میزبان ۳۷ درصد از آثار تاریخی و گردشگری کشور است، تصریح کرد: تمامی تلاشمان این است که زمینه ای فراهم شود تا مردم بتوانند از تمامی امکاناتی که در حوزه فرهنگ و تمدنی کشور و استان فارس وجود دارد، بهره‌مند شوند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: یکی از موضوعاتی که می‌تواند به ریشه‌های فرهنگی ما بپردازد و خرده فرهنگ‌ها را از عزلت بیرون کشاند برگزاری رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی است که امروز شاهد برگزاری چنین مراسمی هستیم.

او برگزاری چنین رویدادی که به مناسبت فرارسیدن یاد روز و هفته بزرگداشت شاعر نامی شهرمان سعدی شیرازی برپا شده است، مثبت ارزیابی کرد و خواستار تداوم چنین برنامه‌هایی با مشارکت مردم فرهنگ دوست ایران‌زمین شد.

ثابت اقلیدی در بخش دیگری از سخنانش به برخی از ویژگی‌های استاد سخن، شیخ اجل سعدی شیرازی پرداخت و گفت: سعدی علاوه بر اینکه شاعر برجسته و شهیری است در واقع به دلیل علاقه‌ای که به سفر داشته است خود یک گردشگر حرفه‌ای به شمار می‌رفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس افزود: با این که شیخ اجل سعدی به نگارش سفرنامه‌ اقدام نکرده اما در حکایت‌های گلستان و بوستان آثار سفرهای خود را در قالب حکایت‌ها، پند و اندرزها آورده است.

او اظهار کرد: آثار سعدی وقتی مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می‌گیرد در واقع آموزه‌های انسانی را تبیین می‌کنند و بیانگر این است که ما چگونه به بعد اخلاقیات بپردازیم و کمتر در گیر مسائل دنیوی شویم.

همایش ادبی گلگشت سعدی به مناسبت روز و هفته بزرگداشت سعدی با همکاری گروه فرهنگی شاهدان شیراز در تالار فرهنگی آرامگاه سعدی برگزار شد. این همایش با شعرخوانی، سخنرانی‌های ادبی، اجرای موسیقی سنتی، حکایت خوانی و سعدی خوانی همراه بود و مورد استقبال کم نظیر مردم فرهنگ دوست شیراز نیز قرار گرفت.

/پایان متن/