نشست رسانه‌ای هفته ملی سلامت با حضور رئیس و معاونین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و اهالی رسانه با محوریت تبیین عملکردها و دستاوردهای پیشین و همچنین برنامه های آتی این مجموعه بهداشتی و درمانی برگزار شد.

سید وحید حسینی در این رابطه گفت: در شهرستان‌های استان فارس، بیمارستان‌های خوبی احداث شده است و با دو بیمارستان در حال ساخت در داراب و مرودشت، کمبودهای ما در شهرستان‌ها به حداقل می‌رسد. اما در شیراز نگرانی‌های بیشتری داریم، چون اکثر مراکز درمانی ما بیش از ۶۰ سال عمر کرده‌اند و برای امنیت فیزیکی آن‌ها هم نگرانیم.

وی در خصوص چگونگی تامین بودجه برای این امر گفت: در این زمینه، هم رایزنی‌هایی با سازمان برنامه و بودجه انجام شده است و هم تلاش داریم که از طریق تهاتر بتوانیم اقدام موثری انجام دهیم.

به گفته حسینی، امسال در هفته ملی سلامت موضوع محوریِ سلامت خانواده و بهره‌مندی از ابزارهای مختلف برای مردمی‌سازی این امر، آموزش و پرورش، سلامت زمین، سلامت روانی اجتماعی، رسانه و فرهنگ سلامت، جوانی جمعیت، غذای سالم، و همچنین فعالیت‌های بدنی مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه این نشست به بیان مهم‌ترین اولویت‌های مجموعه سلامت استان در برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات اشاره کرد و گفت: موضوع سلامت فراتر از یک رویداد و زمان، بلکه رسالتی جامع بر عهده مجموعه دانشگاه است که باید در تمام ایام سال، به صورت شبانه‌روزی و در ابعاد مختلف دنبال شود.

وی، توسعه اهداف جوانی جمعیت در حیطه سلامت را از جمله مهم‌ترین اهداف دانشگاه علوم پزشکی شیراز برشمرد که به صورت مستمر در حال پیاده‌سازی است.

ارتقای سلامت روانی جامعه، دیگر اولویتی بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز به آن اشاره کرد و ادامه داد: در همین راستا ضمن تلاش برای تقویت راهکارهای مراقبتی در حیطه سلامت روان گروه‌های مختلف جامعه، توسعه تخت‌های بستری بیماران اعصاب و روان در استان و همچنین راه‌اندازی سامانه خودکشی در مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاه با هدف رصد و پیشگیری از موارد خودکشی، انجام شده است.

حسینی همچنین به موضوع آموزش همگانی سلامت اشاره کرد که در شعار امسال هفته ملی سلامت نیز مورد توجه قرار گرفته و با ابزارهای رسانه‌ای و فرهنگ‌سازی در حال انجام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز مدیریت روند شیوع بیماری های غیرواگیر با مشارکت تمامی سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را بخش دیگری ازماموریت های مجموعه سلامت استان عنوان کرد و افزود: همچنین با توجه به ضرورت نیاز به بازسازی زیرساخت‌های آموزشی و درمانی در استان به ویژه در شهر شیراز، این مهم با رایزنی در سطوح بالادستی با هدف راه اندازی دو ابربیمارستان و توسعه دیگر مراکز از جمله پردیس شهید دوران، دنبال می‌شود.

حسینی بهبود معیشت کارکنان در تمامی مدارج و حوزه‌ها را نیز دیگر اولویت مسوولان دانشگاه علوم پزشکی شیراز عنوان کرد که از طریق مجموعه وزارت بهداشت، سازمان برنامه و بودجه و دیگر نهادها پیگیری می‌شود.

همچنین معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز با بیان اینکه مبلغ ریالی تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری ۵۰ درصد افزایش یافته است، افزود: ارزش نسبی خدمات پرستاری به میزان ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته، با افزایش همراه بوده است.

مهرداد شریفی از تلاش برای اصلاح فرمول محاسبه اضافه کاری پرستاران خبر داد و گفت: نشست‌های متعددی در این راستا با مسئولان ارشد دانشگاه، روسا و مدیران بیمارستان‌ها و مراکز درمانی و نمایندگان گروه‌های مختلف پرستاری برگزار شده و در تلاش هستیم تا در روزهای آینده، شیوه‌نامه اصلاح فرمول اضافه کاری پرستاران را به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی ابلاغ کنیم.

وی با نگاهی به مسیر توسعه خدمات حوزه درمان فارس از ابتدای سال جاری تا کنون، مجموعه درمان فارس را شبکه‌ای گسترده شامل ۷۱ بیمارستان با هشت هزار و ۱۹۰ تخت فعال، هزار و ۳۰۰ درمانگاه و موسسه درمانی، هزار و ۶۰۹ مطب متخصص، یک هزار و ۳۰ مطب عمومی و ۵۱۳ دفتر کار عنوان کرد.

شریفی با قدردانی از کادر درمان و بخش‌های پشتیبانی واحدهای زیر مجموعه دانشگاه، اظهار کرد: در سال گذشته، بیمارستان‌های دولتی فارس پذیرای بیش از ۳ میلیون بیمار بوده‌اند و تلاش شده است تا تمامی خدمات موردنیاز این بیماران در سطوح اولیه تا فوق تخصصی به طور کامل به آنان ارائه شود.

وی با اشاره به اعزام ۵۱۳ پزشک فوق تخصص، متخصصص و پزشک عمومی در سال گذشته به مناطق مختلف فارس، این اقدام را تلاشی برای شتاب بخشیدن به فرآیندهای ارائه خدمات درمانی و توزیع عادلانه خدمات درمانی در سطح استان دانست و ادامه داد: در سال گذشته بیش از ۱۴۰ هزار عمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شده است.

انجام ۷۳۹ پیوند عضو، ۱۳۰جراحی کاشت حلزون شنوایی،۳۸۰ پیوند قرنیه،۱۸۰ پیوند مغز استخوان، انجام بیش از ۳۰ میلیون خدمت آزمایشگاهی و بیش از ۱۴۰ هزار مورد ام.آر.ای و ۵۰۰ هزار مورد سی تی اسکن در بیمارستان‌های دولتی زیر مجموعه دانشگاه، از دیگر اقدامات ارایه شده مجموعه های درمانی در سال ۱۴۰۲ بود که معاون درمان دانشگاه به آن اشاره کرد.

شریفی با اعلام اینکه طرح‌های توسعه‌ای مهمی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید، گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها، بیش از ۵۵۰ تخت بیمارستانی به مجموع تخت‌های درمانی استان فارس اضافه شد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه در سال گذشته، بیش از ۱۰ هزار بازدید نظارتی در حوزه‌های مختلف معاونت درمان انجام شده است، گفت: بسیاری از مراکز غیرمجاز به صورت مخفی و زیرزمینی با دخالت در امر سلامت فعالیت می ‌کنند که با نظارت کارشناسان این حوزه و گزارش‌های مردمی، شناسایی می‌شوند.

وی همچنین از تعطیلی بیش از ۱۵۰ مرکز ارائه دهنده خدمات غیرمجاز سلامت در شیراز و شهرستان‌های استان از ابتدای سال جاری تا کنون خبر داد و گفت: دخالت افراد فاقد صلاحیت در امور سلامت، به لحاظ قانونی تخلف و جرم محسوب شده و با افراد خاطی، برابر قانون برخورد می‌شود.

شریفی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند برای طرح شکایت یا ارائه گزارش در زمینه فعالیت مراکز غیرمجاز زیبایی یا آرایشگاه‌های مداخله‌گر در حوزه پزشکی، با شماره تلفن‌های ۱۸۱۹ و ۱۹۰ تماس گرفته و موضوع را با کارشناسان این سامانه‌ها در میان بگذارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه در سال گذشته پروانه بهره‌برداری ۴۱۷ موسسه درمانی در بخش خصوصی از سوی اداره ارزیابی و صدور پروانه‌های این معاونت صادر شده است، گفت: توسعه اشتغال در بخش سلامت، در چارچوب قانون و مقررات و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های بخش خصوصی در مجموعه دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال انجام است.

او توسعه زیرساخت‌ها و تامین تجهیزات پزشکی سرمایه‌ای مختلف در مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را از اهداف مهم دانشگاه در زمینه توزیع عادلانه خدمات سلامت برشمرد و افزود: در سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان تجهیزات پزشکی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی زیر مجموعه دانشگاه تحویل داده شده است.

شریفی با اشاره به فعالیت مرکز پایش مراقبت‌های درمانی دانشگاهMCMC با هدف پیگیری مسائل مردم استان فارس در زمینه خدمات درمانی با شماره تماس ۱۸۱۹، پاسخگویی به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تماس تلفنی مردم به صورت شبانه‌روزی با این مرکز در سال گذشته را نشان دهنده تعامل سازنده و اعتماد مردم به این مرکز عنوان کرد.

همچنین معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست با بیان اینکه سلامت چیزی است که حاکمیت به تنهایی نمی‌تواند آن را تامین کند، گفت: رسانه‌ها در بحث حساس‌سازی جامعه و تغییر نگاه مردم، رسانه‌ها نقش بسزایی دارند.

عباس رضائیان‌زاده افزود: در سالی که گذشت، اتفاقاتی که در غزه افتاد و کودک‌کشی و تخریب بیمارستان‌ها توسط رژیم غاصب، سازمان جهانی بهداشت شعار خود را با محوریت خانواده مطرح کرد تا نگاه سازمان‌های بین‌المللی و تمامی حاکمیت‌ها را به سمت سلامت افراد جلب کند.

وی گفت: ما در دانشگاه علوم پزشکی سه هدف اساسی را دنبال می‌کنیم. یک اینکه ضرورت دسترسی به خدمات با کیفیت و مقرون به صرفه برای هر فرد در هر نقطه‌ای از کشور پررنگ شود. دومین مورد، توجه به نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌هایی است که در حوزه سلامت وجود دارد. ما در بحث حاشیه شهر و گروه‌های آسیب‌پذیر سعی داریم که توجه ویژه‌ای داشته باشیم و از ابتدا شاخص‌های حاشیه شهر را استخراج کردیم. بنابراین زیرساخت‌های حاشیه شهر تقویت شده است و کمبودهایی که از نظر تعداد کارشناسان، نیروها و پزشکان در آن مناطق داشته‌ایم که کمبپد داشتم، تا حدود زیادی برطرف شده است.

رضاییان‌زاده سومین هدف را تقویت بهداشت و افزایش تاب‌آوری نظام سلامت در مقابله با تهدیدات احتمالی عنوان کرد و گفت: یک تهدید بزرگ، کووید ۱۹ بود که آن را پشت سر گذاشتیم اما سیستم باید همیشه امادگی داشته باشد تا بتواند در مقابل تهدیدات، عمل مناسبی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی، هم از نظر تقویت زیرساخت‌های موجود در مراکز خدمات جامع سلامت و هم در حوزه درمان و حوزه بهداشت، به طور دائم مشغول فعالیت است، گفت: در سال ۱۴٠۲ چهل و دو مرکز جدید در سطح محدوده‌ای از استان فارس که مربوط به حوزه علوم پزشکی است را به بهره‌برداری رساندیم.

تکمیل واکسیناسیون سرخک و سرخجه برای ۲۹ هزار کودک غیر ایرانی و ۱۶ کودک ایرانی از اقداماتی است که به گفته رضاییان‌زاده در سال ۱۴۰۲ انجام شده است.

وی همچنین از احداث مراکز تشخیص و درمان سالک در تمامی شهرستان‌های استان خبر داد و گفت: تمام بیماران سالک به صورت رایگان درمان می‌شوند که دلیل آن، شیوع این بیماری در بین اقشار کم برخوردار و آسیب‌پذیر است که در صورت رایگان نبودن، ممکن است از مراجعه به مراکز درمانی سر باز بزنند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی از راه‌اندازی مرکز تشخیص پوکی استخوان در بیمارستان چمران نیز خبر داد و با اشاره به اینکه در سال گذشته تمامی نوآموزان در بدو ورود به مدرسه طرح غربالگری را گذرانده‌اند، گفت: طی سال گذشته مکمل آهن بین دختران دوره متوسطه اول و دوم و بیش از یک میلیون مکمل ویتامین دی هم در مدارس توزیع شده است.

رضاییان‌زاده با بیان اینکه غربال‌گری صد در صدی نوزادان در بدو تولد ادامه دارد و غربالگری شنوایی به‌طور کامل انجام شده است، گفت: تمامی اتباع خارجی که در استان فارس حضور داشتند، در زمینه ابتلا به سل معاینه شدند. حدود ۴٠٠ هزار نفر را ارزیابی کردیم و ۲۷۴ مورد سل فعال پیدا کردیم که مثل ۲۷۴ بمب متحرک در سطح جامعه حضور داشتند اما حالا در حال کنترل و بررسی مداوم هستند.

وی همچنین از مجهز شدن تمامی مراکز روستایی به تجهیزات روز خبر داد و گفت: برای بهورزان مرد مناطق صعب‌العبور، ۱۴٠ موتورسیکلت تهیه شد و همچنین ۱۵ ماشین شاسی بلند نیز در اختیار آنها قرار گرفته است.

رضاییان‌زاده در پایان گفت: ۲۴۴ به‌ورز از طریق آزمون در سه ماهه اول جذب سیستم می‌شوند و با اینها، ما در سال ۱۴٠۳ هیج خانه بهداشت بدون بهورزی نخواهیم داشت.

/پایان متن/

  • منبع خبر : ایسنا