مدیر عامل آزادراه شیراز اصفهان گفت: با توجه به اینکه دستگاه‌های تردد شمار هنوز در آزاد راه نصب نشده امکان ارائه آمار دقیقی از تردد خودرو‌ها وجود ندارد، اما بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد که تاکنون ۴۰ درصد تردد بزرگراه شیراز – اصفهان به آزاد راه منتقل شده است.

رضا محمدیان آزادراه شیراز – اصفهان را به لحاظ فنی یکی از ایمن‌ترین آزادراه‌های کشور دانست و افزود : در این مسیر  ۲۵ پل بزرگ و ۵۹۰ پل کوچک احداث شده که بزرگترین پل در این آزاد راه به نام  پل شهید سلیمانی از شاهکارهای مهندسی است.

وی افزود: روسازی بتنی که به طول ۵۰ کیلومتر در قطعه یک اجرا شده هم یکی از شاهکار‌های مهندسی است که به علت مشکلاتی که نگهداری زمستانی بوجود می آورد به این کار صورت ساخته شده است.
محمدیان ادامه داد: آزادراه شیراز – اصفهان نخستین آزادراه کشور است که قبل از افتتاح، فیبرنوری در آن اجرا شد و در این جاده  زیرساخت فیبرنوری و هوشمند وجود دارد که هم برای دوربین‌های ثبت تخلف، دوربین‌های نظارتی و دوربین‌های عوارضی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و هم مجتمع‌های خدمات رفاهی و سایر خدمات می‌توانند از این زیرساخت استفاده کنند.
مدیر عامل آزادراه شیراز – اصفهان در خصوص ایمنی آزادراه و کاهش تصادفات در این جاده گفت: در ماه‌های اخیر آزادراه شیراز – اصفهان در مقایسه با سایر محور‌های مواصلاتی استان فارس کمترین میزان حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن را داشته است هرچند بابت وقوع چند حادثه رانندگی که علت آن فقدان مباحثی که خارج از حوزه فعالیت و وظایف ما است متاثر هستیم.
به گفته او: در آزادراه شیراز – اصفهان هشت مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی پیش بینی شده که از این تعداد ۲ مجتمع مجهز به جایگاه ثابت سوخت راه اندازی شده و سه جایگاه سیار سوخت هم در این جاده پیش بینی کرده‌ایم.
مدیر عامل آزادراه شیراز – اصفهان ادامه داد: تابلو‌ها و علائم راهنمایی و رانندگی و راهنمای مسیر هم به طور کامل نصب شده و دوربرگردان‌ها هم به میزان کافی و به طور میانگین در فاصله ۲۰ کیلومتری یکدیگر ایجاد شده‌اند.
وی اظهار کرد: همزمان با افتتاح آزادراه، سه گشت حراست آزادراه به طور ۲۴ ساعته در این جاده حضور دارند که از تاسیسات آزادراه حراست می‌کنند و علاوه بر این کار، به خودرو‌هایی هم که دچار سانحه شده‌اند امدادرسانی اولیه انجام می‌دهند.
مدیر عامل آزادراه شیراز – اصفهان با اشاره به استقرار پنج گشت راهداری در این محور افزود: برای پلیس راه، هلال احمر و اورژانس نیز ایستگاه‌های موقت احداث و تجهیز کرده‌ایم تا بتوانند با حضور در این جاده به کاربران جاده‌های خدمات ارائه دهند.
محمدیان درباره زمان تکمیل و بهره برداری از قطعه هفت آزادراه که هم اینک با مختصات بزرگراهی زیر بار ترافیک است گفت: این قطعه را در صورت تامین اعتبار، وزارت راه و شهرسازی تا قبل از نیمه اول سال ۱۴۰۳ تکمیل خواهد کرد.
آزادراه شیراز – اصفهان در ۶ قطعه به طول ۲۱۲ کیلومتر در مسیر شاهراه شمال-جنوب، صبح پنجشنبه ۲۰مهرماه ۱۴۰۲ با حضور رییس‌جمهور افتتاح و اعلام شد با بهره برداری از این طرح، علاوه بر مزیت‌هایی همچون کاهش مصرف سوخت، مسیر شیراز تا استان اصفهان و شهر‌های مرکزی و شمال کشور ۱۳۵ کیلومتر کوتاه‌تر شد.

با آماده شدن و تکمیل همه زیرساخت‌ها و امکانات آزاد راه شیراز – اصفهان، ۶۰ تا ۷۰ درصد تردد خودرو‌ها از بزرگراه شیراز – اصفهان (جاده قدیمی) به این آزاد راه منتقل شود.

/پایان متن/