مدیرعامل شرکت آبفای فارس گفت: سد رودبال که منبع تامین آب ۸ شهر و ۵۰ روستا و در مجموع ۳۲۵ هزار نفر جمعیت بود، به طور کامل خشک شد.

علی جان صادق‌پور مدیرعامل شرکت آبفای فارس در نشست خبری با اصحاب رسانه به میزبانی استانداری فارس برگزار شد، درخصوص آخرین وضعیت شهر بیرم و تنش آبی به وجود آمده در این شهر در هفته اخیر، اظهار کرد: این منطقه از قدیم با کم‌آبی مواجه بوده و اخیرا نیز کمبود نزولات آسمانی موجب تشدید این وضعیت شده است، تا حدی که طی یک هفته گذشته منابع آبی در این منطقه به طور ناگهانی با افت زیادی مواجه شد.

او با اشاره به وجود ۶ حلقه چاه در این منطقه، گفت: یک حلقه چاه از مدار بهره‌برداری کامل خارج شده، ۴ حلقه هم اکنون فعال است و با چالش جدی به وجود آمده آخرین و ششمین حلقه چاه نیز تجهیز و وارد مدار بهره‌برداری شد.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس به اقدامات انجام شده در بیرم اشاره و تصریح کرد: به محض اطلاع از این اتفاق شرکت آبفای فارس با دستور استاندار و در کمتر از ۴۸ ساعت با تجهیز و آماده‌سازی یک حلقه چاه که قبلا حفر شده بود و یک چاه کشاورزی و استفاده از ۶ تانکر آبرسانی سیار وضعیت را به حالت عادی برگرداند و هم اکنون وضعیت آبی در بیرم پایدار است.

صادق پور از جلسه روز دوشنبه خود با وزیر نیرو به منظور رفع اساسی مشکل آب خبر داد و گفت: استفاده از خط انتقال آب خلیج فارس به اصفهان و شمال استان فارس برای مصارف صنعتی مقرر شده است، اما قبل از اتمام و تکمیل طرح، باید یک خط لوله از راه چک چک تا منطقه پاقلات و از آنجا به بیرم هدایت شود، زیرا گزینه نهایی و بلندمدت برای پایداری آب در بیرم است.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس بیان کرد: با تکمیل انتقال آب خلیج فارس دیگر مناطق شرق و جنوب فارس نیز از آن بهره‌مند خواهند شد.

او در مورد دیگر اقدامات این سازمان برای مقابله با خشکسالی و تداوم آن گفت: فعالیت بسیار زیادی در این رابطه صورت گرفت که تجهیز و کف شکنی ۲۷۶ حلقه چاه در دو سال گذشته از جمله این اقدامات بود.

مدیرعامل شرکت آبفا فارس همچنین با اشاره به خشک شدن کامل سد رودبال داراب که منبع تامین آب ۸ شهر و ۵۰ روستا و درمجموع ۳۲۵ هزار جمعیت بود، افزود: همکاری و هماهنگی با دیگر دستگاه‌ها در تامین آب باعث شد که وضعیت کنونی این مناطق بهتر از سابق باشد.

کاهش ۸۰ درصدی بارش‌ها نسبت به پارسال

صادق‌پور با بیان اینکه عمده منابع آب‌های استان فارس آب‌های زیرزمینی است، گفت: بارندگی امسال استان ۸۰ درصد نسبت به پارسال و ۷۰ درصد نسبت به ۳۰ سال گذشته کاهش یافته؛ به عبارتی در مجموع ۱۱ هزار لیتر در ثانیه منابع آبی کاهش پیدا کرده و همچنین به لحاظ کیفیت، شوری آن افزایش پیدا کرده است.

او افزود: امسال در برخی از مناطق فارس با کاهش ۱۰۰ درصدی بارندگی مواجه بودیم و در برخی از مناطق در جنوب و شرق استان اصلا بارندگی نداشتیم.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس در بخشی دیگر از سخنان در مورد انشعابات و بازسازی شبکه در ۹ ماهه اول امسال اینگونه گفت: در مدت مذکور ۹ هزار انشعاب غیرمجاز شناسایی و قطع شد که این حاصل افزایش نظارت‌هاست. در همین حال ۵۰ هزار انشعاب جدید مجهز شده و در حال انجام است.

صادق‌پور درخصوص مسکن ملی نیز گفت: ما به وظایف ذاتی خود تا این لحظه برای تمام واحد‌های ساخته شده عمل کردیم و حداقل آب مورد نیاز برای ۱۸ هزار واحد در ۱۷ شهر استان فراهم شده است.

فعلا برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب نداریم

صادق پور اضافه کرد: سختی تابستان قابل پیش بینی نیست، اما با توجه به شرایط فعلی و کاهش نزولات آسمانی، مناطق آسیب‌پذیر در فارس که شامل ۴۸ شهر و ۹۶۰ روستاست، شناسایی شده است.

این مسئول در آبفای فارس ادامه داد: برای جیره‌بندی تا این لحظه برنامه‌ای وجود ندارد و این گزینه مطرح نبوده، زیرا تجربه ثابت کرده این مسئله مشکل بی‌آبی را حل نمی‌کند و اتفاقاً باعث هدر رفت آب می‌شود، در مجموع جیره بندی آب شرایط و الزامات خاصی دارد.

او با بیان اینکه در شاخص‌های آبرسانی به لحاظ بین المللی در حد قابل قبول و بالایی هستیم، گفت: در مجموع ۹۹/۸ درصد جمعیت شهری و بیش از ۸۶ درصد جمعیت روستایی در استان فارس از آب بهداشتی و سالم بهره‌مند هستند.

مدیرعامل شرکت آبفای فارس با بیان اینکه طی ۲ سال گذشته بیش از ۲۰۰ طرح آب و فاضلاب با اعتبار ۴ هزار میلیارد تومان افتتاح شده و سطح خدمات ارتقا پیدا کرده است، یادآور شد: در دهه فجر امسال ۷۱ طرح با اعتبار ۵۷۰ میلیارد تومان آماده افتتاح و بهره‌برداری در ۳۱ شهر و ۲۲۶ روستای استان است که بزودی شاهد اجرایی شدن آن‌ها هستیم.

/پایان متن/