سيدمحی‌الدین حسینی‌ارسنجانی، روزنامه‌نگار و دبیر سرویس فرهنگی عصر کار در یادداشتی با بیان اینکه فرآیند برگزاری انتخابات بایستی بر مبنای اخلاق و قانون و با نظارت متولیان اجرایی باشد خواستار حفظ سلامت و پرهیز از ایجاد حواشی در روند این همه‌پرسی عمومی شد.

این فعال رسانه نوشت:

بد اخلاقی‌های انتخاباتی و کمک دادن به ترویج شایعات و دامن زدن به اختلافات، رواج تقلب و دروغ و خدعه از ناحیه هرکسی چه کاندیداها و چه هواداران آنان، ناپسند و مذموم است و دور شدن از دایره عقل و نزدیک شدن به حریم اموری غیرانسانی در عرصه انتخابات و بردن آبروی انسان‌ها به بهای رسیدن به مطامع ناچیز دنیای دو روزه جز از ناحیه افراد بی‌تقوا و بی‌اعتقاد به معاد و روز جزا نبوده و نیست. خروج از مدار شرف و جوانمردی برای تخریب چهره رقبای انتخاباتی و تلاش نامعقول و غیرمتعارف در جهت تحقیر و برچسب‌زنی به کاندیداهای مختلف تنها کار و شیوه انسان‌های حقیر و شکست خورده در زندگی فردی و اجتماعیشان است. اینکه برخی از کاندیداهای مطرح و غیرمطرح در انتخابات‌های آتی مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری با چشم‌پوشی از مدار قانون و تقوی و اخلاق به برخی هواداران برای انجام بعضی رفتارهای خلاف شئون انسانی علیه رقبای احتمالی چراغ سبز نشان داده و می‌دهند را نباید از نظر دور داشت و به آن نیندیشید. افکار عمومی خوب می‌دانند که برخی ردصلاحیت‌شدگان با ارائه ادله مثبت و مستند برای احراز صلاحیت خود تلاش کرده و می‌کنند و معمولا این تلاشهایشان هم به جایی میرسد و نتیجه می‌گیرند آنوقت آنان که بی هیچ صبر و حوصله‌ای پیش‌داوری کرده و مرتب به کار تخریب این و آن می‌پردازند، می‌مانند و یک عده عجول و جهول که به سرعت و شتابزده با زیر پای گذاشتن اخلاقیات از تخریب چهره برخی کاندیداهای دیگر پشیمان و ناراحت می‌شوند و مدتی بعد می‌فهمند که چه خطای بزرگی مرتکب شده‌اند.

انتخابات‌ها مقوله‌ای بسیار مهم و البته پیچیده و ناشناخته و نیازمند بازنگری در روند تاییدیه کاندیداها و بررسی صلاحیت‌ها و چگونگی برگزاری این آزمون مهم و سرنوشت‌ساز است اما آنچه که در این میان مهم است حفظ آبرو و رعایت حرمت و تکریم و منزلت اجتماعی افرادیست که کاندیدا شده‌اند. آنانی که در دوران مدیریت‌هایشان آبرویی جمع کرده و افرادی را در کنار خود نگاه داشته‌اند بنابراین روا نیست ما بدون تحقیق و با نوعی شک و تردید درباره افرادی از کاندیداهای آتی مجلس سخن گوییم در حالی که شناخت دقیق و کاملی هم از آنان نداریم و فقط برابر حدسیات ذهنی و گمانه‌زنی‌های نزدیک به گناه، خود را در نوع نادرست اظهارنظرهایمان مدیون این و آن نکنیم. نباید در عرصه فعالیت‌های انتخاباتی به راه کج رفته، دلی را بیازاریم که بعدها خود نیز دل آزرده می‌شویم. چه زیبا گفته است شاعر پارسی‌گوی:

بهوش باش دلی را به سهو نخراشی

به ناخنی که توانی گره‌گشایی کرد

 

سخن از بدی و عیب و ایرادات و اشکالات و نواقص فردی این و آن گفتن آسان است اما هنر نیست و ارزش معنوی و دنیوی و اخروی خود را ضایع کردن است بنایراین باید تا حد ممکن در گفتگوهای افراد مغرض و بیماردلی که هدفشان جز بدنامی و بی آبرو کردن و تهمت و افترا زدن به این و آن نیست یا نباید وارد شد و یا باید با سکوت، با چنین افراد و عدم حضور در چنین محافل و یا مقابله با سخنان ناحق چنین افرادی را پیشه کار و راه خود کرد. امید آنکه وزارت کشور و دستگاه قضایی، شورای نگهبان و نهادهای نظارتی، هیات‌های اجرایی و نظارت بر انتخابات و معتمدین شهرها و مناطق کشور با هشدار به کاندیداهایی که خود و هوادارانشان برای رسیدن به اهداف سیاسی و انتخاباتیشان حاضر به انجام هر کار و هر رفتار و هر نوع سخن کذب و ناروایی هستند را از اینگونه اعمال منع نمایند تا باعث تشدید اختلافات فردی و اجتماعی و بروز شایعات نادرست و گرم شدن بازار دروغ و تهمت در جامعه و نومیدی در کشور نشوند و سلامت انتخابات را دچار خدشه ننمایند. چراغ سبز نشان دادن آن دسته از کاندیداهای فاقد اخلاق انتخاباتی به افراد بادمجان دورقابچین‌ها و خرابکاران اطرافشان، نشان از ماهیت درون افرادیست که برای رسیدن به مطامع دنیوی و منافع ناچیز شغلی‌شان حاضرند انسانیت را لگدمال و ارزش‌ها را بی‌ارزش کنند! بنابراین رواست تا با تاسی از اخلاق اولیای دین و بزرگان ملی و جوانمردان وطن از عهد باستان تا به امروز تا حد ممکن مانع از انتخاباتی ناسالم شویم و همه همت و تلاش خود را بر اجرای انتخاباتی بی‌حاشیه و خارج از شبهه داشته باشیم تا به این نحو مانع رسیدن دشمنانمان به اهداف پلید و نادرستشان گردیم. عقلای بوم و معتمدین محلات، دلسوزان نظام و نزدیکان به کاندیداها باید با رعایت اخلاق انتخابات و در نظر گرفتن مصالح کشور تمام وجهه همت خود را بر اجرای انتخاباتی سالم بگذارند و از ورود یا پرداختن به حواشی غیرضروری از هم اکنون تا بعد از انتخابات بپرهیزند.

/پایان متن/