جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در مناطق جنوبی کشور با محوریت فارس پهناور یکی از راهبردهای کلان کشور در تقویت تولید ملی و توسعه اشتغال مولد در تمامی اسناد حاکمیتی و برنامه‌های توسعه‌ای تدبیر شده است که مسیر مقدس کارآفرینی برای پیشرفت و ترقی به قله‌های افتخار ایران سربلند اسلام را هموارتر خواهد کرد؛ این مهم، بار سنگینی بر دوش نمایندگان عالی دولت، مجلس و دستگاه قضایی فارس است تا کارنامه عملکردی موفق ایران قوی را در این جغرافیای سیاسی به ملت ایران ارائه نمایند ...


مقوله سرمایه‌گذاری در هر کشوری یکی از سیاست‌ها و راهبردهای مشخص در توسعه همه‌جانبه تعریف شده که بسته به موقعیت جغرافیایی مناطق و شرایط حاکم مورد توجه دولت‌ها و استقبال ملت‌ها قرار گرفته‌اند. ایران نیز در این فرآیند حرکت‌هایی را از یک قرن اخیر آغاز کرده که هنوز تا رسیدن به معیارها و دستاوردهای مورد انتظار در زمینه جذب سرمایه‌ فاصله قابل توجهی دارد.

دولت‌های متعددی در ایران بر اساس قوانین و مقررات موجود اهتمام به جذب سرمایه و حمایت از سرمایه‌گذاران داشته و دارند تا چرخ تولید و فعالیت‌های مختلف در حوزه خدمات فعال باشد اما هر زمان که وضعیت سرمایه‌گذاری در کشور بررسی می‌شود با نقدهای گسترده مواجه خواهیم شد که اگر توجهی به رفع آن‌ها شده بود اکنون ایران بهشت سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی معرفی میشد و کشور بر مدار توسعه و مسیر پیشرفت قرار داشت.

فارس پهناور، فارس متمدن و فارس تاریخ‌ساز با نقش محوری که می‌تواند در توسعه جنوب ایران داشته باشد در گذشته و امروز موفقیت‌هایی بزرگ در حوزه صنایع و تولید داشته و دارد اما‌با نگاهی اجمالی به ظرفیت‌های این سرزمين تحول‌خواه متوجه فرصت‌های ارزشمندی خواهیم شد که برخی نیز بکارگیری و برخی هم از دست رفته باید اعلام کرد اما راه جبران در این فرآیند توسعه‌مبنا فراهم است.

با شروع دولت سیزدهم به فراخور زمان پس از معرفی کابینه دولت و گرفتن رای اعتماد وزرا نوبت به چینش استانداران کشور به عنوان مجریان و نمایندگان عالی دولت در استان‌ها رسید و در فارس پس از رایزنی‌های متعدد و جلسات مختلف مربوط به نحوه‌ انتخاب و انتصاب مقام عالی دولت نیز محمدهادی ایمانیه که به دلیل تنگ‌نظری‌ها از سکانداری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بازمانده بود به عنوان اولین استاندار دولت سیزدهم در فارس منصوب شد. وی در جلسه تودیع و معارفه به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر ضرورت بودن فارس در تمامی عرصه‌ها بر قله‌های افتخار و ترقی تاکید داشت و سرمایه‌گذاری، گردشگری سلامت و همچنین توسعه صنعت و کشاورزی را بخشی از محورهای اصلی دولت در راستای پیشرفت این استان پهناور، تبیین و معرفی کرد.

فارس در قله یا فارس به سمت قله یک آرمان تحول‌خواهی مردمان این دیار پس از سفر مقام معظم رهبری در سال ۸۷ تا به هم‌اکنون و آتی قرار دارد و نماینده عالی دولت در همان ابتدای روزهای کاری خود، محور و اولویت مدیران دستگاه‌های اجرایی قرار دارد تا استان و منطقه جنوب ایران از این رهگذر به اهداف مدنظر شاخص‌های توسعه‌ای در زمینه تولید و اشتغال نیز دست پیدا نماید.

فرآیند جذب سرمایه، تعریف خاص خود را دارد و دامنه آن از ایجاد واحدهای تولیدی و خدمات جدید تا توسعه طرح‌های موجود و یا مشارکت در طرح‌ها و پروژه‌ها گسترده می‌شود و این روند همواره با چالش‌هایی متعدد از ضعف‌های مدیریتی و قوانین و مقررات موجود در کشور آغاز می‌شود و تا کمبود اعتبارات و تسهیلات مشارکتی و حمایتی و همچنین بروکراسی اداری و بعضا فساد اداری چون امضاهای طلایی با موفقیت یا ناکامی نیز خاتمه پیدا می‌کند.

بررسی آمارها نشان خواهد داد که سرمایه‌گذاری بر اساس شاخص‌ها تا چه میزان رشد و به چه علت با کاهش حجمی در جذب سرمایه مواجه می‌شوند اما متأسفانه هنوز یک مرجع رسمی تخصصی که بتواند به صورت دقیق و با جزئیات کامل نسبت به وضعیت سرمایه‌گذاری در ایران و رصد سرمایه‌گذاران به عموم اعم از مدیران و فعالان اقتصادی تا رسانه‌ها و منتقدان نیز آگاهی بدهد، وجود ندارد.

هرچند قوای سه‌گانه اعم از مجلس و دولت و دستگاه قضا نسبت به حمایت از تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران اهتمام جدی دارند و دستاوردهای مطلوبی را به ویژه از سوی قوه قضائیه به دلیل ثبات بیشتر مدیریتی در این مجموعه شاهد آن هستیم اما ضعف عملکردی مجریان قانون و قوانین دست‌و‌پاگیر بیش از آنکه مشوق و تسهیل‌گر باشد متأسفانه باعث فرار سرمایه‌ها شده‌اند و بهشت را به دوزخ تبدیل نموده که نتیجه پسرفت به جای پیشرفت است.

فارس با پیشینه‌ای به درازای تاریخ که با وسعت و تنوع اقلیمی و فرهنگی دارای شرایط متفاوتی نسبت به سایر استان‌ها در جنوب ایران دارد علاوه بر ظرفیت‌های فراوان و شرایط مناسب سرمایه‌گذاری که به صورت بومی یا مصنوع‌ساخت فراهم کرده است همواره در کانون توجهات مقامات ارشد ملی و منطقه‌ای قرار داشته اما به دلیل نبود سند جامع سرمایه‌گذاری با هدف توسعه جنوب ایران و کم‌توجهی دولت مرکزی و از همه مهم‌تر ضعف‌های مدیریتی به دلیل نبود شفافیت و عدم نظارت و پایش فرآیند سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه تاکنون در دستیابی به آرمان بر قله بودن ناکام مانده است. روایت تلخ و شیرین تجربی که می‌تواند چراغ راهنمایی برای مسئولان و متولیان امروز جامعه باشد‌.

اهالی فارس همگی بر تقوا و تعهد محمدهادی ایمانیه، استاندار کنونی فارس تاکید جدی و اذعان دارند که اهتمام وی و برخی از تیم مدیریتی همراه که با اولویت سرمایه‌گذاری در تولید و اشتغال این بوم از جغرافیای سیاسی ایران، پایه‌ریزی و مبنای فعالیت‌ها قرار گرفته است به دلیل عدم‌هماهنگی و همکاری برخی از معاونین و کارشناسان مسئول در دستگاه‌های اجرایی زمینه‌ساز ضعف‌هایی اساسی بوده که ممکن است در تشکیل کارنامه عملکردی دولت سیزدهم در زمینه امور سرمایه‌گذاری نیز چالش‌برانگیز شود.

شرایط سرمایه‌گذاری نیازمند زیرساخت‌های عمرانی و خدماتی مناسب، دانش فنی و منابع انسانی توانمند، زمین، تسهیلات مشارکتی و حمایتی، منابع انرژی، قوانین شتاب‌دهنده و حمایتی، بسته‌های تشویقی و مشوق‌های دولتی و بسیاری از ملزومات دیگر است تا سرمایه‌داران و صاحبان فکر در این مسیر مقدس اقدام نمایند؛ فارس در صنعت، معادن، گردشگری، کشاورزی، نفت و پتروشیمی، انرژی و بسیاری از حوزه‌ها دارای ظرفیت جذب سرمایه است که باید دید استاندار در این دولت توانایی ایجاد تحول و سال‌های طلایی سرمایه‌گذاری در فارس را دارد؟!

یادداشت: سعید زحمت‌کشان؛ عصر کار

/پایان متن/