بهیار سلیمانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و فعال حوزه آب و طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در یک یادداشت علمی با تاکید بر اهمیت فرهنگ عمومی از تشکیل کارگروه‌های استانی در تمامی مناطق کشور با هدف صیانت و توسعه منابع آب و خاک اشاره کرد و این فرآیند را در راستای حفاظت و بهره‌برداری مناسب از منابع‌طبیعی و محیط‌زیست ایران معرفی کرد.

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار، در متن کامل این یادداشت آمده است:
.
با این روشی که بشر در پیش گرفته است؛ دیری نخواهد پایید، که آب و خاک از بین خواهد رفت و کره آبی رنگ، تغییر شکل خواهد داد، مگر آنکه بشر چاره‌اندیشی کند. ما ایرانیان از دیرباز آب و خاک را محترم می‌داشتیم و آثاری چون کاریز یا همان قنات با سابقه‌ای به دیرپایی تمدن پارسی و سیستم آبرسانی تخت جمشید و ده‌ها آثار تاریخی در حوزه آب گویای این سابقه قابل دفاع است. ما در ۶۰ سال اخیر به کمک تکنولوژی‌های نوین تهاجمی غارتگرانه در اثر بی‌تدبیری به این نعمت‌های غیر قابل جایگزین کرده‌ایم. هر چند در این چند دهه اخیر همیشه دلسوزانی ما را از این غارت منابع بر حذر داشته‌اند و راه‌های علمی را بیان کرده اند که در راس این اندیشمندان آقای دکتر سید آهنگ کوثر است که با طرح ماندگار آبخوانداری در گربایگان فسا در استان فارس الگوی عملی راهکار درست را نشان داده است. تلاش‌هایی نیز در این مدت از سوی مردم و مسئولین در راستای تفکر حفظ آب و خاک، منابع طبیعی و محیط‌زیست صورت گرفته است، که باید گسترش یابد و به فرهنگ عمومی تبدیل گردد.
در استان فارس از دو سال قبل بر آن شدیم با تدبیر استاندار محترم فارس کارگروهی در حوزه آبخیز تشکیل دهیم تا همه جانبه بنگریم و با بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های مردمی و دولتی گذشته‌ها و ندانم کاری‌ها را بهبود بخشیم و در این داستان کشور را نیز با خود همراه کردیم. امروز وزارت کشور به عنوان نهاد حاکمیتی کارگروه‌های مدیریت جامع حوزه آبخیز را در سراسر کشور تشکیل داده است و نهادهای مردمی نیز از جمله مجمع خیرین آب استان با ما هم داستان شده اند. صدا و سیما فارس اعلام آمادگی کرده است، که در این کار مهم ما را یاری نماید، ما بر آنیم که کتابی صوتی و تصویری در حوزه آب و خاک با یکصد عنوان تدوین نماییم.
لذا دست نیاز خود را به سمت همه نخبگان علمی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دراز می‌نماییم و از آنان می‌خواهیم، که ما را در این امر بزرگ یاری رسانند. کمیته علمی ما به مسئولیت آقای دکتر مسعود نجابت با آدرس ایمیل masnejabat@gmail.com آماده پذیرش یاری همه عزیزان و دلسوزان سرزمین در سراسر کشور است. نگارنده تجربه گرانسنگی از عرصه هم اندیشی در ایران دارد. از ده سال پیش بود که به یاری شما و همدلی مجموعه نخبگان، دلسوزان بخش دولتی را با خود همراه کرده و بافت‌های تاریخی را تاریخ‌ساز کردیم و امروز با افتخار اعلام می شود، که بیست و پنج هزار نقطه اقامتی در این رنگین کمان بی نظیر ایران عزیز داریم و همه اقوام ایرانی با مهربانی سفره دوستی و مهر را در بومگردی‌ها و بافت‌های تاریخی آراسته و میزبان هممیهنان خویش هستند. از آن رهاورد کتاب «ایرانِ من» را منتشر کردم و این بار کتاب تصویری، صوتی و آموزشی آبخیز ایران را با شما تدوین خواهم کرد.
این صد عنوان پیشنهاد کمیته علمی ماست شما هم خوراک تهیه کلیپ‌ها را به ما بدهید، هم سوژه های جدید بخصوص آثار نیاکان مان را به ما ارزانی دارید ما فرزندان ایران کهن هستیم، هفت هزار سال تاریخ داریم ایران را صدبار باز هم خواهیم ساخت ما پیوسته از خاک بلند شده‌ایم و این بار با حفظ خاک، آب را هم زنده خواهیم کرد.
بهیار سلیمانی- نویسنده کتاب ایران من و نماینده پیشین مردم فسا در مجلس شورای اسلامی
/پایان متن/