اجرایی شدن پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری فارس در سفر دوم ریاست‌جمهوری و هیات دولت نیازمند تصویب و تخصیص اعتبارات ملی است.

مختار یوسفی، دستیار ویژه استاندار فارس در امور آبخیزداری و آبخوان‌داری در گفت‌وگو با خبرنگار عصر کار با تاکید بر اینکه راهکارهای برون‌رفت از مشکلات ناشی از بحران آب و خشکسالی‌های اخیر باید اجرایی بشود، مطرح کرد: استان فارس درگیر یکی از بزرگترین بحران‌های زیست محیطی در کشور به دلیل روند شدید تخلیه سفره­های آب زیرزمینی است.

وی با اعلام این خبر که فرونشست دشت‌های مهم کشاورزی استان بالاترین رکورد را در میان دشت‌های کشور داراست، ادامه داد: اگر روند کنونی تداوم پیدا کند به مرحله غیرقابل بازگشت می‌رسیم که متاسفانه باید شاهد بروز تنش­های گسترده اجتماعی و اقتصادی باشیم.

وی در راستای حل همین مسئله نسبت به تشکیل گروه جهادی آبخیزداری و آبخوان‌داری در فارس خبر داد و گفت: با درک چنین رهیافت و پیامدهایی، کارگروه جهادی آبخیزداری و آبخوانداری در استان فارس با همت و پیگیری ویژه استاندار محترم از یک سال پیش شکل گرفته تا با مهار سیلاب‌ها و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی مفهوم آبخوانداری را با ابعاد گسترده دنبال کرده و سرعت ببخشد.

یوسفی اضافه کرد: تمام فرمانداران، مسوولان دستگاه‌های مرتبط، خیرین آب و فعالان اقتصادی در این فرآیند همکاری کرده و مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی هدایت فنی این حرکت را برعهده داشته است.

دستیار ویژه استاندار در امور آب با بیان اینکه تاکنون در ۵ نقطه از مناطق محروم استان پروژه های اجرایی این حوزه آغاز شده است، افزود: از سویی با تشکیل یک کمیته تخصصی با دستور استاندار مجموعه پروژه­های آماده اجرا مطالعه شده توسط دستگاه‌های ذیربط اولویت‌بندی شده و برای سفر دوم ریاست‌جمهوری و هیات دولت به فارس آماده شده است.

وی در رابطه با اهمیت تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی اشاره کرد و گفت: در مجموع ۱۴۰ منطقه با پراکنش مناسب در تمام شهرستان‌ها که شامل ۲۴۵ پروژه است، جمع بندی شده که با اجرای آن‌ها بیشتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب سیل نیز استحصال شده و به مصرف تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی خواهد رسید.

این کارشناس حوزه آب خواستار توجه ویژه دولت سیزدهم به تصویب این مهم شد و گفت: بودجه این فعالیت بالغ ۵/۳ همت برآورد شده که انتظار می رود در این سفر مصوب گردد.

یوسفی در پایان با تاکید بر اینکه اجرای موفق این الگوی مدیریتی در حوزه آب می‌تواند الگویی مناسب برای سایر مناطق کشور باشد، خاطرنشان کرد: اجرایی شدن این موضوع با اعتبارات مناسب شروع یک حرکت بزرگ است که می‌تواند راهکاری اساسی برای جلوگیری از بحرانی شدن بیشتر وضعیت منابع آبی فارس باشد که هستی و معیشت مردمان این استان را نشانه گرفته است و اگر درست و در موعد زمانی مناسب اجرا شود، الگویی برای سایر استان‌های درگیر در مسائل بحران آب خواهد بود.

/پایان متن/