با هدف حمایت از تولیدات بخش کشاورزی و محصولات زراعی و باغی فارس، تعاون روستایی اقدام به خرید بیش از ۵۰ هزار تُن محصول گوجه‌ فرنگی، انگور و لیموی مازاد در مُرداد و شهریور سال جاری کرد.

تولید مازاد لیموترش و گوجه‌فرنگی در ماه‌های اخیر موجب فراهم شدن شرایطی برای قیمت‌شکنی این محصولات و نگرانی کشاورزان شد؛ از این رو بسیاری از کشاورزان که نگران به حداقل رسیدن درآمدشان به دلیل افزایش عرضه و کاهش قیمت‌ها بودند چشم امید به حمایت‌های دولت دوختند.

این در حالیست که بسیاری از کشورهای توسعه یافته در جهان در چنین شرایطی و با توجه به ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بخش کشاورزی، سیاست‌های خاص و ویژه‌ای را برای حمایت از این بخش اعمال می‌کنند.

ایجاد سامانه‌های تولید محصولات کشاورزی و دسترسی سریع‌تر، آسان‌تر و ایمن‌تر به بازارهای داخلی و خارجی از مهمترین اقدامات برای حمایت از کشاورزان در این کشورهاست که در قالب برنامه جامع مشارکت کشاورزی اجرا می‌شود.

ایران نیز از این قاعده کلی مستثنی نیست و متولیان وزارت جهاد کشاورزی در کشور ایران نیز مانند سایر نقاط جهان، سیاست‌های حمایتی برای کشاورزان دارد و سالانه در ردیف‌های بودجه، منابعی را برای خریدهای حمایتی در نظر می‌گیرد.

به گفته سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی بابت خرید توافقی محصولات کشاورزی از طریق سازمان برنامه و بودجه حدود ۶۹۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده تا با منابع بانکی تلفیق شده و رقمی چند برابری برای ایجاد تعادل در بازار محصولات کشاورزی فراهم شود.

بدین ترتیب وزارت جهاد کشاورزی تمام تلاش خود را به کار گرفت تا با بهره‌گیری از روش‌های مختلف بازار محصولات کشاورزی را به وضعیت متعادل بازگرداند.

بخشی از این اقدام در استان‌های مختلف توسط تعاون روستایی نیز دنبال و پیگیری می‌شود.

در حقیقت یکی از اولویت‌های تعاون روستایی استان فارس در چنین شرایطی که کشاورزان با مشکلات عدیده‌ای برای فروش محصولاتشان روبه رو هستند خرید برخی از محصولات زراعی و باغی به صورت توافقی است.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس در این باره گفت: به منظور حمایت از تولیدات بخش کشاورزی فارس و خرید حمایتی محصولات زراعی و باغی استان، بیش از ۵۰ هزار تُن محصولات گوجه‌فرنگی، انگور و لیموی مازاد در مُرداد و شهریورماه سال جاری توسط سازمان خریداری شد.

سیدکاظم موسوی ادامه داد: افزون بر خرید محصولات مازاد کشاورزان، مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی در سطح شهر شیراز در اختیار باغداران و کشاورزان استان قرار داده شد تا به طور مستقیم محصولات باغی خود را عرضه کنند.

وی افزود: سیاست حمایت از تولید بخش کشاورزی از اولویت‌های سازمان تعاون روستایی بوده و سایر محصولات از قبیل خرما پنبه و لیمو در دستور کار سازمان است.

مدیر سازمان تعاون روستایی فارس اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۱۰۰ هزارتن محصولات مازاد کشاورزان بصورت توافقی خریداری شود.

بدون شک خرید توافقی محصولات کشاورزی آن هم در شرایطی که کشاورزان با مشکلات بسیاری برای فروش محصول خود مواجه هستند راهکاری مؤثر به منظور افزایش کیفیت محصولات تولیدی و حمایت از تولیدکننده بخش کشاورزی و مصرف کننده به شمار می‌رود؛ خرید توافقی و تضمینی محصولات تولیدی همچنین می‌تواند عاملی برای حذف واسطه‌ها و دلالان و برگشت سود واسطه‌گری به خود کشاورزان و خریداران باشد.

/پایان متن/

  • منبع خبر : خبرگزاری ایرنا در فارس