حفظ منابع آب و خاک و بکارگیری این ظرفیت طبیعی در فرآیند تولید محصولات کشاورزی همواره مورد توجه بسیاری از کشورها و تولیدکنندگان فعال است که در مناسبات توسعه‌ای امروز جهان این موضوع مورد تجدیدنظر و تجدیدرویه ملل در حال توسعه و کشاورزان پیشرو با هدف تولید ایمن و سالم در دو بعد کمی و کیفی قرار گرفته است.

کرامت‌الله خنشا، مدیرعامل کارخانه تولیدی کود زرین‌دشت در یک نشست اختصاصی با عصر در رابطه با اهمیت امنیت غذایی در کشور با تاکید بر اینکه تولیدات محصولات کشاورزی باید بر مبنای نیاز مصرف‌کنندگان باشد، مطرح کرد: امنیت غذایی یکی از اولویت‌های هر کشور و منطقه جغرافیایی محسوب می‌شود که کمیت و کیفیت آن در زندگی ما تاثیر قابل توجهی دارد.

وی با اشاره به موضوع تولید و کشت محصولات زراعی و باغی و همچنین گلخانه‌ای، ادامه داد: تولیدات ما باید هدفمند و بر اساس مولفه‌ها و ملاحظات بخش کشاورزی باشد تا در نهایت محصولات سالم و باکیفیت و با قیمت مناسب به دست مصرف‌کنندگان برسد.

خنشا از ضرورت تقویت منابع تولید نظیر خاک مورد استفاده در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: کودها به عنوان یک محصول تقویتی با هدف حفظ و ارتقاء کیفیت خاک بکارگیری می‌شود که می‌تواند در افزایش راندمان تولید هم در بحث کمی و هم کیفی نیز موثر باشد.

این مدیر واحد تولیدی که در شهرستان زرین‌دشت از شهرستان‌های شرقی استان فارس اقدام با تولید کودهای کمپوست غنی شده می‌کند در رابطه با فرآیند و اهداف ارائه محصولات توضیح داد: مواد اولیه این محصول غنی شده از حاصل ترکیب کودهای مرغ گوشتی، گاو و گوسفند با استفاده از فرمول‌های خاص تامین می‌شود که به روش‌های هوازی و بکارگیری ظرفیت علمی اساتید دانشگاه شیراز و دستیافته‌های پژوهشی متخصصان جهت ساخت ماده‌ای در قالب پلت قابل جذب برای گیاه تولید می‌شود.

وی راه‌اندازی خط تولید کارخانه را یکی از دستاوردهای موفق ارتباط صنعت و دانشگاه معرفی کرد و ادامه داد: این کارخانه در مساحت تقریبی ۳ هکتار با سرمایه‌گذاری ۸۰میلیارد تومان به ارزش روز پروژه در یک شیفت کاری در هر ساعت ۸ تا ۱۰ محصولات غنی شده کود کمپوست تولید می‌کند که تمامی فرآیند تولید در آن به دلیل کاهش خطاهای انسانی به صورت سیستم اتوماتیک و با فرمول‌های اختصاصی فعال است.

این توليدکننده با بیان اینکه تولید محصولات سالم و ارگانیک جهت عرضه به مصرف‌کنندگان باید به صورت یک فرهنگ عمومی تبیین شود، گفت: با استفاده کودهای طبیعی در مقابل کودهای شیمیایی که عمدتا باعث بیماری‌های مختلف از جمله سرطان می‌شود و در استاندارهای جهانی هم هیچ جایگاهی ندارد علاوه بر افزایش راندمان محسوس و قابل توجه تناژ تولید به دلیل ماندگاری آن در زمین و تقویت خاک نیز در جلوگیری از تنش‌های محیطی و همچنین ایجاد مقاومت و کاهش عوامل تأثیرگذار نظیر قارچ، علف‌های هرز، حشرات که زمینه‌ساز بکاربردن سموم کشاورزی می‌شود نیز موثر است و باعث افزایش ایمنی و سلامت محصولات تولیدی در راستای سیاست‌های امنیت غذایی خواهد شد.

این فعال اقتصادی با تصریح بر اینکه بازار مصرفی محصولات تولیدی کارخانه کود زرین‌دشت در بسیاری از کشورهای آسیایی و حتی اروپا مورد استقبال قرار گرفته است، اعلام کرد: این استقبال به دلیل استانداردهای جهانی در رابطه با گواهی محصولات تولیدی در بخش کشاورزی است که علاوه بر تولیدکنندگان خارجی مورد توجه کشاورزان داخلی که با رویکرد صادراتی اقدام به کشت می‌کنند قرار گرفته و این نوع رویکرد و منافع آن در کشورهای مترقی و در حال توسعه به دلیل اهمیت سالم بودن محصولات به سرعت در حال تعمیم و بهره‌برداری است.

خنشا افزود: صادرات کودهای کمپوست تولیدی ارزش ریالی قابل توجهی دارد که نیازمند سیاست‌های تشویقی ارزآوری است.

وی با اشاره به زنجیره تولید و ارزش در فرآیند تولید و بهره‌برداری از این محصولات تولیدی، اظهار داشت: شعار دستگاه‌های اجرایی و متولیان بر تولید محصولات سالم است اما در واقعیت انتظارات ما برآورده نمی‌شود و بو نوعی در برخی از مواقع نتیجه عکس را شاهد هستیم.

مدیرعامل کارخانه تولیدی کود زرین‌دشت از مسئولان خواستار بکارگیری سیاست‌ها و راهکارهای هدفمند در زمینه تولید محصولات سالم و ارگانیک شد و گفت: نبود تبلیغات کافی و بعضا سوء‌گیری‌ها به دلیل منافع در فروش کودهای شیمیایی باعث شده که کشاورزان کمتر به استفاده کودهای طبیعی در تولیدات بپردازند که در این راستا وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند در برنامه‌های توسعه‌ای که دارد زمینه مصرف این محصولات را با مشوق‌های حمایتی فراهم نماید‌.

خنشی در پایان از قوانین دست‌وپاگیر نظام مدیریتی کشور گلایه کرد و خاطرنشان کرد: متأسفانه بانک‌ها در برخی از مواقع شرایط توليدکننده را لحاظ نمی‌کنند و در زمینه تسهیلات حمایتی هم اقدام به دریافت سودهای نامتعارف می‌کنند که این اصلا در فرآیند تولید به مصلحت کشور نیست و باید اصلاح بشود.

/پایان متن/