رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس، گفت: گندم وارداتی دارای کیفیت پایین تری بوده و درآن رانت و فساد وجود دارد از سوی دیگر با توجه به مسائل رخ داده در بازار این محصول ممکن است کشورها حاضر به فروش آن نباشند.

محمدجواد عسکری، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص تاخیر در پرداخت مطالبات گندمکاران، گفت: با توجه به اهمیت محصول گندم دولت بر اساس قانون مکلف است پس از انجام خرید تضمینی و دریافت محصول مطالبات گندمکاران را پرداخت کند.

نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس یازدهم، ادامه داد: مشکلات دولت در تامین منابع را قبول داریم اما این مشکلات باید برای پرداخت مطالبات گندمکاران در کوتاه مدت برطرف شوند، طی ماه‌های اخیر در زمینه لزوم پرداخت پول گندم در اسرع وقت، با رئیس جمهور چهار مکاتبه داشته ام.

وی با تاکید بر اینکه در تمام دنیا زمانی که محصولی با نگاه استراتژیک خریداری می‌شود دولت مکلف است پول آن را به موقع پرداخت کند، عنوان کرد: بر اساس بند (ب) ماده (۳۶) برنامه ششم توسعه به ازای تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان دولت باید خسارت پرداخت کند اما متاسفانه پولی را پرداخت نشده و خسارتی را نیز جبران نکرده است که در این زمینه تذکرات و مکاتباتی را با رئیس جمهور و رئیس قوه قضائیه انجام داده ایم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برای دولت مسیر را هموار و اعلام کرده ایم که در یکی از حساب های وزارت نفت منابع مالی وجود دارد که می‌توان ۳۰ هزار میلیارد تومان از آن را به پرداخت مطالبات گندمکاران اختصاص داد و درآینده آن را جبران کرد، زیرا به ازای هر ۱۰ روز تاخیر در کشت گندم شاهد ۲۵ درصد کاهش عملکرد در واحد سطح می‌شویم.

عسکری با بیان اینکه اگر مطالبات کشاورزان گندمکار پرداخت نشود آنها اقدام به کشت این محصول استراتژیک نمی‌کنند و مجبور به تامین نیاز کشور از طریق واردات می‌شویم، گفت: گندم وارداتی دارای کیفیت پایین تری بوده و در آن رانت و فساد وجود دارد از سوی دیگر با توجه به مسائل رخ داده در بازار این محصول ممکن است کشورها حاضر به فروش آن نباشند و ما با مشکل برخورد کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ظرفیت رسیدن به خودکفایی گندم در داخل کشور وجود دارد، عنوان کرد: بر اساس پیش بینی هواشناسی و برآورد آنها برای میزان بارندگی در پاییز و زمستان سال جاری در صورت کشت گندم شاهد افزایش تولید در واحد سطح می‌شویم.

وی با اشاره به اینکه رفتار و عملکرد دولت با شعار سال مغایرت دارد و علی رغم تذکرات رئیس جمهور برای پرداخت مطالبات گندمکار اقدامی انجام نشده، افزود: از نیمه شهریورماه کشت گندم در برخی مناطق کشور آغاز شده اما پس از بیست روز کماکان نهاده‌های تولیدی مانند کود، سم و بذر تامین نشده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه با توجه به وعده آقای منظور برای پرداخت مطالبات گندمکار تا پیان مهرماه مجددا از سوی کمیسیون کشاورزی به رئیس جمهور نامه‌ای ارسال کرده‌ام، گفت: مطالبات گندمکاران باید تا پایان شهریورماه پرداخت می‌شد اما اکنون وعده پایان مهرماه می‌دهند و بر این اساس به قوه قضائیه نیز نامه داده‌ایم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی افزود: بانک ها به عنوان زیر مجموعه دولت از تاخیر پرداخت اقساط تسهیلات کشاورزان نمی‌گذرند و وثیقه آنها را به اجرا می‌گذارند اما اکنون مطالبات گندمکاران و جریمه آن پرداخت نمی‌شود.

/پایان متن/