در شش ماهه نخست سال جاری صادرات از طریق گمرکات استان ،به میزان ۴۵۱۸۹۴ تن کالا به ارزش ۳۶۲ میلیون ۵۳۴ هزار دلار بوده که در مقایسه با شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ از لحاظ وزنی ۵۵ درصد و از نظر ارزشی یک درصد افزایش داشته است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصر کار به نقل از روابط عمومی اداره کل گمرکات استان فارس در شش ماهه نخست سال جاری ۲۳۹ نوع کالا به ۵۴ کشور جهان صادر شده که  عمده کالاهای صادراتی از گمرکات استان فارس ،شامل شمش آلومینیوم،شمش فولادی ،کود اوره،بستنی می باشد.

همچنین عمده ترین کشورهای هدف صادرات از گمرکات استان فارس به ترتیب ۴۲ درصد به ترکیه، ۲۸ درصد اندونزی، ۸ درصد چین، ۶ درصد عراق، ۲ درصد افغانستان  و ۱۴ درصد به سایر کشورهای هدف بوده است.

ایوب زارعی، مدیرکل گمرکات در مورد واردات کالا از طریق گمرکات فارس بیان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری ۱۰۰ هزار ۵۸۶ تن کالا به ارزش ۱۶۰ میلیون و ۳۴۵ هزار دلار از طریق گمرکات استان ترخیص شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی ۳ درصد رشد و از نظر ارزشی ۹ درصد افزایش را نشان می دهد.

عمده ترین کشورهای مبدا واردات به گمرکات استان فارس به ترتیب چین با ۴۹ درصد، هند ۲۵ درصد، اوکراین ۹ درصد ، ترکیه ۵ درصد، آلمان ۳ درصد و سایر کشورها ۹ درصد می باشند.

وی میزان در آمد گمرکات استان فارس را ۵،۳۴۱،۷۴۹،۶۹۵ (هزار ریال) اعلام کرد و اظهار داشت : در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ در آمد گمرکات استان فارس نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۶ درصد رشد داشته است.

وی همچنین افزود :در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ به تعداد ۱۶۷ هزارو ۸۲۰ نفر مسافر ورودی و تعداد ۱۷۷هزارو ۵۷۴ نفر مسافر خروجی که از مرز هوایی شیراز استفاده کرده اند در سه شیفت کاری خدمات گمرکی در کمترین زمان ممکن ارائه شده است.

مدیر کل گمرکات استان فارس در مورد فعالیت گمرک امانات  پستی شیراز بیان کرد: در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۴۲۷ بسته ورودی به ارزش ۱۶۶ هزارو ۸۳۹ دلار به گمرک امانات پستی شیراز وارد شده و همچنین تعداد ۳۰۵۰ بسته خروجی به ارزش ۶۱ هزار دلار از گمرک امانات پستی ارسال شده که از نظر تعداد ۱۵ درصد و از نظر ارزش ۱۱ درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ داشته است.

/پایان متن/