مستند بایرام منتخب جشنواره ملی فیلم روستایی و عشایری کلیبر آذربایجان شرقی شد.

به گفته مهران نامداری، مدیر روابط‌عمومی فیلم مستند بایرام و به گزارش دبیرخانه سومین جشنواره فیلم روستایی و عشایری کلیبر آذربایجان شرقی عناوین فیلم‌های راه یافته به بخش مسابقه و بخش جنبی این جشنواره اعلام شد.

بر اساس این گزارش فیلم بایرام به کارگردانی جواد اسکندری، کارگردان جوان شیرازی جزو منتخبین این جشواره به چشم میخورد که این‌ فیلم از کارگردان شیرازی به جشنواره فیلم روستایی وعشایری کلیبر آذربایجان شرقی راه یافت.
جواد اسکندری کارگردان و تهیه‌کننده فیلم‌های قشقایی بر این باور است که تاریخ رسم و رسوم و تنوع فرهنگی نیازمند توجه بسیاری است و تلاش می‌کند زندگی روزانه این قوم را به تصویر بکشد و یکی از ویژگی‌های ایران تنوع فرهنگی و قومیتی است؛ ویژگی‌های منحصربه‌فرد اقوام محلی ایران همیشه زبانزد بوده است. تلاش برای ثبت آنچه در میان این اقوام وجود دارد یکی از بهترین راه های حفظ فرهنگ قومیتی و تنوع فرهنگی کشور است از طرفی معرفی رسوم و قومیت‌های ایرانی در قالب تصویر تأثیر قابل توجهی در معرفی آن‌ها به گردشگران و توسعه این حوزه خواهد داشت.
اسکندری ادامه داد: شروع تولید فیلم بایرام با همکاری کانون فرهنگی اجاق و قشقایی‌های عزیز در اسفند ماه ۱۳۹۹ زده شد. فیلم بایرام درباره یکی از آداب و سنن و باورهای اجتماعی کهن ایلی است.
اسکندری گفت: باور بایرام بطوریکه مردم ایل در عید نوروز انجام می‌دهند که طرح اولیه فیلم و نوشتن فیلمنامه از خودم بود.
این مستند کوتاه برای شبکه دو ساخته شد و در اسفند ۹۹ از شبکه دو پخش شد که مورد استقبال قشقایی‌دوستان قرار گرفت.
شایان ذکر است جواد اسکندری، متولد یکم مرداد ۱۳۶۰ در فیروز آباد فارس است. وی از ترک‌های قشقایی فارس است و قبل و بعد از کسب مدرک ارشد کارگردانی فعالیت خود را در زمینه فیلم‌سازی شروع کرده که فضای زیست او مملو از رنگ و شعر
و موسیقی بوده در همان کودکی با هنر و ادبیات ترکی آشنا شده است.

عوامل دست اندرکار این مستند عبارتند از:
تهیه کننده و کارگردان جواد اسکندری
تصویربردار و تدوین: محمد شیعه
مدیر تولید: اسماعیل موسی لو
مدیر تدارکات: صمد آوای خوش
گریمور: ندا سامانی
گوینده متن: فهیمه نجفی
منشی صحنه: نازنین شبانی
عکاس پشت صحنه: هلما قربانی
مدیر روابط عمومی: مهران نامداری
هماهنگی و برنامه‌ریزی: سمیه حقیقت
طراح لباس: زهرا یزدانی‌کشکولی
دستیار لباس و صحنه: مریم قدربلند
نوازنده ساز قشقایی: عزت‌الله اسکندری
و همچنین بازیگران ایم مستند:
رایان اسکندری، نازنین شبانی، آیلین نادری، نداسامانی، محمد کریمی، صمد آوای‌خوش، محدثه عباسی، نسرین قهرمانی، لطف‌الله مرادی غجه‌بیگلو، شهاب همراهی، بهنام زندی، لک شهربانوزاده‌عمله، محمد کریمی، نیما موسی‌لو، آلما موسى‌لو، آینا موسی لو، آتیلا آوای‌خوش، آلما آوای‌خوش، حسین جدى‌بايات، علی یوسفی، محمد رضایی‌کشکولی، زهرا طاهری، سميراحقیقت، مریم قدربلند، مرجان نظرزادگان.

/پایان متن/