ابراهیم عباسی، روزنامه‌نگار و فعال حوزه اجتماعی در یادداشتی در رابطه با چگونگی پیشبرد فرآیند قانون‌گذاری، اجرا و نظارت بر طرح و برنامه‌های توسعه‌ای در مدیریت شهری با توصیه‌هایی راهبردی به شورای اسلامی دوره ششم کلانشهر شیراز، اعلام کرد:

دومین سال از عمر شورای ششم رو به پایان است و در هفته آتی پس از برگزاری انتخابات داخلی و تعیین رییس، هیات‌رییسه و کمیسیون‌های تخصصی شورا سومین سال خدمت اعضای شورای اسلامی آغاز خواهد شد.

سالی که گذشت برای شورای شهر شیراز سالی داغ و مملو از حواشی و رفت‌وآمدهای اعضاء بود که البته علیرغم وقایع مختلف انتخاب دکتر اسدی به عنوان شهردار جدید روح تازه‌ای به بدنه شهرداری و مدیریت شهری تزریق شد و شاید بتوان گفت نقطه عطف پارلمان محلی شیراز انتخاب آگاهانه محمدحسن اسدی با رای بالا از میان شوراییان بود.

از حواشی و جنجال‌های دومین سال شورای شهر که بگذریم بنظر می‌رسد سال سوم را می‌توان سال شکوفایی و بلوغ شورای ششم دانست. اگر چه برای داشتن شورایی موفق و خدمت‌گزار رعایت موارد زیر ضرورت دارد:

۱_همصدایی و شنیدن صدای واحد در اذهان عمومی و رسانه به معنای واقعی.

۲_پرهیز از افعال و رفتارهایی که مخالف روح عمل انقلابی و اسلامی است؛ چنانچه باید گفت تفرقه و چند صدایی از منادیان شعارهای انقلاب اسلامی پذیرفته نیست. (وحدت در ظاهر و پنهان شدن در فضای مجازی و شنیدن صدای تفرقه در پیج‌های مجازی از چشم رصدکنندگان پنهان نیست) بدون شک تهدید جدی پیش روی شورا در سال سوم همین اقدامات مغایر با منویات رهبری معظم انقلاب و تفکر ارزشی و انقلابی است.

۳-حمایت قاطع و شفاف از شهردار منتخب شورا و پرهیز جدی از دخالت در امور اجرایی و صرفا پرداختن به حوزه نظارتی به عنوان مکمل و بازوی مدیریت شهری به نحوی که شهرداری مبسوط الید و مقتدر مجری مصوبات شورا و تکالیف مدیریت شهری باشد.

۴-پذیرش الزامات و اقتضائاتی که برای حرکت مقتدرانه دکتر اسدی شهردار کلانشهر شیراز لازم است.

۵-پرهیز از ارائه طرح‌ها و مصوبات غیرضروری تا زمان پایان اجرای مصوبات کنونی و کاهش فشار ناشی از موج مصوبات الزام‌آور بر گرده شهرداری.

۶-توجه ویژه اعضاء شورا به اهداف کلان مدیریت شهری و مطالعات استراتژیک برای تحقق اهداف کوتاه‌مدت و میان‌مدت توسعه شهری در ابعاد فرهنگی.

۷- گسترش تعاملات شورایی با اقشار مختلف مردم به منظور بازگرداندن اعتماد عمومی و افزایش محبوبیت شوراییان و پرهیز جدی از حاشیه‌سازی اظهارنظرهای غیرکارشناسی.

۸- توجه شورای شهر شیراز به آینده‌پژوهی و نگاه رو به جلو با اجرایی کردن اسناد جامع در حوزه‌های حمل‌ونقل، نوسازی، مبلمان شهری، محیط زیست، پسماند و دفع آب‌های سطحی، گردشگری و کسب درآمدهای پایدار شهری.

۹-نگاه جامع و فراجناحی به مسائل شهری و عدم دخالت جناح‌ها به ویژه پدرخوانده‌های جریانات سیاسی در حوزه شهری.

۱۰-پذیرش و اتفاق‌نظر به این موضوع که بیت‌المال شهرداری قلک و صندوق ذخیره برای سایر دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نیست و هر گونه درخواست بودجه و امکانات از سوی دستگاه‌ها با دقت و حساسیت بررسی شود.

۱۱-توجه ویژه شورا به افزایش درآمدهای پایدار شهری و برندسازی شیراز در حوزه‌های گردشگری، زیارتی، ادبی و صنایع‌دستی.

۱۲-شناسایی نقاط محروم مانده در حوزه خدمات‌شهری و تسریع در رفع مشکلات مردم در این مناطق به منظور افزایش رضایت شهروندان و توسعه متوازن شهری.

/پایان متن/