گزارش اختصاصی عصر کار از ضرورت تسریع در فرآیند اجرایی تهیه طرح تفصیلی شهر جدید صدرا تا مشکلات بر جای مانده ناشی از عدم‌بروزرسانی این سند شهری که تصویب طرح جدید آن می‌تواند به حل مسائل متعدد مدیریتی کمک کند؛ به گونه‌ای که تصویب طرح تفصیلی جدید شرایطی را در راستای تامین منافع شهر و شهروندان فراهم خواهد کرد تا توسعه در مسیر ریل‌گذاری حرکت کند و نتیجه آن پیشرفت در بخش زیرساختی و امکانات خدماتی‌رفاهی بشود.

بیش از ۳۵ سال از آغاز برنامه‌ریزی برای ایجاد شهرک جدید صدرا به عنوان یک منطقه مسکونی سرریز جمعیتی کلان‌شهر شیراز می‌گذرد که در طول این سال‌ها فرآیند ساخت در این محدوده که اکنون به یک شهر اقماری در کنار شهر مادر تبدیل شده است بر اساس رشد جمعیتی و مهاجرت از دیگر شهرها و روستاهای کشور با مشکلاتی نظیر بحران در ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها مواجه گشته که حل این چالش‌ها با بکارگیری برنامه‌های توسعه شهری نظیر طرح جامع و طرح تفصیلی و همچنین دیگر قوانین و اقدامات حمایتی مرتفع خواهد شد.

شهر جدیدی که بر اساس پیش‌بینی‌های کارشناسی و متوسط رشد جمعیتی ۱۲ درصدی تا سال ۱۴۰۴ به حدود ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسید اما به دلیل ضعف زیرساخت‌ها و سرانه‌های امکاناتی و رفاهی و همچنین مدیریت بعضا چندگانه در پیشبرد امور شهری با مشکلاتی مانند طرح‌های تفصیلی و چگونگی اجرای آن بر اساس قوانین و مقررات شهری نیز به طور مداوم دست و پنجه نرم می‌کند.

به گزارش عصر کار هرچند مطالبات و حتی گلایه‌هایی از سوی مدیران و نمایندگان مردم در پارلمان ملی و شوراهای اسلامی مطرح می‌شود اما کمبود در سرانه برخی از کاربری‌ها مانند مدارس و دستگاه‌های اجرایی دیگر و همچنین توسعه بعضا سلیقه‌ای و غیرقانونی در برخی از محدوده‌ها و حرایم این شهر جدید باعث شده تا اهداف اصلی مدیریت شهری که باید تاکید بر ایجاد هویت و بستر توسعه پایدار کاربری‌های متنوع متناسب با نیازهای جمعیتی دنیای امروز باشد همچنان تحت‌الشعاع باقی بماند.

در روزهای اخیر نائب‌ردیس شورای اسلامی این کلان‌شهر نسبت به روند تهیه طرح تفصیلی شهر صدرا و بروکراسی مرتبط با این موضوع از استاندار فارس استمداد طلبید و خواستار دستور تسریع در اجرایی شده این اقدام به منظور تهیه، تصویب، تایید و ابلاغ آن به مدیریت شهری شد تا علاوه بر رفع گرفتاری بسیاری از شهروندان در راستای تقویت سطح خدمت‌رسانی مدیران در چارچوب قانون مناسب برای توسعه محدوده و حریم جغرافیایی مذکور باشد.

شایان ذکر است با انتشار خبر مطالبه نائب‌رئیس شورای اسلامی شهر جدید صدرا در کنار حمایت و تایید شهرداری صدرا از این اقدام نیز معاون شهرسازی و معماری اداره‎‌کل راه و شهرسازی فارس طی ارتباط با خبرنگار عصر کار با تاکید بر اینکه روند اجرایی تهیه این طرح در دست انجام است، اعلام داشت: قرارداد طرح تفصیلی شهر صدرا با مشاور پارت منعقد و جلسه معارفه و هماهنگی با آقای مهندس پارسایی شهردار و معاون شهرسازی ایشان آقای زارع برگزار گردیده است.

بهروز رویین‌تن در این رابطه ادامه داد: بنا بود اولین جلسه کمیته هماهنگی نیز روز چهارشنبه برگزار شود که به دلیل شهادت ریاست محترم جمهور و همراهان گرامی ایشان به هفته آینده موکول گردید.

همچنین طی گفت‌وگویی تکمیلی با مجتبی پارسایی‌، شهردار صدرا از اتمام فرآیند اداری و عقد قرارداد با شرکت مهندسین مشاور اطلاع داد و گفت: بر اساس روند طی شده که جزئیات بسیار پیچیده‌ای هم داشت خوشبختانه مراحل نهایی شدن قرارداد با عوامل تهیه طرح تفصیلی به پایان رسید که امید داریم با شروع این فرآیند شاهد ارائه این سند توسعه‌ای به مدیریت شهری باشیم.

بر اساس این گزارش طرح تفصیلی به طرحی گفته می‌شود که بر اساس قوانین و اصول طرح جامع شهری تهیه و اجرا می‌شود. در این طرح برنامه‌ها و مدیریت شهر به صورت مفصل در موضوعاتی همچون میزان تراکم جمعیتی، تراکم ساختمانی، وضعیت حمل و نقل، تعیین متراژ زمین به همراه توسعه، نوسازی و بهسازی و… مورد بررسی قرار خواهد گرفت که به همین دلیل ضرورت تهیه آن در موعد مقرر قانونی حائز اهمیت و می‌تواند در راستای تحقق منافع شهر و شهروندان منشاء اثر و ملاک پیشرفت باشد.

در پایان و در همین راستا انتظار می‌رود با توجه به مشکلات عدیده‌ای که در زمینه ساخت و سازهای این شهر نوپا و چالش مدیریتی که وجود دارد مجریان و ناظران طرح تفصیلی صدرا نسبت به تهیه و تصویب و همچنین ابلاغ نهایی طرح مذکور اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

/پایان متن/