مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی گفت: ایجاد رقابت در صنعت طیور به‌جای سیاست قیمت‌گذاری در دستور کار دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفته است.

روح الله زحمتکش با اشاره به آماده‌سازی سند ملی صنعت طیور جهت ارائه برنامه به معاونت امور دام و معاونت برنامه‌ریزی در سطح وزارت و نهادهای نظارتی مرتبط بیان کرد: این برنامه با حضور و اخذ نظر فعالین صنعت طیور طراحی‌شده است و سعی بر آن بوده که اصلاحات لازم بر اساس نقطه نظرات کلیه افراد مطرح در صنعت انجام شود.

وی افزود: در این برنامه جزئیاتی مربوط به هر یک از حلقه‌های صنعت در نظر قرارگرفته شده و نحوه توالی فعالیت‌ها در راستای ارائه محصول نهایی با رویکرد کاهش حداکثری نوسانات صنعت ارائه‌شده است. در این سند نقش تشکل‌ها به‌صورت جدی مدنظر قرارگرفته و جهت پیشبرد فعالیت‌ها تعامل موردنیاز با تشکل‌ها وجود خواهد داشت.

تولید بر اساس سفارش

زحمت‌کش توضیح داد: برنامه اصلی و ابتدایی ما برنامه‌ریزی دقیق تولید با استفاده از ظرفیت تشکل‌ها جهت از بین بردن نوسانات موجود در صنعت است. ابزار مدنظر جهت این امر ایجاد بستر تولید بر اساس سفارش در کلیه حلقه‌ها است و در صورت تحقق این امر نوسانات حاصل از کمبود یا بیش‌بود هر یک از محصولات قابل‌ارائه در این حوزه نظیر جوجه یک‌روزه، مرغ زنده و … از صنعت خارج‌شده و مرغدار می‌تواند با اعتماد کامل نسبت به برنامه‌ریزی عملکرد خود اقدام کند. از سوی دیگر مرغداران در سطوح مختلف اجداد مادر و گوشتی نیز به سود مستمر و بدون نوسان دست خواهند یافت.

تولید رقابتی؛ دوای درد صنعت طیور

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: طی ماه‌های اخیر در دفتر طیور، سعی بر این بوده که با توجه به نوع فعالیت صنعت و حضور زیاد تولیدکنندگان، ظرفیت برای رقابت ایجاد شود و در این راستا تعاملات لازم با نهادهای نظارتی جهت این امر نیز انجام‌شده است.

وی با تأکید بر این‌که هرگونه قیمت‌گذاری با توجه به شرایط روز اقتصاد ایران، همواره مورد چالش خواهد بود گفت: رویکردهای نظارتی برای زنجیره‌های تولید، به‌واسطه در دسترس بودن زیان بیشتری ایجاد خواهد کرد؛ ازاین‌رو برنامه‌ریزی جهت تولید موردنیاز و ایجاد رقابت در بازار در دستور کار این دفتر قرار دارد.

زحمتکش افزود: با توجه به اهمیت تولید زنجیره‌ای و افزایش بهره‌وری در صنعت، سعی شده تسهیلاتی در جهت حمایت از این گروه در نظر گرفته شود تا بتوانند نهاده موردنیاز خود را به‌صورت مستقیم و باکیفیت موردنیاز بدون محدودیت وارد کنند.

وی به تلاش دفتر طیور در جهت رفع موانع تولید در صدور مجوزها اشاره کرد و گفت: در این حوزه در دستورالعمل‌های ابلاغی در جهت توسعه فعالیت اقتصادی سازمان متولی، در حد امکان تلاش شده موانع پیش روی تولید و سرمایه‌گذاران در این بخش مرتفع شود. البته در این خصوص سازمان نظام‌مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی وفق ماده ۵ قانون نظام جامع دام‌پروری کشور مسئولیت صدور مجوزهای بخش دام و طیور بر اساس سیاست‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی را عهده‌دار است.

/پایان متن/