رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلاش‌های انجام شده در راستای خودکفایی برنج گفت: ۲۰ هزار میلیارد ریال برای زهکشی اراضی کشاورزی برای کشت برنج اختصاص یافته است.

محمدجواد عسکری در نشستی که به منظور بررسی مشکلات کشاورزی خوزستان در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی رامین در ملاثانی برگزار شد بر ضرورت خودکفایی چهار محصول برنج، شکر، روغن و گندم تاکید کرد و گفت: میزان برنج مورد نیاز کشور ۳.۲ میلیون تن است این درحالی است که میزان تولید این محصول در کشور ۲.۲ میلیون تن است و حدود یک میلیون تن وارد می‌شود که فسادهایی صورت می‌گیرد.

عسکری خاطرنشان کرد: برای کنترل فساد در زمینه واردات برنج باید به تولید بها داده شود؛ میزان اعتباری که برای واردات برنج هزینه می‌شود باید به تولید برنج اختصاص یابد و ظرفیت‌سازی شود.
رییس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: استان خوزستان و سه استان دیگر ظرفیت تولید برنج را دارند؛ با موافقت رییس جمهور برای مرحله نخست ۲۰ هزار میلیارد ریال برای زهکشی اراضی کشاورزی اختصاص یافته است که امیدواریم با این اقدامات نیازمندی‌ها تامین و واردات کاهش یابد.
وی بر ضرورت خودکفایی شکر نیز تاکید کرد و گفت: نیاز کشور به شکر ۲.۲ میلیون تن است این در حالی است که میزان تولید چغندرقند و نیشکر ۱.۵ میلیون تن است و در واقع حدود ۷۰۰ هزار تن کم داریم که باید با روش‌های به‌زراعی و به‌نژادی جبران شود.

وی به خودکفایی کشور در تولید گندم نیز اشاره و اظهارکرد: شورای قیمت‌گذاری که مجلس تصویب کرد توانست جایگاه خود را پیدا کند و تصمیم‌گیری از پایین به بالا انجام می‌شود البته اشکالاتی وجود دارد که بررسی خواهد شد.

وی تصریح کرد: تلاش می‌شود با پرداخت مطالبات گندم، رضایت نسبی کشاورزان حاصل شود زیرا اگر در تولید و تامین نان کشور خللی وارد شود مشکلات زیادی ایجاد خواهد شد.
وی تاکید کرد: دولت مکلف به اجرای شورای قیمت‌گذاری است.

۹۰ درصد روغن موردنیاز کشور وارداتی است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین روغن موردنیاز کشور نیز گفت: ۹۰ درصد روغن موردنیاز کشور وارداتی است که همه باید برای عقب ماندگی این موضوع تلاش کنند.

عسکری خاطرنشان کرد: میزان اعتباری که برای واردات روغن داده می شود معادل کلیه هزینه‌های آموزش عالی کشور است که باید دراین خصوص چاره‌اندیشی شود و از ظرفیت‌های موجود برای خودکفایی استفاده شود.

وی بیان کرد: برای پرداخت مطالبات گندمکاران خوزستانی پیگیری‌های زیادی انجام شده و موارد به رئیس جمهور بیان شده است.
وی گفت: بخش کشاورزی از جمله بخش‌هایی است که اگر به طور ویژه به آن پرداخته شود دغدغه‌ها برطرف خواهد شد و تولیدکننده و مصرف‌کننده مشکلی نخواهند داشت.

عسکری خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه استان خوزستان نقش بسزایی در تولید محصول استراتژیک گندم دارد هماهنگی‌های لازم برای توسعه زیرساخت‌های احداث سیلو انجام خواهد شد.

وی در خصوص بهره‌وری آب کشاورزی نیز گفت: وزارت نیرو باید برای تولید با تمام توان پای کار بیاید؛ زیرا متولی تولید وزارت کشاورزی است که آب در اختیار ندارد نیاز است هماهنگی لازم صورت گیرد تا به تولید آسیبی وارد نشود.
وی گفت: طی پیگیری‌های انجام شده مقرر شده وزیر نیرو و کشاورزی نشست‌هایی برگزار و هماهنگی‌های لازم را داشته باشند.
عسکری افزود: استان خوزستان که بیشترین آب کشور را داراست باید شرایطی برای آن فراهم شود تا از این ظرفیت برای تولید و بهره‌وری بالاتر استفاده کند.
وی تاکید کرد: باتوجه به اینکه استان خوزستان ظرفیت‌های آبی و خاکی فراوانی دارد، از طرح‌ها و ایده‌های حوزه کشاورزی استقبال می‌شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص صادرات نیز گفت: پیگیری‌های لازم برای تولید و صادرات پروتئین سفید از خوزستان به کشورهای خارجی در حال انجام است.
وی اظهارکرد: استان خوزستان ظرفیت‌ لازم برای صادرات پروتئین سفید به کشورهای همسایه به ویژه عراق را دارد که مکاتبات لازم را خواهیم کرد تا هیچ دستگاهی مانعی در این خصوص نباشد.
۲هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار به مراکز جهاد کشاورزی اختصاص یافت
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: استان خوزستان باید اولویت اول برای توزیع این اعتبار باشد.
عسکری در خصوص الگوی کشت کشاورزی نیز تصریح کرد: استان خوزستان باید در اولویت الگوی کشت قرار گیرد، نیاز است میزان اعتبار، زیرساخت‌ها و بسترسازی‌های لازم صورت گیرد، از ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتباری که برای الگوی کشت در نظر گرفته شده برای خوزستان استفاده شود.

بانک‌ها موظفند ۱۵ درصد اعتباراتشان را به ارائه تسهیلات کشاورزی اختصاص دهند

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در خصوص تسهیلات بانکی نیز گفت: ارائه تسهیلات بانکی از طریق تبصره ۱۸ اعلام شده و در برنامه هفتم توسعه نیز آورده شده و همه بانک‌ها موظفند ۱۵ درصد اعتباراتشان را به حوزه بخش کشاورزی اختصاص دهند.
عسکری تاکید کرد: هر بانکی که در این خصوص همکاری لازم را نداشته باشد کمیسیون کشاورزی در راستای نظارتی خود ورود و پیگیری‌های لازم را خواهند داشت.
وی از تلاش مسوولان کشاورزی بابت پیگیری امورات کشاورزان قدردانی کرد و گفت: امسال به عنوان سال جهش تولید با مشارکت مردمی نامگذاری شده که بخش جهاد کشاورزی در راستای تحقق این شعار باید ضمن افزایش تولید در مشارکت مردم نقش‌آفرین باشد.
عسکری با بیان اینکه حوزه کشاورزی سه برابر صنعت بازدهی دارد تصریح کرد: حوزه جهاد کشاورزی بزرگترین بخش خصوصی کشور است که بین ۲۵ تا ۳۰ درصد اشتغال را بر عهده دارد بنابراین باید به این ظرفیت‌ها پرداخته شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باید هماهنگی لازم بین مجموعه وزارت جهاد کشاورزی برقرار شود و با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای آموزش فضاسازی شود که نیاز است تفاهم‌نامه‌ای منعقد شود.
وی تاکید کرد: در صورت نیاز با رئیس جمهور نیز نامه‌نگاری خواهد شد تا استان خوزستان به عنوان پایلوت در حوزه تربیت تکنسین ورود کند.
وی در خصوص حقوق و مزایای کارکنان جهاد کشاورزی نیز اظهارکرد: کارکنان این حوزه زحمات زیادی متحمل می‌شوند که در برخی موارد با برخوردهای بحق بهره‌برداران همراه است.
وی به پرداخت ۵۰ میلیارد ریال به عنوان مطالبات حق الزحمه نیروهای شرکتی در هفته‌های آینده اشاره کرد و گفت: در این خصوص باید هماهنگی لازم با وزارت جهاد کشاورزی صورت گیرد تا بخشی از مشکلات آنها حل شود.
رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست به تدابیر اندیشیده شده در برنامه هفتم برای حقوق و مزایای کارکنان اشاره کرد و گفت: دولت با مشکلات زیادی مواجه بوده ولی کارکنان خط مقدم تولید و امنیت غذایی هستند که باید به مشکلات آنها پرداخته شود.
عسکری انجام مسوولیت‌های اجتماعی نفت در خوزستان را ضروری دانست و گفت: استان خوزستان یک استان نفت‌خیز است؛ نامه‌نگاری های لازم با وزیر نفت انجام خواهد شد تا اعتباراتی برای انجام مسوولیت‌های اجتماعی نفت در این استان اختصاص یابد.

/پایان متن/