رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی فارس گفت: داروخانه‌های گیاهپزشکی در فارس مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره‌برداران نیستند. 

به گزارش پایگاه خبری‌تحلیلی عصر کار به نقل از سنم فارس، محمدجواد احمدی در حاشیه مانور استانی نظارت بر داروخانه های گیاهپزشکی فارس افزود: با اعلام بخشنامه سازمان حفظ نباتات کشور و تاکید استاندار همچنین رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس در خصوص اجرایی شدن طرح نسخه نویسی الکترونیکی، داروخانه‌های گیاهپزشکی مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نیستند.

وی بر عدم خرید بدون نسخه گیاه پزشکی سموم از فروشندگان توسط کشاورزان تاکید کرد و افزود: کشاورزان استان باید توجه داشته باشند که استفاده از سموم بدون نسخه گیاه پزشکی نه تنها موجب اعمال ضرر و زیان به خود آن‌ها می‌شود بلکه هزینه اضافی نیز به دلیل خرید سموم مازاد به آن‌ها تحمیل می‌کند.

احمدی خاطر نشان کرد: کشاورزان باید قبل از استفاده از سموم به کلینیک‌های گیاه پزشکی و یا کارشناسان گیاهپزشک دارای رتبه و پروانه اشتغال مشاور از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی به منظور دریافت نسخه مورد استفاده برای از بین بردن آفت مراجعه کنند، زیرا در غیر اینصورت و وقوع خسارت، مرجعی جوابگو نخواهد بود.

وی تصریح کرد: براساس قانون داروخانه‌های گیاهپزشکی عرضه کننده سموم، مجاز به فروش سموم بدون نسخه به بهره برداران نیستند و در صورت مشاهده چنین مواردی با فروشگاه مذکور به صورت تذکر کتبی و درصورت تکرار پرونده افراد متخلف از طریق مراجع قانونی پیگیری و منجر به ابطال پروانه تاسیس آن‌ها خواهد شد.

رییس نظام مهندسی کشاورزی فارس با بیان اینکه به علت خطر‌هایی که سموم آفت کش می‌تواند داشته باشد، افزود: ضرورت دارد فروش سموم کشاورزی مانند دارو‌های انسانی و دامی، بر اساس توصیه و نسخه نویسی توسط کلینیک‌های گیاهپزشکی و کارشناسان گیاهپزشک انجام شود و فروش مجاز دارو و سموم فقط از طریق داروخانه‌های گیاهپزشکی دارای مجوز معتبر از سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان انجام شود.

محمدجواد احمدی تاکید کرد: هیچ داروخانه گیاهپزشکی و سم فروشی نمی‌تواند در هیچ صورتی بدون نسخه سم در اختیار کشاورز قرار دهد و یک گیاه پزشک باید نوع بیماری و مشخصات سم را در قالب نسخه‌ای به سم فروش ارائه کند تا موجب حذف سموم تقلبی و قاچاق شود.

وی همچنین با بیان اینکه داروخانه های گیاهپزشکی طبق قانون موظف هستند کلیه تراکنش ها را در سامانه مانیتورینگ حفظ نباتات درج و ثبت نمایند اظهار کرد: نسخه نویسی الکترونیکی و انجام فرایند مانیتورینگ از تخلفات و عرضه سموم تقلبی در استان جلوگیری خواهد کرد.

احمدی با بیان اینکه مانورهای بازدید در سطح استان به طور مداوم انجام خواهد شد گفت: هدف از انجام نسخه الکترونیکی گیاهپزشکی، فرایند ثبت مانیتورینگ و انجام مانورهای بازرسی حركت در جهت تامين امنيت غذایی و سلامت محصولات كشاورزي با رويكرد حفظ سلامت مصرف كننده داخلي، تداوم حضور در بازارهاي بين المللي تجارت محصولات كشاورزي و بهينه سازي مصرف سموم در عرصه هاي كشاورزي، است و از تاريخ ۱۴۰۳/۰۱/۰۱ صدور هرگونه نسخه گياه پزشكي بر اساس دستورالعمل ابلاغی و صرفا از طريق سامانه ملی سانکا در حال انجام است.

گفتنی است بنا بر رأی دیوان عدالت اداری کشور به شماره دادنامه ۱۴۰۱۰۹۹۷۰۹۰۵۸۱۱۲۵۲ مورخ ۱۲/۰۷/۱۴۰۱ صدور پروانه واحدهای فروشندگی سموم دفع آفات نباتی و بذر و کود حسب مورد برعهده وزارت جهاد کشاورزی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی بوده و فعالیت های مذکور از شمول حکم مقرر در ماده ۹۱ قانون نظام صنفی مبنی بر لزوم اخذ پروانه از اتحادیه‌های صنفی خارج هستند.

بنابراین لزوم اخذ پروانه کسب از اتحادیه های صنفی خلاف قانون و خارج از حدود اختیار اتحادیه ها می باشد.

/پایان متن/